TEST: Wide Blue Sound Orbit & Eclipse

TEST: Wide Blue Sound Orbit & Eclipse

Fantasieggande filmmusikverktyg

Text: Gunnar E Olsson

Idag ligger det i de flesta fall erfarna musiker bakom varje ny mjukvara. Wide Blue Sound är inget undantag. Vi testar deras Orbit och Eclipse.

Under de år jag jobbat åt Musikermagasinet har vi gjort flera läsarundersökningar, och det är två saker som varit återkommande. Dels har alltid det stora flertalet av våra läsare varit gitarrister, och dels har det varit gitarrister som varit mest intresserade av alla nya saker som dykt upp. Det må ha varit spännande hårdvara eller görfräck mjukvara – gitarristerna har alltid varit på hugget. Märkligt egentligen, eftersom vi samtidigt sägs vara väldigt konservativa.

Nåja, det må var hur det vill med den saken, men det känns i alla fall både naturligt och väldigt spännande att få kika på två nya mjukvarusyntar, som – precis som Musikermagasinet och dess läsare – verkligen vill tänja på alla gränser. Och vad ska man med ett NI Komplete Kontrol-keyboard till, om man inte får testa NKS-kompatibel mjukvara?  

WIDE BLUE SOUND

Du har många ljud att välja bland.

Bakom Wide Blue Sound hittar vi ett par erkända och framgångsrika ljudkreatörer och filmmusikskapare från Los Angeles, Jeff Rona and Nathan Rightnour. Rona har komponerat musik för både Hollywoodfilmer och olika dataspel, och Nathan är den mer teknikinriktade ljudfixaren. Deras första skapelse blev Orbit och där koncentrerade man sig på att få programmet så lättarbetat och intuitivt som det bara var möjligt – trots den bakomliggande komplexiteten. Och där har man faktiskt lyckats. Det ska vara enkelt att plocka fram ett ljud och finjustera det (och gärna spara resultatet) för att man ska kunna locka kompositörer. Grabbarna bakom produkten är ense om att de flesta mjukvaruinstrument av den här typen oftast är alltför komplicerade och har därför lätt att skrämma bort arbetande filmkompositörer och andra musiker. Just den kategorin av musikskapare känns som den perfekta målgruppen för Orbit – Rona har själv använt Orbit till flera av sina senaste filmalster – men det bör även intressera flera andra ljudintresserade musikanter. Okay, det är kanske inget för Status Quo-coverbandet, men de flesta andra ljudintresserade musiker/producenter bör kunna hitta något här, och de andra behöver ju ändå bara sina Telecastrar…

Hursomhelst, ljudmotorn hos Orbit och Eclipse består av fyra samplade ljud som ”roterar” i synk med varandra – lite grann som fyra planeter i ett kretslopp kring en stjärna. De ingående ljuden är olika, men alltid ganska långa och välsamplade och man kan låta de fyra ingående samplingarna övergå, eller ”morfa”, in i varandra på flera olika sätt. Det innebär att de ständigt förvandlas över tid, på ett näst intill ändlöst sätt.

Wide Blue Sound kallar detta Orbital Synthesis Engine, och man kan dels påverka vilka fyra olika ljud som laddas, dels hur övergången mellan ljuden äger rum (Chop, Flow eller Pulse). Dessutom finns en mångfald av olika modulationsmöjligheter.

Både Orbit och den nyare Eclipse arbetar via Native Instruments Kontakt 5, eller deras Player (gratis), och de har funnits ute på marknaden ett tag. Nu presenterar WBS dock uppdateringar som båda är fullt kompatibla med Native Instruments NKS-system, där man kan styra en mängd olika parametrar med hjälp av ett av NI:s Komplete Kontrol S-series keyboard eller deras Maschine.

ORBIT – ETT HELT NYTT LJUDTÄNK?

Båda syntarna erbjuder sex olika filter.

Om vi börjar med att kika på Orbit innehåller den 101 olika vågformer/samplingar som du styr från Orbits-sidan. Alla de ljuden är valda med omsorg för att kunna skapa just den typ av moderna sound som filmmusikskapare och andra producenter/musiker i liknande genrer länge har letat efter. De är indelade i Dark, Dreamy, Mysterious, och Aggressive. Den laddar alltså in upp till fyra av dessa samplingar och spelar sedan upp dem en efter en, med olika former av övertoningar. Du kan välja tre olika Modes för övergångarna: Pulse, Chop och Flow. Varje sampling kan påverkas med reglage för Gain, Pan, Tune, Cut och Resonance. De sista två parametrarna styr filterdelen, som i sig är valbar mellan Lowpass, Highpass, Bandpass, Notch, Multi Bandpass och Phaser. Redan där har man massor av möjligheter att påverka slutresultatet, men Orbit stoppar inte där. De tre olika lägena (modes) kompletteras av rattar för Rate, Depth, Shape, Attack och Release, som alla påverkar de fyra ljuden tillsammans.

Båda syntarna har 250 färdiga preset.

Orbit skapades för att man snabbt och enkelt skulle kunna skapa svävande pads, drömska ljudlandskap, atmosfäriska texturer, komplicerade rytmer – vart och ett för sig, eller alla på en och samma gång.

För den som vill ha färdiga sound att utgå ifrån finns 250 färdiga fabriksinställningar. Dessutom finns tre knappar som hjälper till att skapa ytterligare nya ljudbilder. Det är Clone, som kopierar alla inställningar från ett ljud till de tre andra, Random väljer de fyra olika ingående ljudelementen helt på måfå, och Waves väljer helt enkelt nästa vågform på listan för alla de fyra ingående ljuden. En del av tänket kring Orbit påminner mig om de gamla godingarna Korg Wavestation och Sequential Prophet VS.

YTTERLIGARE LJUDFÖRÄNDRINGAR

Men mycket vill ha mer, och på Effects-sidan kan man välja på sex olika effekter, som påverkar ljuden globalt. Bland effekterna finns två olika over-drive-effekter (Scream och Distort), tre modulationseffekter (Chorus, Flanger, och Phaser) – du kan dock bara välja en av de tre åt gången – Convolve (ett snyggt reverb med ett gäng olika välsamplade akustiska miljöer), Delay, och LP Filter (här har Eclipse istället Warmth). Enda plumpen i protokollet är att man inte kan ändra ordningen på effekterna. Jag såg dock inte någon större anledning till att förändra den förvalda ordningen under de dagar jag satt och pillade med den här mjukvaran. Man har gjort ett gott val.

Både ORBIT och ECLIPSE har fyra oberoende sequencers som kan modulera sina fyra olika ljud på det mest kompletta sätt jag sett på länge. Eller vad sägs om 24 olika parametrar som kan moduleras helt fritt eller efter förutbestämda kurvor, i upp till 64 steg. Sedan kan dessa spelas upp framåt, bakåt, både och, eller slumpmässigt. Naturligtvis kan allt detta synkas till din låts tempo eller automatiseras efter önskemål.

Du kan använda upp till fyra olika sequencer.

ECLIPSE

Orbit har en kraftfull effektdel …

Den andra mjukvarusynten från Wide Blue Sound (Oh, jag bara älskar det företagsnamnet!) är nykomlingen Eclipse. Den skiljer sig inte radikalt mot Orbit när det gäller upplägget, men tonkaraktären är en smula annorlunda. Där Orbit är rätt trevlig och tillmötesgående i tonen (om ni förstår vad jag menar) är Eclipse rätt mycket råare och ”styggare” (som vi sa förr här i Göteborg). De kompletterar varann rätt väl, med andra ord.

Ljudmotorn är i princip densamma, så alla möjligheter att påverka slutljudet är mycket likartade. En av få detaljer som skiljer dem åt är just effektdelen, som vi berört tidigare.

… istället för Orbits LP Filter har Eclipse Warmth-effekten.

De 101 olika ljudkällorna är här dock indelade i tre olika kategorier: Simple, Complex och Asylum – det engelska ordet för asyl, fristad, vårdanstalt eller hospital. Lunatic Asylum är det vi förr kallade mentalsjukhus, eller (lite mer vulgärt) dårhus. Och det är också åt det hållet man får söka sig för att beskriva karaktären hos de här ljuden. Rått och aggressivt! Vansinnigt spännande skulle man också kunna säga – allt utom mellanmjölks-, svenskt lagom. Det gör förstås också att dessa ljud kräver att man väljer sitt användningsområde med omsorg.

Till skräckfilmsmusik skulle de passa alldeles förträffligt.

STÖD FÖR NATIVE INSTRUMENTS HÅRD- OCH MJUKVARA

Produkterna från Wide Blue Sound kräver alltså Native Instruments Kontakt för att fungera på både Mac och PC. Endera kör man Kontakt fristående eller också som ett mjukvaruinstrument från din favorit-DAW. Och där finns stöd för alla de mest populära pluginformaten: VST, AU, RTAS and AAX.

Här finns vissa hjälpfunktioner.

Förfogar du sedan över hårdvara från Native Instruments i form av något av klaviaturen i Komplete Kontrol S-serien, eller en Maschine-hårdvara, är du ännu mer lyckligt lottad. Så snart du startat Komplete Kontrol-mjukvaran i din dator kan du trycka på Browse-knappen och leta dig fram till Orbit eller Eclipse. Sedan har du möjlighet att styra upp till 15 sidor, med 8 parametrar på varje, med Kontrol Keybordets rattar och reglar. Och allt detta kan sedan automatiseras i ditt inspelningsprogram. Hur enkelt och smidigt som helst!

Till sist några ord om Wide Blue Sounds kopieringsskydd… Man har på hemsidan ett försäljningssystem som enbart noterar att du betalat deras mjukvara. Man registrerar inga kortnummer eller annat som kan hackas. När betalningen är klar skickas en nedladdningslänk till din e-postadress, och eftersom det är jämförelsevis rätt små nedladdningar som krävs, tar det bara någon minut att komma igång med programmen. Din nedladdning är försedd med en digital vattenstämpel, så om den skulle komma på avvägar, är det tämligen lätt att spåra den till just dig. Så tänk på det: det är inte särskilt fräckt att dela med sig av mjukvaran. Den är ju faktiskt rätt billig, och risken att pekas ut som ”pirat” i sådana här sammanhang är inte särskilt kul. Wide Blue Sounds litar på sina kunder. Du slipper donglar och annan lort. Svik inte det förtroendet! Och du får fria uppdateringar så länge du, eller företaget, lever. Nuff said! 

SAMMANFATTNING

Både Orbit och Eclipse är skapade för att man på ett snabbt och intuitivt sätt ska kunna plocka fram allehanda drömska, mystiska, esoteriska, filmiska, stämningsfulla… et cetera, ljud för sina kompositionsändamål. Jag vet att många filmmusikskapare på andra sidan det stora blå redan använder denna mjukvara. Och jag förstår dem. Jag har nosat på den genren vid några tillfällen tidigare i mitt liv, och hade jag då haft tillgång till dessa magiska musikverktyg hade det underlättat enormt. Men jag ser även användningsområden för diverse andra musikmakare. Pink Floyd-entusiaster (vi är väl några stycken?) bör kika lite extra på Orbit och Eclipse. Lägg en matta med några fräcka ackord från Orbit och/eller Eclipse! Addera en Strata med stort reverb, och vänta sedan till sången ska komma in. Jag kan nästan inte bärga mig.

Just modulationen – rörelsen i ljudbilden – är Orbits och Eclipse stora styrka. Här finns möjlighet att skapa episka ljudkulisser i näst intill analog monstersyntklass. Jag ryser nästan av välbehag när jag tänker på det.

Men det finns förstås även begränsningar. Det här är inga ”passar-till-precis-allt-syntar”. Som jag nämnde förut, coverband som spelar Status Quo, Green Day, eller annan punkjazz göre sig ej besvär. För er finns det annat att lyssna på (jag vet dock inte riktigt vad).

Orbit och Eclipse är lättjobbade, intuitiva, och kraftfulla. Effektdelen är riktigt välplanerad och välutbyggd, sequencerdelen låter dig verkligen snöa in – om du är lagd åt det hållet. Och jag glömde nästan … det finns en hjälpsida som kallas Tips, som förklarar en hel del av de olika funktionerna.

Av de två har i mina öron Orbit ett lite mer lättillgängligt, snyggare sound, medan Eclipse är både styggare och mer aggressiv i tonen. Jag kan dock mycket väl tänka mig att man väljer båda (det finns ett rabatterat pris för detta).

Jag såg en uträkning någonstans att man med de 101 olika vågformerna och de olika uppspelnings- och modulationsfunktionerna, skulle kunna skapa 293 970 600 olika ljud. Då vore det väl också märkligt om man inte skulle kunna hitta väldigt många ljud som till och med skulle kunna falla även de mest kräsna ljudkreatörerna på läppen. Jag var i alla fall ruskigt imponerad av denna mångfald.

PLUS

  • Utrymmessnåla bibliotek
  • 101 välsamplade vågformer
  • 250 användbara preset
  • Asfräcka ljud
  • Magnifika modulationsmöjligheter
  • Mångsidig effektdel

MINUS

  • Ljudkaraktären kanske inte passar alla
  • Ordningen på effekterna är fast

FAKTA

TYP Mjukvaror
SYSTEMKRAV Kräver Kontakt eller Kontakt Player 5.5.1, PC eller Mac
HÅRDDISKUTRYMME Orbits bibliotek kräver 900 MB, Eclipse kräver 600 MB.
UPPSPELNING via NI Kontakt, kan endera köras fristående, eller inuti ett inspelningsprogram (DAW).
FORMAT SOM STÖDS VST, AU, RTAS och AAX.
FABRIKSLJUD 101 olika
PRESET 250 preset i varje synt
PRIS Eclipse: 149 dollar, Orbit: 199 dollar, paket med båda plus beta av Skypad Remote: 298 dollar
INFORMATION OCH DISTRIBUTION Wide Blue Sound, www.widebluesound.com

TEST: Steinberg Nuendo 8

TEST: Steinberg Nuendo 8

PRODUKTNYHET: Pioneer DDJ-XP1

PRODUKTNYHET: Pioneer DDJ-XP1