LISTA: 20 fantastiska album från 2017, del 2
Vi listar 20 minnesvärda album från det gångna året. Hittar du din favorit i den andra och slutliga delen?
HONNINGBARNA – VOLDELIG LYD
(NYE BLANKE)
PUNK
INSPELAD I: UPPGIFT SAKNAS / PRODUCENT: KJARTAN KRISTIANSEN
Om du varken sett eller hört den norska punkkvintetten tidigare är det dags nu, för detta är en upplevelse som samlar människor från alla genrer. Det här är energi i dess renaste form – från början till slut! I liveformatet blir det rent ut sagt spektakulärt där ingen förblir stillastående. Utan att på något sätt klandra de tidigare plattorna i katalogen, men Voldelig Lyd samlar denna sammandrabbnings atmosfär och gemenskap på tejp till punkt och pricka. Missa inte Honningbarnas spelningar i vår.
FEVER RAY – PLUNGE
(MUTE/BORDER)
ELECTRO
INSPELAD I: UPPGIFT SAKNAS / PRODUCENT: KARIN DREIJER, JOHANNES BERGLUND, PEDER MANNERFELT, PAULA TEMPLE, TAMI T, NIDIA, DEENA ABDELWAHED
Till er alla som såg The Knife på Trädgår'n i Göteborg 2006, ni kan gotta er i min gröna avundsjuka för resten av era liv. För den som är obekant med Fever Ray är personen bakom detta projekt ingen mindre än den ena delen av syskonbandet The Knife, nämligen Karin Dreijer. Denna kolossala multitalangs släpp av sin andra soloplatta sedan 2007 års debut kom lite som en överraskning, och slog som på förhand anat ned som en bomb i tillvaron. Med isande kusliga elektroniska arrangemang och ett skarpt textförfattande belysande kritiska samhällsfrågor gör Dreijers återkomst mer än välkommen.
KREATOR – GODS OF VIOLENCE
(NUCLEAR BLAST)
METAL
INSPELAD I: FASCINATION STREET STUDIOS, STUDIO SEVEN, SVERIGE; NEMESIS STUDIOS, HERTZWERK, TYSKLAND; LEVEL 3 / PRODUCENT: JENS BOGREN
Utan att droppa uttjatade referenser, är det få thrash metal-akter, såväl Bay Area-fostrade som de av den teutonska skolan, med över 30 år på nacken som har lyckats hålla sig lyssningsvärda fram till i dag. Tillsammans med Berkleykvintetten Testament är Essenbaserade Kreator fortfarande undantag i denna samling veteraner. Och på Gods of Violence hör jag dessutom ett Kreator piggare än någonsin, där de framför sin formidabla harmoni av brutalitet och melodi.
PARAMORE – AFTER LAUGHTER
(FUELED BY RAMEN)
POP
INSPELAD I: RCA STUDIO B, NASHVILLE / PRODUCENT: JUSTIN-MELDAL JOHNSEN
Tätt följt av 2007 års storhit Misery Business kommer sommaren 2017 vara tidpunkten som anhängarna till Franklin, Tennessees rockexplosion minns starkast när de ser tillbaka på gruppens historia. Det här året markerade nämligen ett rejält genreskifte, som förflyttade Hayley Williams och kompani från Warped Tour-poppunken till 80-talets syntiga popreferenser. Lyssningsvärt hela vägen, med mittenspåret Fake Happy som en lite starkare utstickare tack vare dess härliga gitarrslingor. Mer än att konstatera detta som ett briljant utfört steg i rätt riktning behövs inte.
HORISONT – ABOUT TIME
(CENTURY MEDIA)
ROCK
INSPELAD I: UPPGIFT SAKNAS / PRODUCENT: UPPGIFT SAKNAS
Har du drömt om att spela huvudrollen i en hårdkokt actionrulle från slutet på 60-talet? Här har du nämligen chansen att drömma dig bort till just ett sådant scenario. En egenskap som detta ligger inget band i fatet, och så är det verkligen i den svenska rockkvintettens fall. Horisonts ypperliga riffmakeri av Iron Maiden-kaliber och proggiga paketering är ett släpp av världsklass och värd ditt allra bästa öra. Så, fram med skivnålen och placera den på Electrical och försvinn till en annan dimension, iklädd skinnpaj rusande på tak med konstapeln hack i häl.
WAXAHATCHEE – OUT IN THE STORM
(MERGE)
ROCK
INSPELAD I: MINER STREET RECORDINGS, PHILADELPHIA / PRODUCENT: JOHN AGNELLO, KATIE CRUTCHFIELD
De gångna fem åren har vi varit rikligt bortskämda med guldkantat material från Pennsylvania-baserade singer-songwritern Katie Crutchfield. Liksom den nu två år gamla given Ivy Tripp är Out in the Storm en emotionell uttömning, ärlig och berörande ut i fingerspetsarna. Omgiven av både ekande elgitarrer uppbackade av bombastiska slagverk och lågmälda akustiska framföranden tyder på att det ligger lite mer studiokraft bakom denna gången, och ger en mäktig arenapondus på köpet. Fans av Dinosaur Jr och Elliott Smith borde titta hit omedelbart.
LYKANTROPI – LYKANTROPI
(LIGHTNING RECORDS)
ROCK
INSPELAD I: UPPGIFT SAKNAS / PRODUCENT: UPPGIFT SAKNAS
Ibland finns det inget vackrare än gitarrstämmor. Och det kan väl ni, alla fans av Thin Lizzy, Metallica och Lynyrd Skynyrd intyga? Även värmländska Lykantropi visade på sin debutgiv att man är fulländade i det avseendet. För att inte glömma den ljuvligt 70-talsflörtande approachen man har i de riffmonster till rockalster som inkluderats här. Bakom mikrofonerna ruvar dessutom en tidsenlig mystik som slukar mig med hull och hår. Ges man chansen att se Karlstadborna, tar man den blint.
STONE SOUR – HYDROGRAD
(ROADRUNNER)
ALTERNATIVE METAL
INSPELAD I: SPHERE STUDIOS, LOS ANGELES / PRODUCENT: JAY RUSTON
Musikmässigt har Iowa-borna format ett fordon som passar de uppviglande, svavelosande protesterna mot politiska fadäser alldeles utmärkt. Jämfört med den föregående tillika två plattor långa och mer sofistikerade serien House of Gold & Bones omfamnar kvintetten här ett upplägg som är rakare – och levererar således rejält med punch på köpet. Och det är egentligen blott en bonus, för med en frontfigur som Taylor är jag redan övertygad vid andraspåret Knievel Has Landed.
RAPSODY – LAILA'S WISDOM
(JAMLA/ROC NATION)
RAP
INSPELAD I: UPPGIFT SAKNAS / PRODUCENT: 9TH WONDER, ERIC G, KA$H DON'T MAKE BEATS, KHRYSIS, NOTT
Årets vassaste platta i genren går utan tvekan till Marlanna 'Rapsody' Evans från Snow Hill, North Carolina. Laila's Wisdom placeras direkt som Evans starkaste alster i karriären, och följer upp föregående Beauty and the Beast från 2014 med än snyggare arrangemang, punkterande beats och gripande skildringar. Framför allt i det läckert pianoklinkande titelspåret, Pay Up och Sassy. Och på det hela får man flera intressanta gästsamarbeten i form av Kendrick Lamar, Anderson Paak och veteranen Busta Rhymes. Toppklass!
THE MENZINGERS – AFTER THE PARTY
(EPITAPH)
ROCK
INSPELAD I: STUDIO 4 / PRODUCENT: WILL YIP
Scranton, Pennsylvania förknippas inte enbart med den amerikanska tappningen av cringe-mästerverket The Office, utan även med den punkdoftande rockkvartetten The Menzingers. Från att länge ha verkat i skuggorna av Floridas storheter Against Me! revanscherar man här stort efter den smått mediokra föregången Rented World (2014) och levererar en tung och fartfylld arenavältare med riktigt slipade refränger. After the Party ska bjuda upp till dans, lovade frontfiguren Greg Barnett, och det gör den sannerligen.