TEST: TC Electronic Vintage Guitar Pedal Bundle

TEST: TC Electronic Vintage Guitar Pedal Bundle

Danska hårdvaruklassiker, nu mjukare än någonsin

Text: Gunnar E Olsson

Det är 40 år sedan fem fantastiska gitarrpedaler lyckades etablera ett danskt elektronikföretag på gitarrmarknaden. I 40 år har vi väntat på att de pedalerna ska komma i mjukvaruform. Nu är de äntligen här.

Det bör väl nämnas att företaget ganska tidigt blev framgångsrikt även med annat än gitarrpedaler. Efter att de musicerande bröderna Kim och John Rishøj börjat bygga gitarrpedaler i slutet av 1970-talet, och fått en rejäl framgång med dessa – alla minns väl deras SCF, Stereo Chorus + Pitch Modulator & Flanger – skapade man även flera 19-tumsmoduler för studiobruk. Den mest kända är väl onekligen delayet TC2290, som släpptes 1985, och som fortfarande nämns med en stor vördnad i studiokretsar. Men nu var det ju gitarrpedalerna det handlade om…

VINTAGE GUITAR PEDAL BUNDLE

Baserat på de scheman som man byggde pedalerna efter i slutet av 1970-talet, har man nu tagit fram de fem stora succépedalerna i mjukvaruform, som AU-, AAX-, och VST-pluggar. Mjukvaran har sedan några år funnits tillgänglig för de som använder PoweCore-plattformen, men nu dyker den alltså även upp i native-format. De pedaler vi pratar om är förstås SCF (Stereo Chorus Flanger), Booster/Distortion, XII Phaser, Sustainer/Parametric EQ, samt Dual Parametric Equalizer. Ni lyckostar som fortfarande förfogar över ett fungerande exemplar av någon av dessa pedaler behöver kanske inte bry er, men för oss andra vanliga dödliga (som är så där obeskrivligt avundsjuka på er) öppnar sig förstås helt nya och spännande möjligheter. Sedan en tid har det varit näst intill omöjligt att hitta begagnade, felfria exempel på vare sig Ebay, reverb eller annan marknad, och har de dykt upp har de haft priser helt i paritet med efterfrågan – det vill säga skyhöga.

Fördelen med mjukvara är förstås att man kan plocka fram en gammal inspelning – om man varit förutseende nog att spela in den hyfsat torr och oprocessad – och testa med olika effektpedaler, för att se om det går att förbättra soundet i efterhand. Med hårdvara är det tyvärr svårt att i efterhand komma med en nyinköpt pedal och lägga den på ett solo som man framförde i till exempel ett live-sammanhang för tre år sedan – även om det vore önskvärt i många fall.

Men nu har vi ett alternativ… Det är klart att det inte är helt enkelt att ta med sig mjukvaran ut på live-giget, men i den lilla hemstudion öppnar sig plötsligt en helt ny värld av klanger och tonbildningar. Enligt tillverkaren har man använt originalen, och kopplingsschemana till dessa, för att kunna modellera mjukvaran ner till minsta komponent. Tyvärr har vi inga originalpedaler att jämföra mjukvaran med, så vi får lita på en minnesbild och vårt goda öra, när vi bedömer hur de olika pedalerna låter.

STEREO CHORUS+ FLANGER NATIVE

Det här är pedalen som startade hela tc-processen. En modulationspedal som klarar både chorus och flanging, och som använts av gitarrister som John Petrucci i Dream Theatre och Eric Johnson. Den har även använts i studior för sina snygga effekter, och för att den låter så himla bra … och för att den håller näst intill studiovärden vad beträffar brus och annat otyg.

SCF klarar de flesta varianter av chorus och flanging på ett ypperligt sätt. Vill ni låta precis som Prince gitarrintro i Purple Rain, varsågoda, ”no problem”. Är det bara en enklare stereobreddning som krävs? Det fixar SCF lika smidigt. Och naturligtvis allt däremellan.

Precis som förebilden har SCF rattar för att reglera speed, width, och intensity. Dessutom finns en liten trimratt för att reglera förstärkningen av insignalen, samt en trelägesomkopplare där du väljer de tre grundinställningarna chorus, pitch modulation och flanger. Den hanterar mono- eller stereosignaler, både in och ut.

En klassisk, legendarisk pedal, mästerligt återskapad i mjukvaruform. Så himla snyggt! Liksom syskonen i femlingskaran får du mjukvaran som AU-, AAX-, och VST-plugg.

En av de mest välljudande choruspedalerna i solsystemet?

BOOSTER+ DISTORTION NATIVE

Det här är en något annorlunda pjäs. Här är inte välljud den viktigaste ingrediensen. Här är det tyngd och kraft som gäller. Här hittar vi följaktligen flera tyngre gitarrister bland de som brukat (och missbrukat) originalpedalen; tunga namn som Frederik Thordendal (Meshuggah) och Scott Ian i bandet Anthrax.

Som namnet antyder har pedalen/mjukvaran två grundlägen: en boost- och en distfunktion. Utöver den switchen har vi rattar för volume, bass, treble, samt distortion. Och även här hittar vi en liten trimratt, i det här fallet reglerar den tröskelvärdet för den inbyggda noise-gaten/-suppressorn. Originalet kunde även användas som Line Driver/DI-box, men självfallet har inte mjukvaran den funktionen.

Många gitarrister har vittnat om hur de använt pedalen som booster, som alltid fick vara inkopplad, och där fungerar även mjukvaran ypperligt. En något vek gitarr får genast en helt annan tyngd, och med filterfunktionerna kan man forma ett sound som ger en helt annan karaktär, även på en redan inspelad gitarr. Dist-läget hade förstås även sina användare. I mjukvaran ger den mycket ”crunch”, och mina öron kan tyvärr inte avgöra hur nära originalet man ligger här. Min erfarenhet av mjukvarudistar är att de sällan kommer så väldigt nära det en hårdvara kan åstadkomma. För mina behov ger distläget alltför mycket fyrkantvåg, och fuldist, men inte fullt så ful som en germaniumtransistorbestyckad hårdvarupedal kan göra. Där blir det å andra sidan så fult att det blir snyggt, och fräckt istället. Men som sagt, det är möjligt att mjukvaran ligger nära tc:s hårdvara i ton. Det låter jag vara osagt. Som booster är den däremot helt ljuvligt användbar. Många av er kommer säkert att älska den.

Utmärkt booster, och riktigt skitig dist.

TC XII PHASER NATIVE

Mer fasvridning på gång. TC XII har fått sitt namn av att den har upp till tolv ”allpass”-filter som skapar ”notcharna” i det fasvridna ljudet. Man kan i TC XII välja om man vill använda 4, 8 eller 12 stegs fasvridning. Utöver den omkopplaren har pedalen rattar för speed, function (där du väljer mellan tre olika filterfunktioner: peak, linear eller notch), samt en width-kontroll. Vi behöver väl inte avslöja att man här har stora möjligheter att påverka ljudet i den riktning man föredrar.

Fetare phasing får man leta efter. Det hade dock varit trevligt om tc gjort ett avsteg från originalet och erbjudit en stereofunktion i mjukvaran, precis som hos chorus-pedalen, även om inte TC XII erbjöd detta i original.

Ljuvligt snygg phaser.

DUAL EQUALIZER NATIVE

2-bands parametrisk eq. Den har, inte så överraskande, dubbla uppsättningar av rattarna: function (±16 dB), bandwidth (0.1–1 oktav), och center (0.02–2 kHz). Dessutom finns ett separat diskantfilter (±16 dB) och en gainratt (±12 dB), samt en switch som är märkt EQ respektive Lin (det är en bypass-switch, eftersom pedalen inte hade någon vanlig fotomkopplare.

Dual Equalizer är en mycket användbar filterpedal, och i pluggutförande är den lika förträfflig. Det är kanske inte den första pedalen/pluggen man skaffar, men den är nog så användbar för att forma och skapa ditt eget gitarrsound. Välljudande och kraftfull med sina ±16 dB av ”boost” eller ”cut”. Ännu en klassiker från tc.

Mycket användbara filterfunktioner.

SUSTAIN+ EQUALIZER NATIVE

Ytterligare en filterpedal, men här är det förnamnet som är det viktigaste. Vi hittar rattar för sustain, gain, och filtret: function (±16 dB), samt center (0.05–5kHz). Dessutom tillkommer två switchar märkta distortion (off och on), samt bandwith (0.2 oct. 1). Och precis som Booster har även denna pedal en noise suppressor med en liten ratt för tröskelvärdet (threshold).

Den här pedalen låter precis som en klassisk kompressor/sustain-pedal skulle göra i slutet av 70-, början av 80-talet. Massor av sustain. Rätt ”smashat”, och sönderkomprimerat ljud med dagens mått mätt, men då var det idealet. Lite som utvängda jeans…

Som grädde på sustain-moset hade pedalen även en filterdel, där man kunde lyfta fram vissa frekvenser. Tillverkaren drar paralleller med soundet från en viss gitarrist vid namn Gilmour, och det är förstås inte helt orättvist. Men pedalen klarar både mer extrema och tämligen diskreta effekter. En användbar pedal än i dag, oavsett om man gillar den skära Floyden.

Är det Gilmour-sustain ni söker? ”Look no further.”

INTRYCK

Först gränssnittet. Där har man varit trogen originalen. Det är kopior på riktigt autentiska, välanvända pedaler. Men jag tycker kanske att man kunde ha skippat retro-looken på mjukvarupedalerna. Det gör dem inte precis mer lättlästa. Allt måste inte se så väldigt relikerat ut. I alla fall inte mjukvara… Sen ser det lite taffligt ut när man inte frilagt pedalerna mot en ren bakgrund – i alla fall i mina ögon, men nu är jag väldigt gnällig.

Ljudmässigt är jag så gammal att jag faktiskt har vissa minnesintryck för hur några av dessa pedaler lät, när det begav sig. Mina starkaste minnen kommer onekligen från de båda modulationspedalerna, och de har jag verkligen saknat.

Mjukvaruversionerna låter alldeles förträffligt, och i mina öron rätt nära originalen. Detsamma gäller även för både booster/dist-pedalen, dual eq-, och sustainpedalerna. Av de tre sista har jag funnit flest användningsområden för dual eq- och boostern. Av detta kan ni säkert dra slutsatsen att jag varit minst förtjust i sustainpedalen, men det innebär absolut inte att den är dålig. Det var bara inte riktigt min kopp te. Många av våra läsare kommer säkert bli överförtjusta även i den pedalen.

SAMMANFATTNING

Varför låter inte alla choruspedaler som SCF? Det är en fråga man osökt ställer sig, efter att ha lekt lite med den pedalen inkopplad. Fördelen med den – och alla de andra pedalerna i serien – är ju att man inte behöver gräma sig över att man inte använde den när man spelade in gitarren. Man lägger bara på den i efterhand på alla redan inspelade gitarrer. Och det låter ju så bra! Det finns en demoversion av Vintage Guitar Bundle som ni kan ladda ner och leka med, i 14 dagar. Sedan är ni säkert fast. Det blev jag. Vid lanseringen såldes paketet för futtiga 99 dollar, men även dagens pris på 149 dollar är mer än väl godkänt.

PLUS

Stereo Chorus och TC XII phaser låter helt underbart
Även de andra pedalerna är mycket användbara
Mycket lätta att använda
Utmärkt ljudkvalitet
Attraktivt pris

MINUS

Gränssnittet kan diskuteras

FAKTA

TYP Plugin-paket
SYSTEMKRAV Mac OS X 10.9 (Mavericks) eller senare (inklusive 10.13 High Sierra), Pro Tools 11 eller senare, eller ett VST/AU-kompatibelt värdprogram, 32/64-bit
FÖR WINDOWS Windows 7 eller senare, Pro Tools 11 eller senare, eller ett VST-kompatibelt värdprogram, 32/64-bit
PLUGINFORMAT FÖR MAC VST2.4, VST3, Audio Units, AAX Native, AAX AudioSuite
PLUGINFORMAT FÖR WIN VST2.4, VST3, AAX Native, AAX AudioSuite
DAW-PROGRAM Pluggarna har testats och fungerar med följande program: Avid Pro Tools, Apple Logic Pro, Nuendo, Wavelab, Cubase, Ableton Live, Steinberg Sequel, samt Cakewalk Sonar. Stödet är dock inte begränsat till enbart dessa program.
KOPIERINGSSKYDD Vintage Guitar Pedal Bundle Native pluggarna är kopieringsskyddade med iLok (PACE). Du kan välja att placera din iLok-licens endera på en iLok USB-dongle eller på din dator. Du behöver ett gratis iLok ID, om du inte redan har det. registrera dig på www.ilok.com.
PRIS 149 dollar
ÖVRIGT Finns både i Native- och Power Core-format; Crossgrade från Power Core-formatet finns
DISTRIBUTÖR Luthman SMTTS, www.luthman.se

PRODUKTNYHET: Retro Revolver rörkompressor

PRODUKTNYHET: Retro Revolver rörkompressor

BRANSCHNYHET: Cakewalk Sonar återuppstår

BRANSCHNYHET: Cakewalk Sonar återuppstår