TEST: Heavyocity Punish

TEST: Heavyocity Punish

Ljudmässig bestraffning deluxe

Text: Mattias Hjelm

Den amerikanska mjukvaruutvecklaren Heavyocity är för de flesta antagligen mest kända för de två virtuella instrumenten Gravity och Damage. Personligen använder jag mig mest av Evolve-serien, och jag har alltid gillat de oftast unika sounden som bjuds från företaget. Punish heter den senaste skapelsen, vilken är en effekt-plugin som passar både för enskilda spår och för grupper.

Det första som slog mig när jag (efter en mycket smidig installation) laddade Punish på en insert-plats för ett spår, var det oerhört snygga interfacet. Associationerna rörde sig kring ”farligt”, ”kraft” och ”kontrollerbar galenskap” – och det är inte så långt ifrån vad som är möjligt ljudmässigt med pluggen. Det mest slående i det grafiska, är det stora kontrollhjulet i mitten som både för tankarna till en jetmotor på en JAS37 Gripen, och till Saurons allseende öga i Sagan Om Ringen. Jag blev minst sagt nyfiken på vad den kunde hitta på med mina spår…

FEM NYTTIGA DELAR

I grund och botten är Punish en multieffekt som består av fem olika huvuddelar: Compressor, Saturation, Trancients, Equlaizer och Limiter. Ni som använder någon av Heavyocitys andra produkter, kommer kanske tycka att ljudresultatet är bekant från vissa presets. Ljudmotorn används nämligen friskt i flera av deras VST-instrument, men det är först nu som de skapat en fristående effekt som kan användas på valfritt ljudmaterial. Och det är också först nu som de låtit den blomma ut i full prakt.

COMPRESSOR

Först ut är kompressorn, vilken vid första anblick känns rätt ordinär, men jag lovar att den kan bita ifrån ordentligt med rätt inställningar. Tre olika övergripande lägen går att använda. Concole har en ganska mjuk karaktär som för tankarna till busskompressorn i ett SSL-bord, Modern som är betydligt mer aggressiv, samt Classic vilken bjuder på en varm förstärkarlik kompression. I övrigt hittar vi en uppsättning standardparametrar som Threshold, Ratio, Attack och Release. Sedan kommer ett högpassfilter som används vid side chaining, vilket gör att man kan undvika att komprimera låga frekvenser. En Output-ratt samt en mix-ratt avslutar innehållet, där den sista tillåter dig att släppa igenom mer eller mindre originalsignal genom kompressorns utgång. Ljudmässigt går det att få fram allt ifrån mjuk och subtil kompression, till fullständigt förgörande dito… möjligheterna är stora och fullt tillräckliga för de flesta situationer.

SATURATION

Saturation-delen har även den tre olika globala grundlägen. Om du trycker på ordentligt med drive i Vintage-läget, kommer ljudet att låta ungefär som när man överstyr signalen i ett analogbord – sprucket och trasigt. Modern har ett i mina öron mjukare, mer musikaliskt och mer användbart sound. Slutligen erbjuder Tube möjligheten till ett väldigt tjockt och ljudmässigt platsintensivt resultat. Även Saturation har en parameter för tröskelvärde, vilket tillåter dig att bestämma när effekten ska börja jobba. Då användandet av Saturation ofta kan göra att basfrekvenserna faller bort en aning, finns det en parameter som kompenserar detta genom att höja basen. Det finns även både ett låg- och ett högpassfilter att tillgå, samt en övergripande output-parameter. Saturation är otroligt spännande att experimentera med, då resultaten är dels tydliga, men också väldigt varierande. Effekten kan både förändra din ljudbild till något fullständigt nytt, men också lägga till en knappt hörbar men ack så viktig förädling.

Punish i sitt startläge

TRANCIENTS

Trancients är precis vad ni tror – en samling parametrar som framför allt blir användbara när transientrikt ljudmaterial (läs trummor) spelas genom Punish. Med attack-ratten får du slagen på trummorna att bli extra snärtiga, eller lite mer slöa. Med sustain-ratten får du samma slag att antigen bli blöta och långa, eller korta och nästan låta som om en gate var framme och lade näsan i blöt. En output-parameter ger dig möjligheten att kontrollera hur starkt ljudet blir ut från Trancients.

EQUALIZER

... det är när man börjar använda sig av Saurons öga som det verkligen blir roligt och intressant.

Equalizer innehåller en tvåbands eq, där du på varje band bestämmer hur mycket boost eller cut som ska ske, samt vid vilken fokusfrekvens som gäller. Utöver det finns det endast en switch som bestämmer om eq:n ska jobba innan alla de andra effektdelarna eller efter Tranceints. Den sista funktionen är såklart väldigt avgörande för slutresultatet, och får hela Equalizer att bli värd det dubbla på en gång.

LIMITER

Sist i serien hittar vi en limiter, som är en enkel historia att beskriva. Två parametrar erbjuds – dels en ratt för hur hårt eller mjukt limitern ska komprimera musiken vad gäller attacken, och dels en release-ratt där du bestämmer hur snabbt kompressorn ska släppa sin påverkan efter att signalen är tillbaka i sin ”safe zone”. Enkel eller inte, den gör sitt jobb.

GLOBAL PUNISH KNOB

TESTDATORER

MacBook Pro, 2,4 GHZ i5, 8 GB RAM, Cubase 8.5
iMac 27” Retina, 4,0 GHz i7, 16 GB RAM, Cubase 9

De olika delarna i Punish är riktigt användbara och välljudande – både individuellt och tillsammans i olika kombinationer. Fast det är när man börjar använda sig av Saurons öga som det verkligen blir roligt och intressant. Denna stora ratt, som Heavyocity själva döpt till Global Punish Knob, kan simultant kontrollera i stort sett alla parametrar som finns i det grafiska interfacet. Genom att klicka på knappen Edit låser sig de inställningar du gjort för de olika effekterna och du kan istället ange ett dataområde för parametrarna som Global Punish Knob ska verka inom.

Du kan till exempel ange att Drive-ratten ska öka från ett ganska lågt värde till max, samtidigt som bas-boosten också ökar, men kompressionsgraden minskar. När du sedan går ur Edit-läget och vrider på den stora ratten, kommer de parametrar som adresserats att påverkas. Effekten av en rörelse kan alltså både vara väldigt liten och fullständigt förgörande… det är upp till dig. Givetvis går det att automatisera Global Punish Knobs rörelse längs en låt, vilket borgar för att möjligheterna att få fram extraordinära resultat är väldigt stora… minst sagt.

STRAFF ELLER BELÖNING?

Det finns ju en hel del pluggar på marknaden idag, som enligt tillverkarna ska vara helt unika och tillföra enormt mycket till produktionerna de används på… ibland stämmer det och ibland är det lite sämre med sanningshalten. Det är givetvis samma sak med Heavyocity och Punish. De påstår på sin hemsida att deras nya produkt kommer tillföra massvis med mojo till användarnas låtar, både när det gäller enskilda spår, grupper och som mastereffekt. Och i detta fall så känns beskrivningen faktiskt mitt i prick. Det känns som om Punish faktiskt tillför något positivt, oavsett var jag startar den.

När det gäller trummor ser jag den som mest användbar på grupper… den gör i det närmaste underverk på fattiga och tråkiga rytmspår. Det är lätt att få till ett tjockt och snyggt komprimerat ljud, och vill man trasa sönder ljudbilden lite extra så är det väldigt enkelt. På sång kan kompressorn tillsammans med en aning Saturation, få fram en ny tydlighet och verkligen limma ihop spåret med resten av produktionen. Och skulle du jobba med film eller andra effekttunga produktioner, så kommer du verkligen att älska Punish. Du får en palett med stora möjligheter för att skapa snygga övergångar eller förstärka spänningsmoment. Hos mig kommer Punish gå varm, och jag är tämligen säker på att många av er också kommer bli sugna när ni lyssnat in er på de många ljuddemos som finns tillgängliga. Full pott!

PLUS

  • Användbar
  • Lätthanterad
  • Riktigt trevliga resultat

MINUS

  • Inget

FAKTA

TYP Plugin/VSTi
TILLVERKARE Heavyocity
SYSTEMKRAV OSX 10.8 eller högre, Windows 7 eller högre. Internetanslutning för att aktivera licensen
TILLGÄNGLIGA FORMAT VST, AU & AAX
DAW-SUPPORT Pro Tools 10.3.5 eller senare, Live 9 eller senare, Cubase 8 eller senare, Logic Pro X 10.2.4 eller senare, Digital Performer 9 eller senare
PRIS 249 dollar
DISTRIBUTÖR Heavyocity, www.heavyocity.com

REPORTAGE: Top Floor Studios & Jakob Herrmann

REPORTAGE: Top Floor Studios & Jakob Herrmann

Supro släpper gitarrförstärkaren 1685RT Neptune [VIDEO]

Supro släpper gitarrförstärkaren 1685RT Neptune [VIDEO]