TEST: IK Multimedia T-RackS 5
Lättarbetat masteringverktyg
Text: Gunnar E Olsson
Att kunna mastra sina alster på egen hand har alltid varit en dröm för alla hemstudioanvändare. I dag är det faktiskt möjligt. Vi kikar på ett helt mjukvarubaserat alternativ: IK Multimedia T-RackS 5.
Mastering har länge krävt både dyr och komplicerad hårdvara. Men tiderna förändras. Vi som spelar in egen – eller andras – musik i hemmets lugna vrå har aldrig haft det bättre förspänt. Mickar, och annan hårdvara, har aldrig varit bättre och billigare, och mjukvaran har utvecklats åt samma håll. I takt med att allt fler hemstudioägare har fått alla dessa kraftfulla inspelningsmöjligheter till sitt förfogande, har också behovet av att kunna mastra sina alster ökat. Men idag finns det flera mjukvarubaserade masteringsviter. Mjuk- och hårdvaruföretaget IK Multimedia ligger bakom en av dessa, och deras T-RackS har nu släppts i version 5.
T-RACKS 5
Nu har förstås den här typen av mjukvara funnits i några år. IK Multimedia släppte den första versionen av T-RackS redan för 18 år sedan, och varje ny version har fått ytterligare några processormoduler, och dessutom har både ljudmotor och andra viktiga detaljer förfinats en aning. I dag ingår 38 olika moduler i den största MAX-versionen av T-RackS 5, varav fyra enheter helt nya. T-RackS 5 kan hantera 16 moduler på samma gång – i serie- eller parallellkoppling – och den nya ljudmotorn klarar ljud med upp till 192 kHz samplingsfrekvens och 32-bitars flyttalshantering.
IK Multimedia rekommenderar T-RackS 5 för både mixning och mastering. För masteringsändamål är det en fristående enhet där du kan plocka in de moduler du behöver för stunden. Vill du så kan du i stället använda de olika ljudverktygen som effekt-pluggar i ditt vanliga DAW-program.
Det finns även en gratisversion, T-RackS CS (Custom Shop), där du själv väljer vilka moduler du vill köpa till. Grundversionen kostar 149,99 Euro och innehåller nio olika moduler. Deluxe-varianten innehåller 22 moduler och kostar 299,99 Euro, och MAX-version med alla 38 modulerna spinner loss på 499,99 Euro. Det finns även en demo-version för den som vill kolla paketet.
DET HÄR ÄR NYHETERNA
Ett fullt skalbart grafiskt gränssnitt (GUI), där du hittar allt i ett fönster, är förstås något som vi alla värdesätter. Likaså den broadcast-förberedda mätaravdelningen, som klarar av alla de olika format för strömmande och andra tjänster du vill spara dina alster i. Det finns även en avdelning där du kan plocka ihop hela ditt album, för att sedan kunna exportera det till CD-bränning.
T-RackS har nu också en helt ny och förbättrad ljudmotor, vilket förstås också är en väldigt positiv nyhet. Men de mest iöronfallande nyheterna är förstås de fyra nya processormodulerna: Master Match, Dyna-Mu, EQual och ONE. Låt oss ta en närmare kik.
MASTER MATCH
Vi börjar med den mest spektakulära modulen, Master Match. Tanken är här att man ska kunna matcha sin master mot en, eller flera andra ljudfiler. ”Att matcha det där ljudet i världsklass har aldrig varit lättare”, säger tillverkaren. Vi ska strax prova hur det fungerar, men först lite mer information om modulen. Master Match är en helt ny typ av plugin, med riktigt smarta algoritmer som analyserar hur din referensfil låter, både vad gäller den upplevda ljudstyrkan (eller trycket) och frekvensinnehållet. Den går självfallet att köra fristående, eller som slutstation i en rad av olika ljudprocessorer. Och den kan jämföra din fil med upp till tre olika referensfiler.
När Master Match är klar med analysen av referensljudfilerna, skapar den exakta inställningar av sina EQ- och nivå-verktyg för att matcha ditt original. Det bör alltså gå att skapa något som påminner om soundet hos dina favoritproducenters alster – förutsatt att du använt ungefär samma instrumentuppsättning/orkestrering.
Enligt IK Multimedia ska den här processen också gå rätt snabbt. Ingen timslång renderings-process, alltså. Tanken svindlar!
Utöver den här helt automatiska processen har modulen möjligheter för dig att själv välja hur mycket du vill justera din ljudfil för att uppnå det resultat du är ute efter.
SÅ HÄR GÅR DET ALLTSÅ TILL…
Man kan faktiskt välja att analysera olika delar av de tre referensfilerna. Det kan ju hända att introt i en fil och versen eller ett chorus i en annan låt faller dig bäst på läppen. Det är bara att ladda in de referenser du valt och sedan trycka på ”Learn References”. Därefter väljer du ditt eget ljudspår, trycker på ”Learn Source”, och spelar upp din fil i ditt DAW-program (om du kör Master Match som plugin), eller i fönstret på den fristående versionen. Logiskt, eller hur? Och ju mer du låter modulen lyssna på ditt spår, desto träffsäkrare blir resultatet.
Det sista steget är när man trycket på ”Match” och modulen gör precis det den ska – sitt lilla underverk. Men för att travestera Peps Person: Fungerar trollmojen? Jo, ”trollmojen” Master Match fungerar förvånansvärt bra.
Man fick snabbt en klar indikering på åt vilket håll man skulle påverka sin ljudfil, för att den skulle närma sig referensfilen (eller filerna). Till det har man två reglar: Spectral Matching och Level Matching.
Master Match skapade i mitt fall en tämligen avancerad filterinställning som jag kunde dra på ytterligare med, om jag ville. Den påverkade då ljudfilens hela frekvensregister på ett mycket positivt sätt. Nu låg mina filer tämligen lika i ljudnivå, så där behövdes ingen justering, men i de fall detta behövs, har man då även möjligheter att manuellt använda regeln för Level Matching. Den här modulen ingår i alla varianter av T-RackS 5, med undantag för CS.
DYNA-MU
Nästa nyhet, Dyna-Mu, har hämtat inspiration från en kompressor i 40–50-tusenkronorsklassen från Manley Labs, både när det gäller funktioner och utseende. Det är en rörbestyckad, transformatorförsedd processor, som är känd för sitt transparenta, men ändå personliga sound. Detta har också gjort den till något av en standardburk i masteringsammanhang. (Om ni vill läsa mer om hur originalet fungerar kan ni kolla här: http://mail.manley.com/mslc.php)
Med hjälp av IK Multimedias ”virtual circuit modeling”, där man ska kunna emulera kretsar ända ner på komponentnivå, kan man nu presentera en mjukvaruversion av Mu-kompressorn. Liksom originalet säger man om Dyna-Mu att den kan ”limma ihop” ett sound. Det innebär att det kan bli väldigt tajt. Dyna-Mu ska också fungera lika bra på enstaka ljudspår (i L/R- eller M/S-format) som hela mixar.
De reglage som Dyna-Mu erbjuder är följande: Input: reglerar nivån på insignalen till processorn. Threshold: ställer tröskelvärdet där processorn ska börja jobba. Attack: den tid i millisekunder som det tar innan kompressorn griper in. Release: bestämmer hur snabbt kompressorn går tillbaka till sitt neutralläge efter att signalnivån sjunkit under tröskelvärdet.
Output: styr nivån på den signal som lämnar processorn. Normalt har Dyna-Mu en mjukare kompression på ungefär 1,5:1, men när man kopplar om den till Hard-läget väljs en kompression på 4:1. Det vi ofta kallar Ratio har alltså här två fasta lägen. Gang-knappen gör att man kan styra båda kanalerna i kompressorn med en ratt. Bra om man vill undvika att stereobilden ska kantra, när kompressorn jobbar. LINK-omkopplaren kopplar in Side-Chain-funktionen för de båda kanalerna som endera länkas eller styrs individuellt. SC-knappen kopplar in ett högpass-filter, för att processen ska vara mindre känslig för frekvenser under 100 Hz (om man har en djup elbas och/eller bastrumma i mixen).
HUR LÅTER DEN?
Dyna-Mu är en väldigt välljudande kompressor, samtidigt som den kan vara ruggigt stygg, om man vill det. Den fungerar lika bra på enskilda instrument som till en mix. Och den är bra på att tajta till ett sound, samtidigt som man kan få den att hugga till ordentligt i transient-rik musik. Jag tyckte den fungerade ypperligt på lite för fega/diskreta trummor, och gav dem lite extra ”snap”. Blir man trött på att ratta till nåt själv, finns det precis som till de andra modulerna en bra uppsättning presets att starta från. Själv blev jag helfrälst på en inställning som hette ”Acoustic Booster”, där man använde Hard-läget på ratio-knappen.
Blev ni något klokare av allt det här? Inte? Ladda då ner den och testa den i 14 dagar, det borde räcka för att få er att bli fullständigt ”hooked”.
EQUAL
T-RackS 5 nya digitala eq-modul EQual är en 10-bands parametrisk eq som har lånat filterkaraktärer från klassiska analoga eq-enheter från bland andra Neve, SSL, och APi. Enligt tillverkaren ska den ha ett extremt transparent sound, samtidigt som den erbjuder det bästa från två världar: digital precision och analog karaktär. Som de flesta av processorerna som T-RackS 5 erbjuder kan den hantera stereofiler i både L/R- och M/S-format, samtidigt som den kan filtrera de båda kanalerna oberoende av varandra. Detta kan ju vara praktiskt i de fall man vill påverka sidokanalerna på ett sätt och behålla Mid-signalen orörd om man jobbar med M/S-ljud.
Hanteringsmässigt är EQual både lättarbetad och intuitiv. Ljudfilen öppnas med en vit linje, som visar hur filtret arbetar och ovanför detta en realtidsanalys av den ljudfil du spelar upp. Man väljer var man vill sätta in ett filter genom att klicka på kurvan, och då får man tre reglage: för filtrets branthet, frekvens och hur mycket det ska addera eller dra ifrån. Du kan självfallet även välja att dra i filterkurvan med musen och justera den som du behagar, och du kan lägga till upp till 10 olika band.
ONE MASTERING PROCESSOR
Vi har sparat den (i mitt tycke) bästa nya modulen till sist. One, som den heter, är en klassisk allt-i-en-processor. Den innehåller eq, kompressor, harmonic exciter, ”low-end enhancer” (den förstärker basinnehållet) och limiter. Mastering som alla kan klara av. Det är bara att vrida på några (självförklarande) rattar, lyssna och njuta. De nio rattarna är en fröjd att vrida på för den experimentsugne. Eq-delen (till vänster på panelen) innehåller Air, som hanterar det övre registret, Focus, som ser till att lyfta och betona tydligheten i mellanregistret, och till sist, Body, som skjuter på i botten utan att låta frekvensåtergivningen kantra.
I andra änden av panelen hittar vi Bass Punch. Där kan vi tajta till basen och pusha på den ytterligare. Analog lägger till lite harmonic enhancer (typ: exciter), och Transients hanterar förstås transienterna – förstärker eller dämpar attacken i ditt spår.
Mitt på panelen har vi en traditionell VU-mätare och nedanför den sitter en ratt märkt Width. Med den justerar du stereobredden på ditt spår; åt ena hållet breddar du stereobilden, och åt det andra kan du tajta till den för att undvika fasfel vid monolyssning.
De sista två rattarna är en aning större än resten, som för att betona hur viktiga de är. Med Push justerar du hela kompressorbiten, och Volume låter musiken bli högre (surprise, surprise!) utan alltför mycket störande bieffekter.
HUR VERKAR DEN?
One är faktiskt riktigt enastående (fniss). Skämt åsido, (som slaktar’n sa) det här är ett riktigt användbart ljudverktyg. Man kan utan tvekan nöja sig med att använda enbart One, om man behöver göra några snabba ljudfix och hemmamastringar. Det fungerar alldeles utmärkt. Man kan med väldigt enkla medel fixa till en låt så den sticker ut och verkligen hörs – om det är det man är ute efter. One låter dig också jobba lite mer diskret, om just det är din melodi (nej, nu får jag ge mig).
HELA PAKETET
T-RackS 5 består dock inte enbart av de fyra nyheterna. Beroende på vilket paket du väljer får du ytterligare ett antal beprövade, och i vissa fall även förbättrade, moduler. Hela paketet kan dessutom dra nytta av den nya och förbättrade ljudmotorn. De som redan har en tidigare version av T-RackS – med ett antal processormoduler – kanske nöjer sig med den nya grundmodellen T-RackS 5. Där får man utöver de fyra nyheterna ytterligare fem processorer. Detta kan också vara ett utmärkt startpaket för den som vill känna på att mastra sina egna alster.
Nästa steg på skalan är T-RackS 5 Deluxe, och den innehåller 22 utvalda moduler för den mer krävande användaren.
I dessa båda versioner finns även möjlighet att köpa till de moduler man behöver, genom att gå till T-RackS Custom Shop. Där har man även möjlighet att prova de processorer som känns intressanta under 14 dagar, innan man slår till.
Den mest avancerade versionen är T-RackS 5 MAX, som erbjuder inte mindre än 38 olika processorer, med allt från emuleringar av gamla fina vintage-apparater, och reverb, till modernare digitala ljudverktyg, och massor av godbitar däremellan.
Man har förstås frihet att välja att använda de olika modulerna som man vill; som vanliga pluggar i ditt DAW-program, eller hela paketet som en fristående enhet, eller kombinationen TR5 Suite, där en hel modulkedja kan fungera som en plugin i din DAW.
Bland de gamla modulerna hittade jag förstås även en hel del godbitar. Om jag ska välja, vill jag först peka ut Vintage Compressor VC-670. Den har hämtat sin inspiration från klassikern Fairchild 670. Även de olika reverbmodulerna är värda att nämnas. Till exempel CSR Classic Plate, som är en plåt där man verkligen kan grotta ner sig i detaljer. Där finns hur många parametrar som helst. Också Tape Echo (EchoFlex) är en rolig (och användbar) modul. Den är baserad på det klassiska tape-ekot Echoplex EP-3. Inte fullt lika praktisk, men j-vligt rolig är Saturator X, där man kan skapa helt dyngskitiga ljudbilder. Jag tycker dock den funkade bäst på enstaka instrument, mixarna blev lite för skitiga, men andra kan säkert tycka precis tvärtom.
I ANVÄNDNING
Även om gränssnittet har fått sig en ansiktslyftning känns mycket igen från tidigare versioner. I den fristående versionen får man ett fönster där man plockar ihop den processorkedja man behöver för stunden. Man kan använda upp till 16 olika moduler i serie, eller parallellkopplade. Och känner man att man behöver hjälp med att komma igång erbjuder programmet en hel hoper med användbara förinställningar. Det går även att spara alla sina egna inställningar, kopiera dem till en annan kedja, och så vidare.
Du kan också ladda in alla dina ljudspår till nya CD:n och mastra allt i ett svep, med ned- och upptoningar, om du behöver sådant. Du har där även utrymme för enklare vågformsredigeringar. Där finns också, som tidigare nämnts, en fullödig uppsättning mätare som täcker de flesta professionella behov. Mätarna kan visas i ett separat fönster, och det är det mest kompletta mätverktyget jag sett i amatörsammanhang. Där finns Peak-, RMS-mätare, mätare för det dynamiska omfånget, mätare för fas och korrelation mellan kanalerna, spektrogram och realtidsanalys, och den nya LUFS-mätaren (Loudness Units Full Scale), ett ytterst användbart verktyg för att mäta hur j-vla högt ljudet egentligen är. Nåja, LUFS används sedan 2006 alltmer i mer seriösa ljudkretsar, och speciellt när det gäller mastering. (Mer info om LUFS-mätandet: https://www.masteringbox.com/lufs-metering-system/)
T-RackS 5 har stöd för ljudfiler upp till 192 kHz / 32 bitar, och det innebär att man kan mastra för nästan vilket format som helst. Det finns även fyra olika dithering-alternativ att välja bland.
Du kan som sagt göra klart allt som behövs för din CD-mastering i programmet, det är bara ISRC- och EAN/UPC-koder som du behöver skaka fram från annat håll. Du bestämmer själv låtarnas längd, hur de ska tonas (där har du fyra olika ned- respektive upptoningskurvor att välja mellan), paus mellan låtarna, och så vidare. Det går även att tona låtarna i varandra, om man vill göra det.
T-RackS 5 ville dock inte lägga till filer som saknade, eller hade fel ändelse, till klipplistan. Jag fick vackert lägga till .aif till min låt, sen funkade det perfekt.
Jag hade också till en början lite svårt att få riktigt snygga slut vid nedtoningar. Det blev ibland lite knäpp och störningar som avslut, men efter uppdatering till version 5.01 slapp jag både detta och några enerverande krascher, som inträffade när jag ville ändra låtordning i Album Assembly-fönstret.
Dock hände det efter uppdateringen även något märkligt i huvudfönstret; längst upp till vänster presenteras där ett antal presets, både för enstaka moduler och för hela kedjor. Efter uppdateringen till 5.01 fick ibland inte hela namnen på dessa presets plats i fönstret. En bra bit av början på de olika namnen hade huggits av. Detta var ett fel som sakta smög sig på. En fix var att spara sitt projekt, stänga T-RackS 5, och sedan öppna filen på nytt. Då såg allt tiptop ut igen. Nåja, nästa buggfix/uppdatering har säkert ordnat detta.
I övrigt känns T-RackS 5 både stabilt, och lättarbetat. Det går snabbt att hantera de flesta arbetsuppgifter, och de flesta moduler låter mycket bra.
Jag fick förstås rätt snart en favoritkombination, och den innehöll faktiskt två av de nytillkomna modulerna. Favoritkedjan bestod av One, följt av Dyna-Mu, och en Brickwall Limiter på slutet. Tungt!
SAMMANFATTNING
T-RackS 5 erbjuder inte bara ett tämligen komplett verktyg för mastering. Alla de ingående modulerna går dessutom att använda som pluggar i ditt DAW-program. Och det är verkligen inga skitpluggar vi pratar om. Här finns massor av absolut förstklassiga processorer.
Och när det gäller mastering är det precis som med det mesta när det gäller ljudbearbetning, att lagom ofta är bäst. I T-RackS 5 kan du göra både väldigt smakfulla och effektiva ljudbearbetningar, men det är även lätt att göra mastringar som går fullständigt överstyr. Och ibland är det just det fullständigt galna som eftersträvas. Det är bara att välja. Här har du faktiskt alla möjligheter. Men kom ihåg: det tar lång tid att bemästra den svåra konsten att göra riktigt bra mastringar. Här har du möjligheten att i din egen takt prova på och lära dig detta fascinerande hantverk.
Det var länge enbart de resursstarkare masteringfirmorna förunnat att få tillgång till verktyg av den här kalibern, nu kan de finnas i var mans hemstudio. Verkligen inte illa…
PLUS
- Prisvärt
- Du kan själv plocka ihop de moduler du vill ha
- Massor av välljudande moduler
- Ypperliga mätarfunktioner
- Det nya gränssnittet är både snyggt och lättarbetat
- Alla moduler fungerar även som plug-ins
- De fyra nyheterna är verkligen användbara
- Komplett ”CD-verkstad”
- 14 dagars testperiod
MINUS
- Inget till det här priset
FAKTA
TYP Mjukvara för mastering
FORMAT Mac: fristående, samt Audio Unit, VST2, VST 3, AAX (64 bitar); PC: fristående samt VST2, VST3, AAX (64 bitar)
SYSTEMKRAV Mac: OS X 10.7 eller senare; Windows: Windows 7, 8, eller 10
GRÄNSSNITT Ett flexibelt och skalbart fönster
ANTAL MODULER Som mest 38 moduler (i MAX). Du kan köpa till de du behöver i de andra versionerna
SAMPLINGSFREKVENS OCH BITDJUP Upp till 192 kHz / 32 bitar (flyttalshantering)
DITHERING 4 optimerade, valbara alternativ
MÄTARFUNKTIONER I separat fönster med så gott som alla varianter
ÖVRIGT Nya moduler har 14 dagars fri testperiod, kan köpas till i T-RackS Custom Shop; stödjer 64 bitars native hantering
PRIS T-RackS CS Custom Shop: gratis; T-RackS 5: 149,99 euro; T-RackS 5 Deluxe: 299,99 euro; T-RackS 5 MAX: 499,99 euro; T-RackS 5 MAX crossgrade: 299,99 euro (från alla IK-produkter för 99,99 euro och uppåt) (Alla priser exklusive moms.)
DISTRIBUTÖR Luthman TTS, www.luthman.se
INFORMATION IK Multimedia, www.ikmultimedia.com