GUIDE: App to date
Sequencers åt folket!
Pekskärmsmiljön är bördig jord för att testa nya saker inom digitalt musikmakande, och det gäller även sequencers. Vi tar oss an tre nya sätt att…tja, spela på saker.
En fullskalig DAW är inte direkt vad man längtar efter i den enkla, direkta iOS-miljön. Och omvänt så är pekskärmsparadigmet rätt illa anpassat för den traditionella höger-till-vänster-med-block-stilen som länge dominerat våra digitala musikproduktionsplattformar. Visst, det finns fungerande exempel, och möjligheterna har växt i och med introduktionen av Audio Units i iOS, men jag sneglar hellre på de utvecklare som tar tillfället i akt att tänka nytt – eller åtminstone nygammalt.
Sedan Ableton Link dök upp har dessutom appar som på sin höjd kanske kändes småkul i sig själva blivit synnerligen användbara som små element i ett större hoplänkat projekt, till och med med flera hårdvaruenheter. Och det är framför allt i den här kontexten, kombinerat med Audiobus, som de här alternativa sequencerapparna blir kraftfulla. Vi ska titta på tre stycken, och rör oss från det enklare mot det mer komplexa.
Rutigt
Grid Music är en enkel och ganska söt liten app i form av ett rutnät på 5x5 som håller tre olika sorters celler: en som skickar ut pulser, en som spelar noter och en som modulerar den interna syntens pulsvidd litegrann. Hur tillverkaren Michael Daines tänkte när han valde att bara ha tre element och gjorde ett av dem till en ganska diskret pulsviddsmodulering kommer jag nog aldrig att förstå, men kanske är uppdateringar med lite mer uppenbara alternativ planerade, vad vet jag?
Grid Music
PLATTFORM iPhone/iPad/iPod Touch
TILLVERKARE Michael Daines
PRIS 50 kronor
Det annorlunda består i att man enkelt kan dra ”vägar” mellan cellerna samt sätta sannolikheten för att pulsen går åt ett annat håll om man skapar en ”korsning”, och därmed snabbt leka sig fram till nya och lite oförutsägbara sekvenser. Förutom detta erbjuds man ett smalt urval av fem skalor och möjligheten att sätta tonart och skifta oktav, och så kan man skapa små projekt genom att sätta ihop flera olika rutnät. Men så mycket mer är det inte.
Upplägget känns väl inte helt revolutionerande, men rätt roligt, snabbt att förstå och väl genomfört. Ändå kvalar den här appen bara in under kategorin ”tidsfördriv” än så länge, främst beroende på den simpla interna synten (som i och för sig låter helt okej) och det faktum att audiobuskompatibilitet och midimöjligheter saknas, så man varken kan köra ljudet genom – eller skicka midi till – andra appar. Den har förvisso Ableton Link, så kanske man kan ha den i sin iPhone eller nåt om man gör ett riktigt kompiskalas där alla enheter som överhuvudtaget kan låta ska upp på bordet. Nåväl, om utvecklaren bestämmer sig för att lägga till dessa två saker och/eller göra fler sorters celler, så kan Grid Music bli riktigt användbar
dot Melody
PLATTFORM iPhone/iPad/iPod Touch
TILLVERKARE Olympia Noise Co.
PRIS 50 kronor
Prickigt
Olympia Noise Co. som gett oss fenomenala innovativa appar som Patterning och Ribbons ligger bakom ett lite mer ambitiöst sequencerförsök vid namn dot Melody. Här har man valt att tänka på tonföljden som ett litet pärlband, som man lägger ut över ett rutnät, där tonhöjden är den horisontala axeln och längden är den vertikala, alltså halvnot längst ner och sextondel längst upp. Dessutom har man tre instrument – trummor bas och lead. Med knappar på vänstersidan kan man snabbt byta skala, och dessa går att konfigurera fritt.
Det finns gott om inställningar, och rent allmänt är det här en betydligt mer utbyggd och avancerad app än Grid Music, trots att priset är detsamma. Den har stöd för Link, Audiobus och kan skicka midi till andra appar, vilket redan det gör den betydligt mer användbar – förutsatt att man gillar själva upplägget.
Gör man det, då? Nja, jämfört med Ribbons och Patterning som faktiskt är seriöst revolutionerande gränssnitt med en självklar enkelhet, så är dot Melodys approach inte samma fullträff i mina ögon. Det är visuellt gulligt, välbyggt och välljudande, men själva upplägget med ”pärlbandet” känns inte som det mest självklara och intuitiva för en patternsequencer. Precis som med Grid Music känner jag att resultatet blir en smula statiskt, bortskämd som jag är med mer avancerade varianter. Och att ha trummor på ett monofoniskt ”pärlband” som bara spelar en not åt gången kanske inte är helt idealiskt.
Det är inte alldeles lätt att hitta den där balansen mellan självspelande new age-maskiner, där användaren nästan blir överflödig, och sequencerupplägg som blir endera lite för krångliga eller lite för statiska. Ändå tror jag att dot Melody kan passa somliga väl, och som ett mindre element i ett större projekt borde det kunna fylla sin plats
Rozeta Sequencer Suite
PLATTFORM iPhone/iPad/iPod Touch
TILLVERKARE Bram Bos
PRIS 109 kronor
Den kungliga sviten
Vi får flytta upp en prisklass för att hitta ett riktigt seriöst verktyg. Bram Bos, som gjort Rozeta Sequencer Suite, har jag hittills förbigått med tystnad, trots att de (han?) spottat ur sig flera appar som fått fin uppmärksamhet. Men nu är det alltså dags att ändra på det.
Rozetasviten innehåller faktiskt nio olika sequencers och borde därmed kunna mätta de flestas behov. Här finns hela spektrat: från den enkla Roland-inspirerade sequencern för trummor (för den som absolut vill ha en emulation av den ursprungliga TR-808:ans jitter) till avancerade generativa och pseudo-slumpmässiga upplägg med namn som ”Collider” och ”Particles”. Samtliga hanterar endast midi, alltså helt utan ljudmotor, och existerar dessutom bara som AU-pluggar, och fordrar därmed något slags host.
Jag tycker dock att man har tänkt helt rätt här. De flesta lite mer avancerade ljudmanglare i iOS använder sig redan av en host, och sitter redan på en massa sköna syntar som de hellre styr än någon inbyggd halvbakad ljudmotor. Rozeta är en app för vuxna, helt enkelt. Inte därmed sagt att den är krånglig, tvärtom. Även de mer udda uppläggen går föredömligt snabbt att förstå om man har lite vana av digitalt musikmakande, och eftersom alla nio enheterna är gjutna i samma form så får man mycket gratis bara man satt sig in i en av dem.
Det känns som om Rozeta faktiskt är den sequencersvit jag inte visste att jag gått omkring och väntat på. Den har precis lagom mycket features utan att bli oöverblickbar, och i sin helhet representerar den ett slags ny komplett grundplåt till elektronisk komposition – såväl trummor, bas, pads och leads kan med fördel komponeras direkt i de här olika enheterna. Egentligen förtjänar den en helt egen artikel, men jag rekommenderar i stället att ni genast införskaffar den och kör igång själva!