TEST: iZotope Neutron
Likt en schweizisk armékniv
Text: Mattias Hjelm
Amerikanska mjukvaruutvecklaren iZotope har skänkt oss många fina produkter genom åren. Masteringpluggen Ozone är kanske den klarast lysande stjärnan i katalogen, men vi hittar även fina vokalpluggar som Nectar och VocalSynth, samt massvis med annat kul. Med Neutron tror jag att ännu en hit är på gång – en ny stjärna har tänts.
På sin hemsida presenteras Neutron som en mixningsassistent som kan hjälpa dig att få fram en bra ljudbild på ett spår. Detta oavsett vad för ljudmaterial som finns på spåret, och det fungerar även på grupper eller på masterbussar. Neutron kan genom en lyssningsfunktion själv räkna ut vad för instrument som låter och ställa in en serie av ljudpåverkande effekter för att optimera ljudet. Och som om inte det var nog, kan Neutron dessutom visuellt visa vilka frekvenser som krockar mellan två olika spår, vilket du sedan enkelt kan korrigera. Visst låter det lite som en dröm... lite för bra för att vara sant? Kanske det, men faktum är att det fungerar riktigt bra. Låt oss ta en titt på vad Neutron egentligen innehåller för spännande. I grund och botten är det faktiskt en kanalstrip vi pratar om, eller channel strip som vissa säger på härligt engelskt manér, fast en verkligt kraftig sådan. Den består av fyra olika block, där alla kan flyttas runt hur man vill i den seriella signalkedjan.
EQUALIZER
Först ut i presentationen hittar vi eq:n. Här erbjuder Neutron hela tolv olika individuella punkter (noder) simultant, där alla antingen kan arbeta statiskt eller dynamiskt. En statisk eq är den sorten som de allra flesta tänker på när de hör ordet equalizer… en fast förändring av ett bestämt frekvensområde – antingen som en boost eller som en cut. Eq:n förändrar ljudmaterialet lika mycket oavsett hur mycket signal som trycks in i effekten. Klassiskt och såklart väldigt användbart.
Fast ännu mer användbart är en dynamisk eq, då den arbetar mer eller mindre beroende på hur stark insignal den får på det frekvensområde du bestämt. Ta till exempel ett hi hat-spår, där trummisen ibland spelar svagt och ibland betydligt hårdare och mer öppet. När det är en svag signal låter det kanske riktigt bra, men när det aggressivare spelet kommer, tar de hårda diskantfrekvenserna över för mycket. Med en dynamisk eq kan du då ange när frekvensområdet ska börja påverkas med hjälp av ett tröskelvärde, och på så sätt dämpa de jobbiga frekvenserna när spelet blir kraftigt – ungefär som en kompressor fast på ett smalt område i spektret.
COMPRESSOR
Två kompressorer finns representerade i Neutron. Dessa kan antingen jobba som singelband eller som multiband med upp till tre individuella frekvensområden. De två kompressorblocken jobbar seriellt, men med hjälp av mix-kontroller kan man uppnå effekten av parallell kompression i varje kompressor för sig. Detta kan till och med styras individuellt för varje band i multibandsläget.
Alla standardparametrar för en kompressor (attack, release, ratio och threshold) hittas såklart bland kontrollerna. Utöver detta, finns switchar för att sätta kompressorerna i ett Vintage-läge, vilket både förändrar ljudet och det grafiska utseendet jämfört med det transparanta digitala läget. Vidare finns bra möjligheter att lyssna och finjustera de olika kompressionsområdena med hjälp solo- och bypass-switchar.
EXCITER
Neutron erbjuder en Exciter av riktigt bra kvalité. Detta framför allt på grund av att den kan arbeta i ett multibandsläge. Det går med andra ord att till exempel addera värme och lite extra botten till ett lägre frekvensområde, och samtidigt addera extra topp och glitter till ett område längre upp i diskanten. Totalt kan tre separata Exciter-motorer användas samtidigt i multibandsläget… väldigt trevligt.
Tre algoritmer med olika filter- och responstyper kan användas på det globala planet för Excitern. Först ut är Full, som har ett lite större fokus på det lägre mellanregistret som får sig en extra knuff. Defined gör samma sak fast i det övre mellanregistret. Slutligen så har vi Clear, som också har fokus på det lägre mellanregistret men istället trycker tillbaka det.
TRANCIENT DESIGNER
Detta block låter dig påverka ljud med tydliga transienter – exempelvis alla former av rytmiska instrument. Även här så kan man låta effekten jobba i ett multibandsläge på tre separata frekvensområden. Genom att öka eller minska attack-parametern, går det att tydliggöra till exempel virvelslag eller få dem att bli mer suddiga. Med sustain-reglaget påverkar du istället slagets längd – perfekt för att få fram stora, stöddiga pukslag. Det finns tre olika lägen för hur Trancient Designer ska arbeta – Precise, Balanced och Loose. Alla tre har tydliga skillnader mellan sig där Precise ger det tydligaste ljudmässiga resultatet, och Loose får effekten att bli lite mer osynlig.
TRACK ASSISTANT
Lått oss vara ärliga… det är minsann inte alltid lätt att ställa in eq, kompressorer och annat så att slutresultatet blir bra. Det är framför allt tidskrävande och med tanke på hur fort allting oftast måste gå, så är den detaljen minst sagt negativ. Det är nu som Track Assistant kommer in i bilden. Med hjälp av bara ett knapptryck, kommer Neutron be dig att sätta igång uppspelningen av projektet. Den börjar då lyssna på spårmaterialet i fråga, och snart börjar de olika blocken att byta plats, eq-nodes flyttas fram och tillbaka i frekvensområdet, kompressorns olika parametrar ställs in och såklart likadant med Excitern och Trancient Designern. Beroende på vad för ljudmaterial det handlar om används blocken olika mycket – vissa inte alls. Efter cirka tio sekunder är hela operationen klar och du har med stor sannolikhet ett riktigt bra utgångsläge. Sen är det bara att börja finjustera det sista. Visst finns det andra pluggar som har Learn-funktioner, men jag har aldrig sett någon tidigare som är lika effektiv och funktionell som den i Neutron.
MASKING
Den i mitt tycke intressantaste funktionen i Neutron, är Masking. Ett klassiskt problem när man mixar, är att två spår med samma frekvensmässiga ljudmaterial, stökar till det för varandra så att inget av dem egentligen hörs tydligt och snyggt. Basgitarr och bastrumma är ett typexempel på ett sådant par. Man kan såklart höja eller sänka det ena spåret för att förtydliga det andra, men det löser inte problemet. Det enda sättet att lösa det, är att använda en equalizer för att ge plats i problemområdet för spåren, fast det kan vara minst sagt klurigt även för tränade öron. Genom att aktivera Neutron på båda problemspåren, går det att få en stor portion hjälp.
I det ena Neutron-gränssnittet aktiveras funktionen Masking i eq-blocket genom en knapptryckning. Sedan väljer man i en meny vilket annat spår som ljudmaterialet ska jämföras med. När låten spelas upp ser man väldigt precist i det grafiska interfacet var i frekvensbandet som krockarna uppstår. Man får även redan på vilka områden som krockar mest. Därefter är det bara att aktivera en eq-node och göra justeringar efter egen smak för att råda bot på problemet. Man kan även aktivera funktionen Inverse Link som gör att en boost på det ena spåret resulterar i en lika stor cut i det andra på exakt samma fokusfrekvens. Om man dessutom använder sig av en dynamisk eq, kan man bestämma att förändringen bara sker när ett visst tröskelvärde överstigs. Riktigt användbart… minst sagt.
ÄNNU MERA FUNKTIONER SAMT AVSLUTNING
När man får ett uppdrag att skriva en text om en produkt, måste man hålla sig till en viss teckenmängd. Denna gång har denna gräns varit svår att upprätthålla. iZotopes skapelse innehåller nämligen väldigt mycket intressant och välljudande, att det helt enkelt inte går att få med riktigt allt. Till exempel har jag inte nämnt att alla olika block går att använda i side chain-läge. Det går till och med att aktivera side chain på en enskild eq-node, för att låta den påverkas av till exempel en annan del i Neutron. Jag har heller inte nämnt att varje block har en egen Learn-knapp, som automatiskt ställer in ett utgångsläge för just det blocket. Jag har heller inte nämnt att ursprungskoden till alla delar i Neutron kommer från den prisade masteringpluggen Ozone. Jag har heller inte nämnt att det finns en Advance-version av Neutron för er som jobbar med surround-ljud, där man även får de olika blocken som fristående pluggar. Jag har heller inte nämnt att det finns en kanonbra Limiter i slutet av signalkedjan. Jag har heller inte… ja, ni fattar.
Detta är i mina öron årets i särklass mest intressanta tillskott på plugin-marknaden – i alla fall om man bortser från vissa vansinnigt coola mjukvaruinstrument (inget nämnt, inget glömt). Eq:n är visserligen komplex men extremt effektiv när man lärt sig fördelarna med dynamisk påverkan. De två kompressorerna gör jobbet med den äran, Excitern och Trancient Designern likaså. Att kunna få hjälp med ett utgångsläge för ett spår, tror jag många kommer tycka är riktigt användbart och lärorikt – dessutom blir det mesta som Neutron föreslår riktigt bra. Att slutligen få assistans att hitta problematiska frekvenskrockar mellan två spår… ja då går jag i mål. För slanten man betalar för en Neutron-licens, blir man riktigt rikligt belönad, och det gillar jag. Alla tummar upp!
PLUS
- Upplägget och möjligheterna
- Track Assistant
- Möjligheten till enastående resultat
MINUS
- Inte helt gratis vad gäller processorkraft
- Småirriterande fördröjning när man bypass-switchar effekten för A/B-lyssning
FAKTA
TYP Plugin/VSTi
TILLVERKARE iZotope
SYSTEMKRAV OSX 10.9 eller högre, Windows 7 eller högre
TILLGÄNGLIGA FORMAT VST 2 (32-bit and 64-bit), VST 3 (32-bit and 64-bit), Audio Unit (32-bit and 64-bit), AAX (64-bit), RTAS (32-bit), Audiosuite DPM and AAX
DAW-KOMPABILITET Logic Pro X, Ableton Live 9, Pro Tools 10, 11 & 12, Cubase Pro 8, REAPER 5, FL Studio 12, Studio One 3, Nuendo 7
PRIS Neutron: 199 dollar, Neutron Advanced 299 dollar
DISTRIBUTÖR Luthman SMTTS, www.luthman.se