TEST: Presonus Quantum 2

TEST: Presonus Quantum 2

Fullvuxet thunderbolt-ljudkort i kompaktformat

Text: Gunnar E Olsson

Det är hårda krav vi ställer på våra ljudkort/audio-interface. De ska låta extremt bra, de ska ha massor av in- och utgångar, superba micksteg, låg latency, och dessutom vara lättjobbade. Presonus Quantum 2 verkar ha allt detta. Vi måste bara kolla att det stämmer.

Det har börjat dyka upp allt fler thunderboltbaserade ljudkort på marknaden, och alla utlovar de extremt låg latency. Den nya teknologin gör att dataströmmen kan hantera många signalkällor, både in och ut ur datorn. Det gör också att den speciella monitorfunktionen, som man tidigare varit beroende av för att kunna spela in utan störande fördröjning, blir mer eller mindre överflödig. Många äldre ljudkort, som haft problem med latencyn, har haft en inbyggd monitor-mixer i ljudkortet, för att man ska kunna kringgå dessa latency-problem, som komplement till de mixermöjligheter man haft i sitt inspelningsprogram. Det är ju så förbaskat besvärligt att få till ett tajt sväng, när man tvingas lyssna på det man nyss spelade. Ovanstående monitormix-funktioner har ofta tyvärr gjort att hela inspelningssituationen blivit både mer tidsödande, och krångligare att hantera. Ställer man istället ner bufferten i sitt DAW-program, för att minska fördröjningen, har man ofta fått både knaster och en rad felmeddelanden.

QUANTUM 2

Men nu är det slut på alla dessa tillkortakommanden. Med en latency på runt 1 ms (det är vad Presonus utlovar) blir dessa fördröjningsfenomen näst intill försumbara.

Funktions- och utseendemässigt är Quantum 2 en nedbantning av ljudkortet Quantum, som Presonus presenterade för en tid sedan. Quantum har 26 ingångar och 32 utgångar, medan Quantum 2 får nöja sig med 22 in och 24 ut. Det som saknas på framsidan av Quantum 2 – om man nu kan använda ordet ”saknas” när det gäller ett så välutrustat ljudkort – är en extra hörlursutgång, talkback-funktion med inbyggd mick, Dim/Mute-knappen, samt Mono-knappen – men låt oss nu fokusera på vad Quantum 2 erbjuder, i stället för dess eventuella tillkortakommanden.

Quantum 2 är betydligt nättare i formatet och på så sätt även mer lättplacerad i en mindre studio, eller en hemmiljö – där de flesta av oss sitter och gör musik.

Första gången du startar Universal Control kollar den så att Quantum 2 har den senaste firmware-versionen.

På framsidan finns två analoga ingångar i form av combokontakter, en liten ratt för justering av insignal, två piltangenter där man väljer vilken ingång man ska påverka med ratten, en knapp för 48-volts fantommatning, samt en A/B-knapp där man väljer vilken mix man vill lyssna på. Fyra LED-staplar visar insignal och två visar utsignalnivån. Dessutom finns en större ratt som reglerar monitorlyssningen, samt ett hörlursuttag med tillhörande nivåratt. Sist hittar vi en strömbrytare som även visar när Quantum synkar till yttre klocka, eller via Thunderbolt, ADAT, eller S/PDIF.

Baksidan har en betydligt bättre uppsättning kontakter än vad man normalt hittar på ljudkort i den här prisklassen. Längst till höger hittar vi två analoga kombokontakter för ingång 3 och 4, därefter 4 balanserade telekontakter för analoga utgångar, två BNC-kontakter för word-clock (synk) in & ut, två RCA-kontakter för S/PDIF digitalt ljud in & ut, två ADAT-kontakter (optiskt) in & ut (för upp till 16 ytterligare digitala ingångar), två MIDI (in & ut), en låsbar kontakt för den externa nätdelen, samt allra sist, dagens höjdpunkt: TVÅ (!) thunderboltkontakter. Det är faktiskt första gången jag sett detta på ett mindre ljudkort i mellanprisklassen. Det brukar bara vara de allra dyraste ljudkorten som har det. Fördelarna är förstås flera… Thunderbolt-protokollet är ju seriellt, och det är tänkt att man ska kunna koppla flera thunderbolt-apparater i en kedja, men det är förstås helt omöjligt om alla ljudkort, hårddiskar etc, bara har en kontakt. Då krävs det att den dator man använder istället har många tb-kontakter så man kan koppla allt parallellt. Nu är det bara de allra senaste datorerna (av främst Macmodell), som har många kontakter med det här gränssnittet. Min egen några år gamla MacBook Pro har till exempel endast en tb-kontakt, och den dubblerar som Mini-DisplayPort för min externa skärm. I princip ska denna enda kontakt ansluta till både bildskärmen och alla tb-försedda ljudkort och hårddiskar, som jag samlat på mig. Och hur går det då? ”Tack, inte alls.” Inte förrän nu…

Med Quantum 2-kortet kopplat till datorn, kan jag länka vidare från kortets andra tb-kontakt. Och på så sätt kan jag för första gången köra Studio One, Logic, och andra DAW-program, med ett thunderbolt-kort och en extra skärm på samma gång.

Med Universal Control har du koll på en massa nivåer i ljudkortet.

Den extra kostnaden som uppstår med två kontakter tar jag gärna. Det handlar visserligen inte enbart om kostnaden för den fysiska kontakten. Apple/Intel kräver även licenspengar för varje thunderboltkontakt som monteras, men det borde vara värt det.

Nackdelen med att hitta enbart en kontakt per apparat har vi ju redan avhandlat. Nu väntar vi bara på att även thunderbolt-bestyckade externa hårddiskar ska få två kontakter. Vi lär få vänta.

Vi kanske ska betona att den variant av Thunderbolt vi pratar om här är Thunderbolt 2. Thunderbolt 1 och 2 använder samma kontakt, men 3:an har istället en USB-C-kontakt.

Det enda ljudkort jag hittills sett som använder thunderbolt 3-protokollet är Universal Audios nya Arrow. Och där sitter det än en gång bara en kontakt. Men som sagt, idag kör vi med Thunderbolt 2 på allt. Tack och lov!

THUNDERBOLT OCH ANNAN TEKNIK

Thunderbolt 2 har en överföringshastighet av 20 Gbit/s, vilket är en av anledningarna till att man från Presonus sida lovar en extremt låg latency hos Quantum-ljudkorten. Detta faktum plus förstklassiga omvandlare och deras egna XMAX-mikrofonförstärkare gör att även innehållet i Quantum 2 kan erbjuda bland det bästa som finns även på insidan i sitt ljudkort. 24 bitars upplösning, upp till 192 kHz samplingsfrekvens vid både in- och uppspelning, och omvandlare med enastående bra dynamikvärden (120 dB) lovar gott inför mer praktiska övningar.

Behöver man fler in- och utgångar än vad en Quantum 2 normalt erbjuder, har man alltså möjligheten att koppla in flera digitala ljudkällor (upp till 18) via ADAT- och S/PDIF-protokollet. Har man tillgång till en Presonus DigiMax DP88 preamp/converter, ansluter man den via ADAT-portarna och får ytterligare åtta digitalt styrda micksteg ”på köpet”.

Man har också möjlighet att koppla samman upp till fyra Quantum 2-kort, och på så sätt få 80 in- och utgångar. Där är det viktigt att låta ett av ljudkorten agera husklocka och styra de följande korten via BNC-kontakterna, så att man inte får problem med synken mellan apparaterna.

I Mac OS X kan man även skapa ett så kallat aggregate device under Ljud-/MIDI-inställningar. Då slås två eller flera olika ljudkort samman till ett, som samarbetar för att man på så sätt ska kunna använda in- och utgångar i flera ljudkort samtidigt. I mitt fall testade jag att köra Quantum 2 tillsammans med ett Clarett 2Pre från Focusrite. Det fungerade utmärkt, och jag fick fler ingångar än vad jag nånsin kommer att behöva.

Vad jag däremot behövde, och som inte fanns med i kartongen till Quantum 2, var en thunderboltkabel. Som tur var hade jag redan en sådan, efter att ha testat ett antal ljudkort med exakt samma problem. Man gör tydligen bedömningen att det blir för dyrt att skicka med en dylik sladd ”på köpet”. Lite trist, eftersom thunderbolt ännu kanske inte nått ut till de breda massorna, och det kan uppstå en stor besvikelse när man kommer hem med nyinskaffat ljudkort på lördag eftermiddag, och där inte finns någon sladd i kartongen för att ansluta kortet till en dator. Av alla thunderboltbaserade ljudkort jag testat är det bara Zoom som skickat med en lämplig sladd. Okej, en thunderboltsladd på 2 m kostar från Apple 479 kronor. Men om tillverkarna lägger på 300 spänn, tror jag nog det täcker in merkostnaden. Och råkar man redan ha en sån sladd, så är det väl inte hela världen…

På den lägsta buffertinställningen i Studio One knastrar det lite i mitt system…

… men på 32 samples rullar det på helt störningsfritt (här i Logic Pro). Och vi har en roundtrip latency på 2 ms.

I ANVÄNDNING

Jag testade Presonus Quantum med en mängd olika DAW-program, och det betedde sig exemplariskt i alla lägen. I Logic Pro X kunde jag utan vidare köra med den lägsta buffer-sizen på 32 samples, vilket resulterade i en roundtrip latency på 2,0 ms och 1,1 ms output. I Studio One finns ytterligare en lägre inställning på 16 samples, vilket teoretiskt ger ännu lägre latency, men då knastrar det lite grann, vilket är en tydlig indikering på att mitt system inte hänger med. Men även där funkade alltså 32 samplingar utmärkt. Och även där fick vi alltså en roundtrip latency på 2,0 ms, med ett tjugotal inspelade audiospår, vilket är alldeles förträffligt. Aldrig under testperioden upplevde jag någon störande latency överhuvudtaget. Det kändes hela tiden som att spela in alla pålägg i realtid – som det var förr när man satt med tapebaserad inspelningsutrustning. Helt magnifikt, med andra ord!

Bra integrerad mjukvara –  i Studio One kan du bland annat ställa nivån på mikpreamparna i Quantum-kortet.

Presonus betonar själva även den vikt man har lagt vid att försöka uppnå högsta tänkbara ljudkvalitet i alla led. Man använder omvandlare av högsta kvalitet, inbyggd klocka med lågt jittervärde, och de egenutvecklade XMAX-mickstegen är man extra stolt över. Det är klass A-steg, uppbyggda kring diskreta komponenter, och Presonus fick redan 1995 patent på det sätt man lyckats styra de analoga förstegen på digital väg. De här förförstärkarna kan därför – utan att man prutar på ljudkvalitén – styras med hjälp av en ratt på Quantums 2:s framsida, från mjukvaran Studio Ones mixer, via iPad-appen Studio One Remote, eller via MIDI inifrån Pro Tools, Logic Pro eller Live, och på såt sätt kan du alltså spara mickförstegens inställningar tillsammans med dina låtar. Inte så illa.

Controller-appen Studio One Remote har en massa äss i rockärmen.

Man har även lagt extra möda på utvecklingen av strömförsörjningen av mickstegen. De matas med 30 V, istället för de 10–18 V som är vanligt hos andra steg. Allt detta påverkar både dynamik, egenbrus, och transparens hos mickstegen. Brusmässigt har Quantum 2 ett av de bästa mickstegen jag träffat på i den här prisklassen, om inte det allra bästa. Och det låter oerhört bra på andra sätt också. Min egen känsla var att mickstegen inte lät alls, med andra ord: de färgade inte ljudet överhuvudtaget. Det lät precis som jag själv upplevde att mina akustiska gitarrer lät. Varken omvandlare eller micksteg la till något filter eller klangfärg som jag inte bett om. Tusen tack för det!

Den tajta integreringen mellan Quantum 2 och Presonus Studio One, är något som man uppskattar, om man använder Presonus Studio One – och det gör man förstås gärna, eftersom Studio One Artist följer med ”i paketet”, så att säga. Och sitter man en bit från datorn fungerar det utmärkt att styra de flesta funktioner i Studio One från paddan och Studio One Remote. Så skönt!

YTTERLIGARE MJUKVARA

Och som om inte dessa gratismjukvaror skulle vara nog, ramlar det in ytterligare ett gäng trevliga pluggar om man bara orkar ladda ner dem, och det gör man förstås, för gratis är gott – så även pluggar.

Dessutom är man extra generösa på Presonus – de här pluggarna kan man ladda ner även om man köpt sitt audio-interface, eller sin mixer, för flera år sedan. Pluspoäng för det! På Presonus hemsidan finns en lista på de apparater som berättigar till detta pluginpaket.

Paketet, ”Studio Magic Plug-in Suite for Mac and Windows”, inkluderar sju pluggar i VST, AU och AAX-format, och det är ingen lort man bjuder på.

Du får massor av riktigt användbar mjukvara med på köpet.

SPL Attacker är en liten plugin som använder samma typ av teknik som SPL:s Transient Designer. Med SPL Attacker kan man förstärka all attack, oavsett signalnivå. Tack vare detta kan man mixa instrument vid lägre nivå och på så sätt skapa en luftigare mix.

Mäag Audio EQ2 erbjuder soundet från en hårdvara från Mäag Audio, en 2-bands eq. Pluggen ger väldigt få fasproblem, och påverkar därför inte soundet hos din mix på ett negativt sätt.

Lexicon MPX-i Reverb erbjuder sju olika klassiska Lexicon-reverb, plåtar, hallar, och diverse olika större och mindre rum. 100 olika presets gör det lätt att hitta vad du vill ha.

Eventide H910 är en mjukvaruversion av den klassiska H910 Harmonizern, och kan skapa pitch-shifting, modulation, och delay, för att skapa stämmor, feta till trummor, sprida ut gitarrer, och annat matnyttigt.

Eventide 2016 Stereo Room, mjukvaruversion av Eventides hårdvara SP2016, ger ett naturligt reverb och erbjuder allt från mörka hallar till små rum, som kan var betydligt ljusare i karaktären.

Tyskarna bjuder på Brainworx bx_opto, en optisk kompressor som kombinerar de bästa egenskaperna från flera legendariska kompressorer, försedda med optokretsar. En dynamisk processor, med klart analog karaktär.

Analog Lab Lite är en ”Greatest Hits”-samling av Arturias många modelleringar av klassiska analoga syntar, orglar, stråkmaskiner och pianon – samtliga hämtade ur Arturias V Collection.

SAMMANFATTNING

Skulle inte antalet ingångar räcka till kan du länka upp till fyra Quantumkort, eller som här (i Max OS X) enkelt koppla samman ett Quantum 2 och ett Focusritekort för 36 in och 28 ut.

Presonus har med Quantum 2 lyckats med att få nästan alla rätt. Ett riktigt stabilt bygge med massor av både in- och utgångar i alla tänkbara format; både analogt och digitalt, riktigt välljudande mikförsteg som är bland de mest lågbrusiga jag hittat utanför proffsstudion; förstklassiga 24-bitars AD-/DA-omvandlare med 120 dB dynamik och samplingsfrekvens upp till 192 kHz. På det praktiska planet hittar vi ett ljuvligt lättarbetat gränssnitt, ett rejält paket med extra gratispluggar som följer med, för att inte nämna Presonus eget DAW-program Studio One Artist, och den lilla nätdelen, vars sladd sitter stadigt och bra, genom en enkel vridning på sladden… allt detta plus en av de lägsta latencyvärdena på marknaden. Sen kan man ju köra fyra Quantum 2 i tandem ifall man skulle behöva riktigt många ingångar.

Och gissa om jag var nöjd med att till sist få lägga mina solkiga fingrar på ett thunderboltbaserat ljudkort med TVÅ(!) thunderbolt-kontakter! Äntligen kan jag köra mina musikprogram genom ett förstklassigt ljudkort, och använda min extraskärm på samma gång. Kan det bli bättre än så här?

PLUS

  • Massor av anslutningsmöjligheter
  • Dubbla thunderboltkontakter
  • Förträffliga micksteg
  • Extremt låg latency
  • Mycket välljudande
  • Ett utmärkt DAW-program ingår
  • Mycket användbart plugin-paket

MINUS

  • Thunderboltsladd ingår inte i paketet

FAKTA

TYP Thunderboltbaserat audiointerface
ANTAL INGÅNGAR Max 22
ANTAL UTGÅNGAR Max 24
DYNAMIK; ADC OCH DAC 120 dB (A-vägt)
BITDJUP 24 bitar
SAMPLINGSFREKVENSER 44.1, 48, 88.2, 96, 176.4, 192 kHz
DIGITAL UTGÅNG 2 x Thunderbolt 2

MIKROFONINGÅNGAR

SYSTEMKRAV

Mac: OS X 10.11.6 eller senare, Intel Core i5 eller bättre,
4 GB RAM (8 GB eller mer rekommenderas)

Windows: Windows 10 eller senare, Intel Core i5 eller bättre,
GB RAM (8 GB eller mer rekommenderas)

Mac och Windows System: Thunderbolt 1.0 eller 2.0 port (Notera: Datorns moderbord måsta stödja Thunderbolt); Internetanslutning (krävs för att aktivera Studio One och för att ladda ner mjukvaran); intern eller extern hårddisk på 7200 RPM rekommenderas; 30 GB hårddiskutrymme; Monitorupplösning på 1366 x 768 pixlar.

KONTAKTER XLR-combo
MAX INGÅNGSNIVÅ +10 dBu
GAIN 60 dB
FREKVENSOMFÅNG 20 Hz till 20 kHz (±0,15 dB unity gain, 48 kHz), 20 Hz till 40 kHz (±0,22 dB vid 96 kHz)
DYNAMIK >110 dB (A-vägt, minimum gain)
HARMONISK DISTORSION <0,005 % (1 kHz, min. gain)
EGENBRUS <-131 dBu (A-vägt)
INGÅNGSIMPEDANS 1,6 kΩ
FANTOMMATNING +48V

INSTRUMENTINGÅNGAR

KONTAKTER ¼-tum TS obalanserad
MAX INGÅNGSNIVÅ +15 dBu
GAIN 60 dB
FREKVENSOMFÅNG 20 Hz till 20 kHz (±0,2 dB vid 48 kHz), 20 Hz till 40 kHz (±0,6 dB vid 96 kHz)
DYNAMIK >106 dB (A-vägt)
HARMONISK DISTORSION <0,005%
INGÅNGSIMPEDANS >1 MΩ

LINEINGÅNGAR

KONTAKTER ¼-tums TRS-hona (via Combo)
MAX INGÅNGSNIVÅ +18 dBu (balanserat)
FREKVENSOMFÅNG 20 Hz till 20 kHz (±0,05 dB vid 48 kHz), 20 Hz till 40 kHz (±0,10 dB vid 96 kHz)
DYNAMIK >118 dB (A-vägt)
HARMONISK DISTORSION <0,005 % (1 kHz, min. gain)
INGÅNGSIMPEDANS 10 kΩ
MAX UTGÅNGSNIVÅ 18 dBu (balanserat)
DYNAMIK >118 dB (A-vägt)
THD <0,0035 % (1 kHz, +4 dBu)
HÖRLURSIMPEDANS 16 till 300 Ω
ÖVRIGT Kompatibelt med de flesta ljudinspelningsprogram för både Mac och PC
MÅTT 44 x 178 x 317 mm
VIKT 2,27 kg
PRIS 7 999 kronor
DISTRIBUTÖR Nordic Audio Distribution, www.nordicaudio.eu
TILLVERKARE Presonus, www.presonus.com

PRODUKTNYHET: FL Studio version 20, nu även för Mac

PRODUKTNYHET: FL Studio version 20, nu även för Mac

PRODUKTNYHET: Eko med karaktär från Softube

PRODUKTNYHET: Eko med karaktär från Softube