TEST: Steinberg Nuendo 8
Ät kakan och ha den kvar!
Nuendo 8 bjuder på riktigt bra ny funktionalitet såsom klippbaserad effektläggning, ångerfunktion i mixern, djupare integration med spelljudsmotorn WWISE, ny videomotor, förbättrad fönsterhantering med mera. Därtill har Steinberg skrotat NEK-expansionen och implementerat alla musikfunktioner och pluggar från Cubase, vilket gör Nuendo 8 till den förmodligen största uppdateringen i programmets historia. MM testar.
KLIPPBASERAD EFFEKTLÄGGNING
Den främsta nyheten i Nuendo 8 är givetvis den klippbaserade effektläggningen – funktionalitet som länge efterfrågats av både ljudläggare och musikproducenter. Via ett användargränssnitt kan kedjor av VST-pluggar och ljudprocesser såsom time-stretch, in- och uttoningar, fasvändning enkelt appliceras på ljudklipp i arrangemangsfönstret. Processingen är icke destruktiv och användaren kan närsomhelst ändra inställningen i någon av VST-pluggarna varpå Nuendo skapar en ny processad ljudfil i bakgrunden. Det gör det exempelvis möjligt att använda processorhungrig brusreducering på hur många ljudklipp man känner för, utan att lasta ner processorn. Att kunna applicera grundfiltrering, komprimering och lättare pitchkorrigering på samtliga sångtagningar i ett musikprojekt och ändå ha möjligheten att sedan justera processingen på vissa ljudklipp – det är som att äta kakan och ha den kvar!
Direct Offline Processing har ett eget fönster som öppnas genom att trycka på [F7] och detta fönster kan med fördel ligga synligt i arbetsytan. Sedan väljs en eller flera ljudklipp, därefter är det bara att välja vilka VST-pluggar som skall användas och i vilken ordning. När någon inställning justeras räknar Nuendo fram en ny ljudfil i bakgrunden utan att stoppa upp övrigt arbete och när processingen är klar byts ljudklippet ut utan att uppspelningen påverkas i övrigt. Det går också att skapa favoriter med kedjor av VST-pluggar som kan aktiveras med ett snabbkommando. Vill man kopiera effektläggningen från ett ljudklipp till ett annat så går det också bra att göra.
Så när man arbetar med en ljudläggning och vill applicera adaptiv brusreducering av högsta kvalitet (exempelvis pluggar i Izotope RX-mjukvaran), markerar man alla ljudklipp, trycker på snabbkommandot och går och kokar kaffe. När man kommer tillbaka är alla ljudklippen processade.
Jag känner mig nästan lite småborglig och nonchalant när jag låter Nuendo brusreducera samtliga dialogspår i ett ljudläggningsprojekt utan att jag först skruvat fram och tillbaka på alla inställningar – och jag älskar det.
Då man slipper skapa nya ljudspår för att specifikt processa korta ljudklipp, så växer inte arrangemanget exponentiellt med antal ljudklipp. Det går blixtsnabbt att fixa till ett ljudklipp vilket lämnar mer tid över till att vara kreativ.
64 BITAR
Nuendo är numera endast tillgänglig som 64-bitars applikation och i samband med att hanteringen av VST-pluggar gjorts om, så har Steinberg släppt stödet för 32-bitars pluggar. Dock fungerar mjukvaran jBridge fortfarande bra tillsammans med Nuendo 8, så det är bara att köpa den för en billig peng och konvertera alla 32-bitars pluggar.
ÅNGERFUNKTION I MIXEN
Det kan verka som en självklarhet att kunna ångra senast gjorda mixerinställningar, men faktum är att det är få musikprogram som tillåter det. Jag är förmodligen inte den ende som råkat slänga en plugg när den egentligen skulle öppnas eller flyttas. Tidigare var det bara att knyta näven i fickan och lägga in pluggen på nytt eller ta risken att öppna den senaste sparade projektfilen som kanske saknar andra nyligen gjorda ändringar.
Ångerfunktionen i mixen har en egen lista med senast gjorda ändringar och kan öppnas till vänster i mixern, således går det att se vilka ändringar som är gjorda och ångra de som man vill ångra. Personligen tror jag det är få användare som fullt ut kommer att använda ångerlistan. Det handlar istället om att kunna ångra den senaste eller de två senaste ändringarna i mixern när man klantat till det.
FÖRBÄTTRAD LAYOUT
Användargränssnittet har fått en extra zon som grafiskt anpassar sig med övriga zoner och ligger placerad under arrangemangsfönstret. Zonen kan bland annat visa redigeringen för MIDI eller ljud, Chord Pads eller inställningarna i nya Sampler Track. Framförallt kan zonen innehålla mixerinställningarna som av platsskäl delats upp i tre delar: volymreglar, inserts eller effekttappningar – perfekt när man arbetar på en laptop eller mindre bildskärm.
Hanteringen av zoner har gjorts enklare då ikoner för dem finns uppe i högra hörnet i fler fönster än tidigare. Därtill finns en förminskad version av transport-funktionerna längst ner på skärmen som duger alldeles utmärkt. Den vanliga transporten finns fortfarande tillgänglig via [F2]-knappen. Nuendos färgschema har gjorts lite ljusare vilket känns lite snällare för ögonen.
Fontstorleken har blivit något större i vissa fönster, vilket också gör ljudarbetet lite snällare för ögonen.
NY VIDEOMOTOR
Videomotorn i Nuendo 8 är helt och hållet omgjord och är inte längre baserad på QuickTime – det möjliggör stöd för fler videoformat.
Dock märker jag ganska snabbt att den inte kan spela upp AVID DNxHD-kodade filmer som Nuendo 7 klarar att göra. Det visar sig att det mycket populära videoformatet kommer att stödjas via ett licenstillägg. Priset för licensen kommer enligt Steinberg att vara 30 euro, men i skrivande stund finns licensen ännu inte att köpa. Detta är olyckligt då många Nuendo-användare sitter med projekt innehållande videofiler kodade i detta format. Dessa bör vänta med att öppna sina projekt i Nuendo 8 tills Steinberg erbjuder fullt videostöd för AVID DNxHD.
Steinberg meddelar att flera intressanta videofunktioner är under utveckling, bland annat stöd för AJA videouppspelare och import av MXF-filer innehållande både video och ljud.
I samma veva har funktionen Replace Audio In Video plockats bort och istället lovar Steinberg en videorenderingsfunktion i en kommande uppdatering. Möjligheten att skapa en ny videofil innehållande senaste ljudläggningen, av exempelvis en scen, har efterfrågats i många år och kommer göra samarbetet med regissörer och producenter enklare. Samtidigt tycker jag det är fel att plocka bort funktionalitet innan en ersättande funktion finns.
När jag testar videohanteringen i Nuendo 8, så fungerar den först ganska dåligt, allt hackar och det blir inget flyt i filmerna. Men så läser jag mig till att drivrutinerna till grafikkortet bör uppgraderas och när detta är gjort rullar filmerna mycket bättre. Även om jag fortfarande upplever videohanteringen bättre i Nuendo 7, så får man ge Steinberg lite tid då den nya videomotorn trots allt är helt ny. Det hade så klart varit önskvärt att alla utlovade videofunktioner hade varit implementerade redan vid första släppet. Nu får vi Nuendo-användare helt enkelt ge oss till tåls i väntan på utökad videofunktionalitet.
FÖRBÄTTRAD REDIGERING
En tillsynes basal förbättring är att det numera går att flytta automationspunkter precis som man vill, utan att stöta på patrull om deras väg skulle råka korsa redan befintliga automationspunkter. Tack Steinberg för denna enkla men mycket viktiga förbättring.
GAME AUDIO CONNECT 2
Ett dataspel innehåller mängder av ljudfiler och musiksnuttar som kan behövas ändras fram tills att spelet hamnar i affärerna vilket kräver en stor portion disciplin hos samtliga inblandade. Kommunikationen mellan Nuendo och dataljudsmotorn Wwise har förbättrats avsevärt då hela arrangemang av ljud- och MIDI-spår kan skickas mellan de två programmen, inklusive loop- och startmarkeringar. Det går också att exportera ett arrangemang från Wwise till Nuendo för MIDI-redigering.
De nya funktionerna gör det exempelvis möjligt att, i stort sett med en knapptryckning, exportera ett musikstycke från Nuendo och testa dess interaktivitet i ett dataspelsprojekt, något som tidigare innebar en tämligen tidskrävande manöver.
För de som arbetar med dataspelsljud, ja då är Nuendo 8 utan konkurrens det mest omfattande ljudbearbetningsprogrammet på marknaden.
NAMNGIVNING AV FILER OCH FILBESKRIVNINGAR
För att underlätta hanteringen av filer så har namngivningsprocessen gjorts mer intuitiv genom att det går att kasta om ordningen på delarna i namngivningen – det kan exempelvis vara ordningen på projektnamn, spårnamn och typ av spår etcetera. Framförallt går det numera att spara olika namngivningsscheman.
Därtill finns en ny funktion för att automatiskt ändra beskrivningen på valfritt antal ljudklipp i arrangemangsfönstret enligt innehållet i en csv- eller txt-fil. Dessa kan innehålla information om scener, tagning, kanaler etcetera – och importeras och läggas till i beskrivningen av varje markerat ljudklipp.
Kanske inte den mest sexiga funktionalitet, men sammantaget spar den arbetstid och potentiellt huvudbry när ljudklipp skall identifieras i ett stort ljudläggningsprojekt.
NYA PLUGGAR
Förutom alla VST-pluggar och VST-instrument från Cubase som nu ingår i Nuendo 8, så finns det ett par nya pluggar värda att nämna. Frequency heter en åttabands eq med spektrumanalysator, M/S-filtrering samt möjligheten att ställa om individuella frekvensband till faslinjär filtrering. När jag provar Frequency så låter den förvånansvärt bra och spektrumanalysatorn är också bättre än väntat, sedan håller den faslinjära filtreringen inte lika hög kvalitet som vissa masteringspluggar, men man kan inte få allt.
Randomizer är en VST-plugg ämnad för ljudeffektläggning, de fyra rattarna manipulerar tajming, tonhöjd, filtrering samt transientinnehåll och varje gång Nuendo startar att spela, så har en ny inställning gjorts. En tillsynes knasig VST-plugg och det är precis det som den skall vara. På musikmaterial märks dess effekt lite för mycket, men på ljudeffekter och ljudmiljöer fungerar den riktigt bra.
Diverse VST-pluggar har också fått ett nytt användargränssnitt och det går att skicka ljud in i VST-instrument – något som tidigare inte varit möjligt att göra.
UTÖKAD MUSIKFUNKTIONALITET
Numera ingår i stort sett all funktionalitet från lillebror Cubase Pro vilket bland annat innebär VST-instrumenten HALion Sonic SE3, Retrologue 2 och Groove Agent SE 4. Production Grooves bjuder på över 400 bra loopar när du skall komma igång med en ny låt. Även om Cubase Pro räcker mer än väl till att skapa musik, så har Nuendo mer omfattande funktioner när ett musikstycke skall synkroniseras till tidkod – därför tycker jag det är mycket positivt att Steinberg valt att implementera full musikfunktionalitet i Nuendo.
NYA LJUD
Ljudeffektbiblioteket Pro Sound Effects bjuder på cirka 2 GB ljudeffekter som är indexerade i Media Bay. Här finns ljud från djur, sporter, elektroniska prylar, foley, slag, kontor med mera. Ett bra grundbibliotek helt enkelt.
SMÅTT OCH GOTT
Produktionshus som har Nuendo-stationer där flera ljudtekniker använder samma dator, kan nu glädja sig åt att det går att spara olika användarprofiler. Dessa innehåller bland annat programinställningar, kortkommandon, layouts et cetera. Det innebär att en frilansande ljudläggare kan ladda in sina inställningar i vilket Nuendo 8 som helst.
Genom att skapa ett så kallat Sampler Track kan användaren välja ett ljudklipp och sedan manipulera det som en sampling. Det är bara att dra och släppa ljudklippet över ett Sampler Track, sedan går det att spela samplingen på en klaviatur. I musiksammanhang innebär det en snabb och enkel sampler, medan en ljudläggare kan använda Sampler Track för att pitcha ljudeffekter med hjälp av en klaviatur.
I ARBETE
Nuendo 8 fungerar bra även om jag stöter på buggar lite här och var. Steinberg har varit lite heta på gröten när de valt att släppa Nuendo 8 i nuvarande form – den nya videomotorn är inte helt och hållet stabil, grafiken kapas ibland lite i överkant på mixerfönstret, namnändringsfunktionen visar inte alltid alla valda ljudklipp och så vidare. Projekt startade i Nuendo 8 rullar stabilare, så stora mixprojekt skapade i tidigare versioner bör avslutas i Nuendo 7.
SAMMANFATTNING
Nuendo 8 är en riktigt mustig uppdatering med flera nya imponerande funktioner. Den klippbaserade effektläggningen är såklart den mest imponerande och det går inte att beskriva i ord hur mycket tid och ork man spar tack vare den. Istället för att skapa en massa nya ljudfiler och ljudspår, kan varje ljudklipp processas individuellt, direkt i arrangemangsfönstret – en game-changer inom ljudbearbetning.
Även om den nya videomotorn behövs trimmas in innan den är helt och hållet körklar, så kommer den närmsta framtiden för Nuendo att vara spännande då Steinberg lovar utökat stöd för videouppspelare, stöd för fler videoformat och import av MXF-filer.
Sitter du fortfarande och ljudlägger med någon annan mjukvara, är det kanske hög tid att du provar Nuendo. När du läser detta finns förmodligen en fullt fungerade demoversion på Steinbergs hemsida – testa den!
PLUS
Klippbaserad effektläggning
Ångerfunktion i mixern
Förbättrad redigering av automation
MINUS
Stöd saknas för vissa videoformat
Buggar som måste fixas till
FAKTA
TYP Sequencer och ljudbearbetningsprogram
FUNKTIONER MIDI-, video- och ljudhantering
SYSTEMKRAV Minimum: 4 GB RAM, 20 GB hårddiskutrymme, USB-port, DVD-ROM, Internetanslutning för registrering av hårdvarulås • 64-bit Intel eller AMD multi-core processor, PC: 64-bit Windows 7 / 8.x / 10, ASIO-kompatibelt ljudkort, Mac: OS X 10.11 eller 10.12, CoreAudio-kompatibelt ljudkort. Rekommenderat: Intel i5 processor eller snabbare, 1366x768 pixlars skärmupplösning eller högre
PRIS 17 546 kronor
DISTRIBUTÖR Steinberg www.steinberg.net