RECENSION: Queens of the Stone Age – Villains
Bearbetar orosmoln med svängig sjunde platta.
QUEENS OF THE STONE AGE
VILLAINS
MATADOR
ROCK
Medan Josh Hommes världsåskådning är allt annat än munter, finner han alltid tryggheten i rockmusiken – något som hörs väldigt tydligt på Queens of the Stone Ages senaste platta Villains. Kvintetten är nämligen så angelägna om hur viktigt det är att bara stänga av omvärlden "tjafsande" för en sekund, att man redan i pressmeddelandet påpekar att skivtiteln inte hintar om ett eldigt angrepp mot en viss skandalomsusad president. Så, svänger det?
Liknelsen som den Elvis-minnande frontfiguren drog under en konversation med Rob Delaney, publicerad av Noisey, där han jämförde Qotsa med en spelhall eller en glassbar, är allt annat än en totalmiss när inledande spåret Feet Don't Fail Me släpps löst. Fyndiga riff, klipska trumkomp, välplacerade elektroniska inslag och en produktion kristallklar och detaljrik som en simtur i barriärrevet är något som är genomgående faktorer. Det är nästan så att den är för "clean". Men så är det väl, med en perfektionist till vokalist och Mark Ronson vid reglarna.
För den med en förkärlek till exempelvis Rated R, är Villains ett kärt återseende rakt igenom. Den som fann föregångaren Like Clockworks mullrande svärta som mer attraktiv, hamnar dock inte helt i glömska genom de silkeslena pauserna Fortress och Hideaway. På med dansskorna!
Inspelad: United Recording Studios, Los Angeles / Producerad av: Mark Ronson / Bästa spår: Head Like a Haunted House