GUIDE: App to date
Tio essentiella iOS-syntar
För syntälskare har iOS varit lite av en renässans. Förutom möjligheterna hos pekskärmen och de relativt låga (ibland väldigt låga) priserna på appar och tillgängligheten, så har också experimentlustan varit stor. Utbudet av helt nya instrument, virtuella versioner av klassiska maskiner och portningar är så stort att en sorts ”tio bästa”-lista kräver att man endera begränsar sig eller bara går väldigt mycket på sin egen smak. Jag har valt att göra lite av båda, som ni kommer att märka.
Det här är så klart en lista baserad på min smak och mina preferenser, men den har också några enkla regler. Den kanske mest kontroversiella (i somligas ögon) är att jag valt att helt utesluta virtuella versioner av klassiska hårdvarusyntar. Inte för att det saknas kvalitet i det facket – tvärtom! Massor av klassiker från 70-talet och framåt har emulerats och givits nya features, ofta med mycket goda resultat. Men de känns svåra att bedöma på helt egna villkor, och jag vill dessutom slå ett slag för det som är lite mer framåtsyftande och/eller iOS-unikt.
Vidare har jag försökt täcka in ett så brett spektrum jag kunnat i tid och stil, och dessutom garderat mig genom att varje synt också har en så kallad bubblare som jag tycker representerar något liknande. Dessutom har jag hållit mig till instrument som primärt jobbar med syntes, inte främst med manipulering av samplingar. Och inga trum/rytmmaskiner. Är ni med? Då kör vi.
Animoog
2011 är bokstavligen big bang när det gäller iOS-musik. Det var då vi flockades som apmänniskorna i ”2001” runt våra fortfarande rätt tunga och företrädesvis svarta apple-monoliter. Och på dessa fanns – Animoog.
PLATTFORM iPad, samt separat version för iPhone/iPhod Touch (som även funkar på iPad)
TILLVERKARE Moog Music Inc.
PRIS 319 kronor (iPadversionen), 65 kronor (iPhone/iPod Touch-versionen)
KOLLA ÄVEN IN Addictive Synth Pro
Att en app som skapades då fortfarande står sig säger något om hur seriösa Moog var när de utvecklade den. Visst, Animoog har förbättrats och byggts på en del under de sex år som gått. Men det centrala fanns där redan från början, såsom det stencoolt retrofuturistiska gränssnittet och det innovativa keyboardet, som fortfarande är ett av de bättre försöken att göra nåt kul för fingrarna på en hård glasyta.
Och så klart ljudet – vintage och framtid på samma gång. Djupt, klart och varmt, med lagom mycket smuts. Det är en synt vars programmeringsmöjligheter och unika upplägg jag bara skrapat på ytan. Den satte ribban högt för alla som följde, och den är fortfarande helt essentiell i min samling.
Thor
Här kanske somliga tycker att jag bryter åtminstone mot andemeningen i min regel om ”inga emulationer”, men Thor är dels en portning av en från början virtuell synt och dels måste den helt enkelt vara med. Alla som kört Reason är bekanta med det här monstret, och de som inte är det, men äger en iPad, kan se till att bekanta sig nu.
PLATTFORM iPad
TILLVERKARE Propellerhead Software AB
PRIS 159 kronor
KOLLA ÄVEN IN Magellan
Thor känns lite som en slags slutpunkt och kronjuvel från ”mosa in så många features som det går”-eran av virtuella desktopsyntar, och sådana blir lätt lite svårjobbade, även i iOS. Men eftersom Thor är gjord av Propellerheads, som gjort sitt namn på hederlig svensk användarvänlighet och smart gränssnitt, är den föredömligt enkel att närma sig.
Det är för mycket att säga att den innehåller allt, men den är en högst generös godispåse: brett urval av karakteristiska ljudkällor, omfattande sequencerdel, närmast oändliga modulationsmöjligheter och en skrälldus av användbara preset. Och så låter den förträffligt, så klart.
Ribbons
Det är inte många appar som lyckas vara banbrytande och verkligen träffa rätt med enkelhet och användarvänlighet på en gång, men Ribbons är en sådan app. Dessutom är den kanske den app som lyckats bäst med att faktiskt göra den platta glasytan till ett instrument – att utnyttja dess möjligheter, inte bara försöka släta över dess begränsningar.
PLATTFORM iPad
TILLVERKARE Olympia Noise Co.
PRIS 65 kronor
KOLLA ÄVEN IN Shoom
Varje finger man lägger på styr volym och pitchbend individuellt för varje not, genom att man rör det vertikalt eller horisontellt, och man begriper bokstavligen upplägget på en sekund. Sedan kan man så klart finlira med att hålla noter, justera mellan glissando och snap, byta mellan en uppsjö olika skalor och modus eller definiera egna.
Nu skulle ju dock inte Ribbons vara med på den här listan om den bara var ett smart gränssnitt för att spela på sin iPad. Dess ljudmotor är begränsad, men förstklassig. I allra bästa iOS-anda är den verkligen skräddarsydd för Ribbons karaktär, som ju utgår mycket från själva sättet man spelar. Bäst är Ribbons på drömska pads och drones, inte minst med Swarm-funktionen som lägger till extra klanger.
Audulus 3
Den modulära sidan måste så klart också företrädas här, och där tycker jag att Audulus är den app som hittat mest rätt av de jag prövat. Man har hittat en medelväg mellan retro-emulation med animerade dallrande virtuella sladdar och något helt abstrakt som bara tilltalar de riktiga professorerna bland oss. Audulus är otroligt coolt och snyggt, och verkligen futuristiskt, men inte för sakens egen skull – det är i grunden främst användarvänligt.
PLATTFORM iPhone/iPad/iPod Touch
TILLVERKARE Audulus LLC
PRIS 209 kronor
KOLLA ÄVEN IN AnalogKit
I princip är det ett slags Max/MSP-liknande upplägg där man bygger ihop och flyttar runt komponenter, som oscillatorer, filter, sequencers och liknande. Det är – liksom modulära hårdvarusystem – knappast förstavalet för att bygga en snabb househit, snarare något för dem som gillar att pyssla ihop unika, självspelande, organiska ljudvärldar eller skapa riktigt udda och komplexa ljud.
Det bör påpekas att kunskapströskeln till Audulus är hög, även för någon med relativt goda kunskaper i syntes. Men för dem som trivs i just den här änden av den musikaliska bassängen är det troligen en app man i det närmaste kan ägna hela livet åt att utforska.
iPulsaret
För den som vill ännu djupare ner i underlandet så är Alessandro Petrolati en lämplig person att hålla i handen. Han har karvat ut ett helt eget litet universum i iOS-världen, och alla hans appar är väl värda att kolla in – förutsatt att man är lite äventyrlig. För här duger inte ens kartorna från modulärsystemens rike.
PLATTFORM iPhone/iPad/iPod Touch
TILLVERKARE Alessandro Petrolati
PRIS 85 kronor
KOLLA ÄVEN IN Stria
Det av hans instrument som kanske är lättast att närma sig är iPulsaret, en ”granulär lekpark” för att använda hans egna ord.
Nu ska jag inte påstå att jag är helt insatt i den något ockulta granulärsyntesen, men jag kan tro att även om man är det så är det bästa tillvägagångssättet kanske att bara dra i saker och testa vad som händer. Gränssnittet är minst sagt spartanskt, men funktionellt.
Ljudet då? Jo då, det går att skapa allt från förvånansvärt konventionella och vackra pads till glitchiga abstrakta naturkatastrofer som skulle få Stockhausen att gråta. Trots att den är åt det lite smalare hållet är det här en synt jag tycker passar i de flesta elektroniska musikers verktygslåda.
FM4
Det har gjorts en hel del FM-syntar för iOS, men den jag alltid återvänder till är FM4, av ett enkelt skäl – ljudet. FM4 representerar en alternativ väg till de mer nostalgiska emulationerna av ett känt namn. Den är noggrant modellerad utifrån Yamahas klassiska DX-serie från 80-talet, men man har lagt allt krut på den rätta känslan i ljudet, och sedan byggt ett modernt, iOS-anpassat gränssnitt.
PLATTFORM iPad
TILLVERKARE Primal Audio I/S
PRIS 75 kronor
KOLLA ÄVEN IN TF7
Den notoriskt svårprogrammerade FM-syntesen tenderar att lätt låta skarp och obehaglig i den virtuella miljön, utan originalenheternas DA-omvandlare och andra små detaljer som gav dem deras alldeles egna musikalitet. Men FM4 har lyckats hitta något slags nästan magisk sweet spot genom att just grotta ner sig i alla aspekter av ljudet, inte bara själva syntesparametrarna. Det kanske låter som hokuspokus och larv, men skillnaden är den där omedelbara sköna känslan i kroppen så fort man trycker ner en tangent.
Dessutom kommer den – tack och lov – rikligt med högst användbara preset, från det enkelt musikaliska via det nostalgiska till det riktigt urspårade.
PPG Infinite
Det finns väl inte så många levande syntlegender som är aktiva inom iOS, men en som är det är Wolfgang Palm, mannen som uppfann wavetablesyntesen, hjärtat i klassiska supermaskiner från bland annat Waldorf och hans eget PPG.
PLATTFORM iPad
TILLVERKARE Wolfgang Palm
PRIS 209 kronor
KOLLA ÄVEN IN PPG Phonem
Den nu 67-årige Palm har gett sig in i iOS-världen med glatt humör och, givetvis, ett kunnande som få andra. Alla hans iOS-släpp – WaveGenerator, WaveMapper, Phonem och Infinite – är närmast obligatoriska köp, men om jag ska välja en favorit, och det ska jag ju, så blir det den ambienta Infinite.
Alla kommer inte att gilla PPG-syntarnas något pilliga och lite besynnerliga gränssnittstil, men om du inte gillar ljudet, så är du helt enkelt inte min kompis. Djupt som rymden, varmt men glasklart, och framför allt: mystiskt. Där de flesta bara bygger sina saker på andras upptäckter inom syntes, så fortsätter Wolfgang Palm sina egna redan banbrytande utforskningar, och det hörs. Få iOS-instrument kombinerar originalitet och kvalitet på det här viset.
LayR
Det senaste året har det kommit ut flera supersyntar som aspirerar mot att vara störst, värst och djupast. Den som jag valt att upphöja här – och som jag också kommer skriva mer om i en kommande App to Date – heter LayR. Som namnet antyder jobbar den med lager, och jag tänker lite på den som 2010-talets version av tidigare årtiondens workstation- och performancemonster.
PLATTFORM iPhone/iPad/iPod Touch
TILLVERKARE Living Memory Software
PRIS 209 kronor
KOLLA ÄVEN IN KASPAR
LayR är uttryckligen gjord för att spela live med, och utvecklarna har verkligen funderat ett extra varv kring hur en iPad-baserad allt-i-ett performancesynt ska se ut. Den har upp till 265 röster, och varje patch, eller performance, består av lager, som i sin tur består av flera individuella instanser av en synt med mycket kraft och programmeringsmöjligheter. Man kan lasta på tills endera antalet röster eller processorkraften slår i taket.
Gränssnittet är väldigt avskalat och själva soundet är tämligen rent, inget som riktigt sticker ut, men det är troligen avsiktligt. Det här är en synt som tycks satsa på att kunna göra så mycket som möjligt för så många som möjligt, i skiftande ljudanläggningar, utan att bli varken schizofren eller utslätad. De medföljande bankerna visar på dess häpnadsväckande djup.
SynthScaper
Den här listan skulle inte kännas komplett om jag inte fick klämma in minst en av mina kära ryska galenpannor. Sådan tur då att Igor Vasiliev, mannen bakom några av de mest egensinniga och genreöverskridande ljudapparna på marknaden, nyligen kommit ut med något som jag utan betänkligheter kan beskriva som en synt.
PLATTFORM iPhone/iPad/iPod Touch
TILLVERKARE Igor Vasiliev
PRIS 159 kronor
KOLLA ÄVEN IN Virtual ANS
Som namnet antyder är fokus på filmiska ljudlandskap. Men den här gången har Vasiliev tagit alla sina böjelser för stenålderssyntar, sovjetisk bandspelarteknik och circuitbendade kontorsmaskiner och förpackat det som ett mer traditionellt keyboardinstrument.
Att försöka förstå gränssnittet är ett matinéäventyr i sig, men som tur är kan man ta det pö om pö, eftersom SoundScaper kommer med så många fina preset. Det är ännu ett sådant där instrument där jag bara behövde trycka ner en tangent för att förstå att jag älskade det. Det låter Bladerunner, David Lynch, Tarkovskij och allt annat man gillar.
Argon
Men låt oss sluta där vi började, i den absoluta begynnelsen. Värre än så faktiskt – december 2009! Jajemen, systrar och bröder, då satt vi där med vår iPhone 3GS i bästa fall, och det var fortfarande en månad kvar tills Steve Jobs skulle stå och vifta med den allra första iPaden (som jag vid den tiden inte kunde fatta vad man skulle ha till). Redan då fanns den lilla monofoniska synten Argon.
PLATTFORM iPhone/iPad/iPod Touch
TILLVERKARE iceWorks Inc
PRIS 20 kronor
KOLLA ÄVEN IN SynthQ
Att den är med här är dock inte bara av historiska skäl, eller som en hälsning till den svenske iOS-musikgurun Jakob Haq som introducerade mig för den och dessutom varit behjälplig inför den här listan. Nej, Argon är även år 2017 ett förträffligt instrument. Gränssnittet är enkelt och effektivt och väl anpassat för iPhone, och ljudet har den där svårfångade kvaliteten som gör mig glad direkt. Det finns så många supersyntappar med hundra gånger Argons kapacitet, men vars sound i princip lämnar mig kall.
Så om ni bara äger en gammal iPhone och inte har mer än 20 spänn att lägga så finns det ändå något på den här listan för er. Och det är väl lite det som är tjusningen med iOS.