TEST: Toontrack Superior Drummer 3

TEST: Toontrack Superior Drummer 3

MM-rek_trans.png

Batterist med rejäla ambitioner

Text: Gunnar E Olsson
Foto: Gunnar E Olsson & Toontrack

Publicerades ursprungligen i nr 10-17

Den nya versionen av Toontrack Superior Drummer lanserades med mycket hysch-hysch till en ytterst förväntansfull journalistkår tidigare i sommar. Lever den upp till alla högt uppskruvade förväntningar? Vi tar reda på det…

En av de verkliga fördelarna med det här jobbet är att man ofta får möjlighet att kika på hård- eller mjukvara, innan de breda massorna får möjlighet att lägga sina fingrar på dem. Från tillverkarnas sida har det blivit alltmer viktigt att kunna visa upp sina produkter så tidigt som möjligt. Samtidigt är det självfallet viktigt att inte de elaka konkurrenterna får nys om alla nya finesser de produkterna har försetts med. På de stora mässorna i Frankfurt och Anaheim får man ibland möjlighet att glutta bakom skynket, och se vad som är på gång. Och emellanåt, som i det här fallet, samlas en utvald skara musikjournalister för att tillsammans beskåda och häpna över hur märkligt både livet och ny hård- eller mjukvara kan vara. 

PRESSVISNING 

Det var därför med ytterst höga förväntningar vi äntrade bussen som skulle ta oss de få milen från Bryssel till en av världens mest förnäma studior, Galaxy Studios. Där, på plats, skulle vi få bevittna hur de samplingar som används i den nya version av Superior Drummer tagit form. Och inte nog med att Toontrack valt Galaxy som sin arbetsplats för detta arbete, man var lika noggrann i valet av den man som skulle få leda arbetet. Det blev George Massenburg, en av världens mest meriterade ljudtekniker/producenter. Han har mer än 400 plattor på sin meritlista. Han ligger också bakom den parametriska eq:n, han är professor vid McGill University i Kanada, och han är hedersdoktor i musik vid Berklee. 

Massenburg tillsammans med Galaxy Studios skulle bli den perfekta kombinationen för det tidsödande arbetet att skapa samplingar till det som Toontrack hoppades skulle bli det förnämsta och mest välljudande trumproduktionsverktygen musikvärlden skådat, eller hört. Oddsen verkade ju onekligen lovande. Mr Massenburg, med sin livslånga erfarenhet av ljudinspelningar, visste förstås hur han ville åstadkomma detta. Hans noggrannhet och kvalitetskänsla, och framför allt hans kunnande, var precis de verktyg Toontrack behövde för det här projektet.

Galaxy Hall, där inspelningen ägde rum, är en lokal på 330 kvadratmeter med 8 meter i takhöjd, och med nästintill perfekta akustiska förhållanden. Det är kanske också den allra tystaste av alla världsledande studior.

Vår egen utsände imponerades stort av Galaxy Studios.

TOONTRACK

Det var drygt femton år sedan det första fröet till Toontrack såddes. Det som började som ett projekt där Umeåkillarna Henrik Kjellberg och Mattias Eklund behövde välljudande och lättarbetade trumsamplingar för sitt låtskrivande, växte till Drumkit from Hell – som kom att förändra hur musiker, låtskrivare och producenter hanterade trummor – och vidare till det som vi testar idag, Superior Drummer i sin tredje inkarnation. 

Till en början var det ett tvåmannaföretag med ”kontoret” i Eklunds sovrum. Det lilla företaget i Umeå har sedan dess vuxit till en mycket viktig exponent i musikbranschen, och blivit erkända, framför allt för sin trummjukvara. Idag har man närmare 30 personer anställda i fyra länder, och man distribuerar sina produkter – EZDrummer, Superior Drummer, EZmix, EZkeys, Beatstation, EZplayer Pro, Toontrack Solo, och mycket mer – över stora delar av världen. 

”Vår kärlek till musik, ljud, och hantverket, och det faktum att alla på firman är låtskrivare och musiker, ligger till grund för vår framgång”, säger Eklund. 

Jag tror också att detta är något som Toontrack lyckats förmedla till sina användare.

HELT NYTT LJUDBIBLIOTEK

Superior Drummer 3 släpps samtidigt över hela världen – officiellt den 12 september 2017. Till mig anländer den några veckor tidigare i form av en SSD-disk, där hela biblioteket ligger, samt en nedladdningslänk, där man med hjälp av Toontrack Product Manager både registrerar och installerar mjukvaran.

Till er vanliga dödliga kommer det erbjudas alternativ som nedladdning av de delar du behöver via Product Manager, eller, mot en något högre avgift, just den kompletta SSD-varianten (1 799 kronor extra). Alla versioner erbjuder exakt samma mjukvara och ljudbibliotek. Du kan själv gå in på Toontracks hemsida och bestämma vilka delar du vill ladda ner. Superior Drummer i sin helhet lägger ju beslag på ca: 230 GB av ditt hårddiskutrymme – jämför detta med de 19 GB som tvåan krävde – så man kanske (Gud förbjude) tvingas välja att banta ner biblioteket en aning. När du ändå är inne på tillverkarens hemsida kan du ju även kolla i den tabell där man listar de främsta skillnaderna mellan tvåan och trean. Och ja, redan nu kan vi avslöja att trean verkligen är Superior.

Norman Garschke håller i stockarna även på Superior Drummer 3.

Man bestämde tidigt att ljudbiblioteket till Superior Drummer 3 skulle ha 24 bitars upplösning vid 44,1 kHz samplingsfrekvens. Eftersom man valt att inte nöja sig med 5.1, 7.1 eller något liknande Surroundsystem, utan toppat upp med 11.1 Immersive Sound Recording, skulle ljudfilerna bli fullständigt ohanterligt stora vid 96 kHz – och 192 kHz kan vi bara glömma. Nu är det ju 44,1 kHz som används i de flesta ljudprodukter för konsumentlyssning, så det bör ju var gott nog. Det blev ändå ett bibliotek på drygt 230 GB av obehandlat ljud. 

Om Surround Sound närmast kan översättas med att du har ljudet runt om dig, innebär Immersive Sound att man är helt omgärdad, försänkt eller neddoppad i ljud. Där har man nämligen även placerat ett antal mickar som tar upp ljud i höjdled. 

De sex trumset man valt att spela in trakterades av den förnämlige Norman Garschke. Även när det gäller mikrofoner var man noggrann i urvalet. Och självklart hade Massenburg handplockat både de micksteg, och omvandlare han ville använda vid inspelningen. Omvandlarna var i huvudsak AX32 från DAD (Digital Audio Denmark), men även Avid 192 I/O har använts. På micksidan hittar vi alla gamla favoriter, som Sennheiser MD431, Neumann U47 FETi och KM 84 (modifierade av Massenburg), AKG D112, AEA R88 med flera, men även överraskningar som svenska Ehrlund EHR-E och EHR-T. Hela listan på mickar, var och hur de placerats hittar du på Toontracks hemsida.

EN KOMPLETT TRUMPRODUKTIONSSTUDIO

Superior Drummer 3 är förstås så mycket mer än bara ett stort och välljudande trumbibliotek. Det kan beskrivas mer som ett komplett verktyg för all trumproduktion, eller som Toontrack valt att presentera det, en virtuell studio där man kan programmera och finlira allt som hör trummorna till, utan några kreativa begränsningar.  

Det är inte bara ljudbiblioteket som är helt nytt, hela programmet har fått en rejäl ombyggnad med massor av både nya och förbättrade funktioner. Trots det bör även användare av tidigare generationer av både Superior Drummer eller EZDrummer snabbt komma in i de nya funktionerna. Faktum är att mycket av det enkla och lättheten hos EZDrummer har hittat fram till SD3. Flera funktioner hos EZ har användare av SD saknat och uttryckt önskemål om. Och självklart har Toontracks utvecklare lyssnat på sina användare.

Programmet har nu ett nytt och förbättrat gränssnitt med ett huvudfönster som går att storleksförändra eller skala om. Det innehåller fyra olika delfönster: Drums, Grooves, Mixer och Tracker. Man kan även koppla loss de olika fönstren, så de kan flyttas och till exempel placeras på en extra skärm.

Andra funktioner som tillkommit är Edit Play Style, Tap2Find och Song Creator (alla finns i EZDrummer). Sökfunktionerna har förbättrats med valbar filtrering i både när man letar efter nya instrument och MIDI-filer. Den alldeles förträffliga mixerdelen har nu fått 35 effekter (tvåan har 5), och du kan även importera egna ljudfiler, om inte det gigantiska biblioteket skulle räcka till. Man kan nu även kombinera ljud från alla Toontracks ljudbibliotek (SDX och EZX). Dessutom innehåller biblioteket redan från början 350 olika ljud från gamla, klassiska trummaskiner.

I Edit Play Style kan man göra småjusteringar av olika grooves…

TRUMMOR

De sex trumseten som man samplat kommer från Ayotte, Gretsch, Pearl, Premier, Ludwig, och Yamaha. Man har använt 25 olika virvelkaggar, som spelats in i 35 olika konfigurationer, 16 baskaggar i 27 olika konfigurationer. Pukorna har varierat mellan 6 och 20 tum i storlek, utöver vanliga trumstockar har man använt även rods, filtklubbor och vispar, och på vissa instrument kan man till och med välja olika skinn. Puh! Du kan förstås mixa och blanda alla trummor i alla möjliga kombinationer, och grafiken hänger med, så du kan se vad du spelar på.

GROOVES

I det nya Groovesfönstret kan du leta fram precis det MIDI-pattern du behöver, med hjälp av filter eller till och med sökord. Funktionen Tap2Find fungerar på så sätt att du knackar in en grundrytm som du vill ha, och sedan försöker programmet hitta några liknande MIDI-spår.

Du kan skapa hela ditt trumarrangemang med multipla trumspår, en inbyggd Grid Editor, möjligheter att göra både takt- och tempoförändringar, och göra smärre förändringar i Edit Play Style. Allt är intuitivt upplagt och integrerat på ett praktiskt sätt. 

… och i Grid Editor gör du mer genomgripande redigeringar.

MIXER

Mixerdelen har fått 35 nya mix-effekter sorterade i sex olika kategorier: eq, delay, filters, dynamics, distortion, och modulation. Vi hittar där en hel del riktigt användbara effekter som sex olika reverb, både kompressorer, exciters och transient designers. Effekterna kan användas som insert, eller via bussarna – precis som i verklighetens mixerbord. Och alla effekter kan styras av en av 100 Macro-funktioner. Varje Macro kan i sin tur styra flera olika funktioner. Man kan till exempel välja att styra en hel grupp mixerreglar med en enda ratt med hjälp av denna funktion. Eller flera olika effektparametrar med samma ratt. Fantasin… ja, ni vet.

Mixerdelen erbjuder nu 35 olika effekter.

Man kan mixa trumuppsättningen i upp till 11.1 surround, men det går förstås utmärkt att även hantera alla trumkanalerna som en stereomix.

Läckage från de olika mickarna (bleed) kan justeras helt individuellt. Med hjälp av Time Offset kan man sedan flytta bleed-kanalerna så de hamnar i synk med övriga kanaler. 

TRACKER

Här jobbar nytillskottet Tracker med att omvandla ljudfiler till MIDI-spår.

Nästa funktion handlar om att kunna lyssna på ljudfiler och göra om dessa till MIDI-filer. Dessutom ska funktionen kunna lista ut vilket instrument det handlar om, alltså skilja på virvelkaggar och pukor. Här pratar Toontrack om ett helt nytt sätt att hantera Audio till MIDI-omvandling. Vissa delar av Tracker påstås bygga på en form av artificiell intelligens. Det må vara hur det vill med det, men det är i alla fall ruggigt bra algoritmer man tagit fram, för att programmet på ett träffsäkert sätt ska kunna lista ut vilken typ av slagverk som används i de ljudfiler som man slänger till Tracker. Vid visningen i Galaxy Studios spelade Rikk Currence från Toontrack upp ett exempel där han hade plockat en hel audiofil, med alla olika instrument – alltså inte bara trummor – och bett Tracker kika på den och ta fram de olika trummorna, som MIDI-spår. Det tog visserligen en stund för programmet att identifiera alla de olika beståndsdelarna i trumspåret, och Rikk berättar att han fick göra några småjusteringar för att få allt att stämma, men ändå…

Resultatet är ändå helt överväldigande, och liknar inte något jag sett eller hört tidigare. Tester med egna trumspår gav liknande, eller till och med bättre resultat. Att sedan använda MIDI-spåret och låta det spela upp helt andra trumljud är ju så roligt. Och känslan av att Toontrack lyckats integrera ett så kraftfullt verktyg helt och hållet i Superior Drummer 3 är ju väldigt imponerande.

I ARBETE

Det är kanske dags att erkänna … jag är fullständigt lost när det gäller att spela trummor. Riktiga fysiska trummor alltså. Annars brukar jag kunna få liv i de flesta musikinstrument, men någon batterist blir jag aldrig. Jag tycker däremot att det är fantastiskt roligt att programmera trummaskiner och liknande. Hitintills har dessa programmeringsövningar gett skiftande resultat – jag har liksom väntat på de rätta verktygen. Visserligen gav Ulf Gruvberg på SR mig en omedveten komplimang nån gång på 80-talet, då han undrade om mina programmerade Rolandtrummor (TR-707) var riktiga spelade trummor, men oftast hör man att det inte är en trummis som spelar när man lyssnar på mina alster. Men … det ska bli ändring på det nu. Det var i alla fall vad jag tänkte när Toontrack Superior Drummer 3 dök upp i brevlådan. Och det har varit enormt tillfredställande att få prova på det här programmet. 

SYSTEMKRAV

64-bit Windows 7 eller nyare, 4 GB RAM (8 GB RAM eller mer rekommenderas), Mac OS X 10.6 eller nyare, 64-bit Intel-baserad Mac med 4 GB RAM (8 GB RAM eller mer rekommenderas)
64-bit DAW-program (med stöd för VST, AU och AAX). Levereras fristående och som plugin. 
MJUKVARA kräver ca: 320 MB nedladdning + installationsutrymme
LJUDBIBLIOTEKET Grundinstallation: ca 41 GB nedladdning och ytterligare 41 GB för installationsprocessen, Komplett installation: ca 236 GB nedladdning plus ytterligare 55 GB för installationsprocessen, SSD-installation (tillval) ca 236 GB förinstallerat.

Jag har kollat en hel del andra trumprogram genom åren och aldrig riktigt blivit vän med dem. Vissa har varit mycket imponerande och haft många finesser och imponerande bibliotek, andra har kanske inte varit lika storslagna. Men de har haft en sak gemensamt: de har varit svåra att sätta sig in i, och det har i sin tur resulterat i att jag tappat sugen ganska snart, och istället använt färdiga loopar till mina anspråkslösa alster. 

Med Superior Drummer 3 har det varit precis tvärtom. Programmet är mycket intuitivt, och jag kom snabbt igång med det som verkligen betyder något: att göra musik. Så mycket till och med, att jag stundtals glömde bort varför jag satt där. Testandet hamnade helt enkelt i andra hand. Det var hur kul som helst att programmera nya trummor, och rätt som det var, var det en ny låt på gång. Jag ber om ursäkt för detta. Jag har inte skött min uppgift, men ni kommer förstå mig när ni själva sitter där med ett av de mest imponerande trumbiblioteken i er egen dator. Och, som grädde på moset, helt integrerat i ett trumproduktionsprogram med en underbar mixerdel, komplett med de flesta effekter du kan tänkas behöva.

Mitt första försök med funktionen Tap2Find gav inga träffar från Groove-biblioteket. Så märkligt spelar alltså jag. Men det var bara att dra ner den filen till Songspåret och använda den som utgångspunkt för vidare programmering (lyssna gärna på ljudfilerna). Vid andra försöket spelade jag mer traditionellt, och då fick jag genast flera olika träffar. 

Du har massor av trummor att välja bland.

Vad gäller övrig hantering av programmet är det mesta väldigt lättjobbat. De nya möjligheterna att både förändra storleken på fönstret och att skala ned (eller upp) det, är väldigt välkomna. Likaså den funktion som gör att man kan koppla loss delar, och flytta till exempel mixern till en extern skärm, om man förfogar över en sådan – det kan ju annars bli rätt plottrigt i en laptop, om man kör ett DAW-program samtidigt. Det är också här jag hittar den enda lilla detaljen som jag inte trivs riktigt med. De olika effekter man öppnar i mixern ploppar upp, och kan flyttas, men endast inom mixerns ramar, om man inte väljer att frikoppla även effekterna – en i taget. Jag hittade inget kommando som globalt kan koppla loss alla effekter på en och samma gång. Man måste klicka i en ruta på varje effekt, för att åstadkomma detta. Jag ser ingen anledning att effekterna överhuvudtaget ska vara fastlåsta inom mixern som default-läge. Jag hade hellre sett att alla effekter flöt helt fritt. Detta är förstås en petitess, och andra kanske tycker tvärtom, men så är det ju ofta här i livet. Och eftersom det här är en tidig version av SD 3, kan det mycket väl vara så att detta ändras … kanske redan idag. Vem vet?

SAMMANFATTNING

Jag har haft roligt igen. Riktigt seriöst roligt. På jobbet. Kan man önska sig mer? Toontrack levererar en ytterst användbar produkt i Superior Drummer 3. Det känns som att äntligen hitta sin inre trummis. Att kunna välja, eller plocka ihop, ett trumset som låter precis som du vill, och samtidigt riktigt autentiskt, och att sedan kasta in en handfull olika grooves – eller programmera dem själv – och det både låter så j-a bra, och samtidigt riktigt svängigt… Det har varit min dröm som gitarrist i så många år. Nu bjuder Superior Drummer på allt detta. Med de olika delarna i programmet – Drums, Grooves, Mixer och Tracker –  har man i princip allt som behövs för att kunna åstadkomma ett riktigt bra trumkomp. Och hörrni, man behöver inte vara rädd för att ta ut svängarna när man programmerar Superior Drummer 3. Det låter väldigt rätt hur man än gör. 

Och visst skulle mitt resultat, efter någon veckas arbete i programmet, kunna lura både en och två hyfsat vana betraktare.

LJUDEXEMPEL

Det är två olika ”låtar”. På den ena, som jag döpt till "Allt", har jag låtit programmeraren gå bärsärk med trumprogrammeringen, ungefär som jag (som inte kan spela trummor) skulle göra. Den finns i två versioner. En med enbart trummor och ståbas. En annan version med allt som jag hittat i syntväg.

Låt två är en gammal låt i helt nya kläder: ”Det händer aldrig något annat”. Jag har bara lagt sång på två verser. Även här har vi en nedskalad version med enbart syntbas och fem olika spår med trummor och slagverk (plus en liten, liten orgel). Till de fem spåren har jag använt diverse ljud från både Superior Drummer-biblioteket och några från det som EZ-Drummer 2 erbjuder.
Version 2 har 5-6 sångspår och otaliga syntar – men inte en enda gitarr, det ni!

PLUS

  • Ett komplett trumproduktionspaket
  • Ytterst välljudande trumsamplingar
  • 11.1-upptagningen är magisk
  • Massor av användbara mixereffekter
  • 350 ljud från vintage trummaskiner
  • Redigeringsmöjligheterna
  • Tracker fungerar förträffligt

MINUS

  • Inget

FAKTA

TYP Komplett trumproduktionsprogram
BIBLIOTEK 230 GB med trum- och trummaskinsljud
SAMPLINGSFREKVENS/BITDJUP 44,1 kHz/24 bitar
INSPELNING Inspelat med 11 mikrofoner för total Surround-effekt
UPPSPELNING Stereo upp till 11.1 Surround
INSPELNINGSTEKNIKER George Massenburg
INSPELNINGSPLATS Galaxy Hall, Galaxy Studios
NYA FUNKTIONER Nytt skalbart gränssnitt med löstagbara fönster, Edit Play Style, Tap2Find, Song Creator, och Song Track med mera
ÖVRIGT DAW-automation med inbyggda macro-kontroller, drag & drop för import av egna samplingar, stöd för tangentbordskommandon
PRIS Regular: 2 999 kronor, uppgradering från SD2: 1 499 kronor, crossgrade från EZDrummer 2: 2 499 kronor
INFORMATION www.toontrack.se
DISTRIBUTÖR Luthman SMTTS AB, www.luthman.se

PRODUKTNYHET: Allen & Heath släpper ny serie mixerbord

PRODUKTNYHET: Allen & Heath släpper ny serie mixerbord

DAGENS SKIVSLÄPP: Converge – The Dusk in Us

DAGENS SKIVSLÄPP: Converge – The Dusk in Us