TEST: BluGuitar BluBOX VSC
Sexton högtalarlådor i en liten, blå låda
Sexton färdiguppmickade klassiska högtalare i en liten låda, där man bara behöver koppla in sig, låter ju väldigt intressant. BluBOX från BluGuitar lovar i princip detta. Vi bara måste kolla.
Vid förra årets MusikMesse i Frankfurt presenterade Thomas Blug sin nya skapelse BluBOX. Det är en liten, blå låda, stor som en halvfet gitarrpedal, och den innehåller 16 ”samplade” högtalarlådor för gitarr. Tanken är att den ska fungera både för inspelnings- och liveändamål. Och det är förstås ett utmärkt komplement till BluGuitars AMP 1.
THOMAS BLUG OCH BLUGUITAR
Den tyske gitarristen, Thomas Blug ligger bakom företaget BluGuitar. Han har massor av erfarenhet, både live och i studion, där han spelat med både Stewart Copeland, Culture Beat, Snap, No Angels, och medlemmar i Deep Purple, Fokus, och Simple Minds. Han är även utbildad elektronikingenjör och har designat flera gitarrförstärkare genom åren.
Företagets första produkt, AMP 1, kom för ett par år sedan. Det var en gitarrförstärkare i desktop-format som skulle vara lika bra lämpad för studio som för livebruk, enligt tillverkaren. Det var en rörförstärkare med en twist, såtillvida att man använde ett tämligen ovanligt rysktillverkat nanorör i försteget, kanske som en eftergift till alla som till varje pris kräver att gitarrförstärkare är rörförsedda. Det var dock en klart bättre kompromiss än de varianter på ”effektpedaler” där man matar ett ECC83 eller liknande med alldeles för låg spänning. Nanoröret är ett miniatyrrör med extra lång livslängd som löds fast på kretskortet.
AMP 1 har ett Class-D-slutsteg, inbyggd högtalarsimulator och power-soak, fyra kanaler med olika grundkaraktär, och en massa andra finesser, och framför allt levererar den 100 W uteffekt, trots att den är obetydligt större än en välbyggd gitarrpedal. AMP 1 har blivit mycket omtyckt av gitarrister för sin mångsidighet – den låter lika bra på den rena kanalen, som de mer skitiga inställningarna. Och den är ju väldigt mycket smidigare att ta med sig än en 100-watts Marshall-topp.
BLUBOX VSC
Den senaste produkten från BluGuitar har också undertiteln Virtual Speaker-Cabinet Collection. På andra ställen finner vi klassificeringen Impulse Response Speaker Emulator. Nåja, kärt barn har många namn. BluBOX är en liten låda som innehåller 16 samplade högtalarlådor, det innebär att man har använt den senast konvolution-tekniken för att återskapa 16 av Blugs egna högtalarlådor. Där hittar vi både ett par av hans egna konstruktioner, och 14 olika vintageskapelser.
BluBOX är försedd med en lineingång och -utgång. Den senare dubblerar även som hörlursutgång. Det finns även en ingång som ska matas direkt från en förstärkares utgång, och handlar det om en rörförstärkare ska även Thru-jacket på BluBox användas för att koppla in en högtalare, eller motsvarande konstgjord last. Annars riskerar man att förstöra förstärkaren, både rör och utgångstrafo kan ta skada.
Det finns även en balanserad XLR-utgång på BluBOX, med tillhörande jordlyft (om man får brum på inspelningen via mickkabeln, kan man prova att ändra på denna omkopplare). På ovansidan finns en ratt för att välja någon av alla högtalarsimuleringar, en ratt för att ändra den virtuella mickpositionen framför högtalaren – från kanten på membranet till mitten – och en trelägesomkopplare för nivåjustering. Boxen är tillverkad av metall, men den känns befriande lätt med sina 350 gram. BluBOX ska, enligt tillverkaren, precis som AMP 1, fungera lika bra för direktinspelning, som kopplad till ett PA för livebruk.
De 16 högtalarlådorna är noggrant utvalda ur Blugs egen samling, och man har spelat in impulssvar med hjälp av en mängd olika mikrofoner med varierande placering. Resultatet är emuleringar av fem klassiska Marshall-lådor, men vi hittar även lådor från Vox, Mesa-Boogie och Fender. Sedan kunde förstås inte Blug låta bli att inkludera sina egna NANOCAB och FATCAB, som också har fått en hel del uppmärksamhet för sitt sound.
BluBOX är den första digitala skapelsen från BluGuitar. Man anser att konvolution-teknologin fungerar bättre för att återskapa karaktären hos de olika lådorna än analog teknik. Latencyn uppges understiga en millisekund, vilket bör ge en väldigt analog känsla till spelandet.
DE 16 VIRTUELLA HÖGTALARNA
Tanken är alltså att man ska välja sin favorithögtalarlåda, finjustera ljudet med ratten för mickposition, och sedan börja spela. Den som är cyniskt lagd kanske reagerar på att Blug har tagit med två av sina egna konstruktioner bland de 16 ”klassiska, världsberömda” högtalarlådorna, men det gör inte listan mindre imponerande. Jag saknar kanske någon liten tweed-modell med en åttatummare, men annars har Blug täckt in gitarrhögtalarhistorien tämligen väl.
DE 16 HETA LÅDORNA ÄR:
NANOCAB BluGuitar 1x12 tum
FATCAB BluGuitar 1x12 tum
STACK 1965 Original Marshall 4x12 Celestion (Alnico 15 W)
STACK 1967 Original Park 4x12 Celestion (Greenback 25 W)
STACK 1970 Original Marshall 4x12 Celestion (Greenback 25 W 55 Hz)
STACK 1971 Original Marshall 4x12 Celestion (G12h30)
STACK 1980 Original Marshall 4x12 Celestion (G12h75)
METAL V30 Mesa/Boogie Rectifier Standard 4x12 Celestion V30
METAL CL80 Celestion Classic Lead 80 i custom-byggd 4x12-låda
JAZZ 120 Roland Jazz Chorus 120
TWEED 1x12 Vintage ´57 Fender Tweed Deluxe
SILVER 1x12 Fender Princeton Silverface 1x12
BLACK 2x10 Fender ´64 Vibroverb 2x10
BLACK 2x12 Vintage Fender Twin Reverb 2x12 orange JBL blandat med Jensen C12K
Black 4x10 Vintage 60s Fender Super Reverb 4x10
BLUE 2x12 Original Vox AC30 JMI 2x12 Celestion Blue Bulldog
I FUNKTION
Till lineingången på BluBOX kopplar man line-utgången från en förstärkare eller förförstärkare. Den ska enligt tillverkaren även kunna fungera som gitarringång, om man stoppar in ett pedal-board eller en enstaka gitarrpedal, gärna en overdrive, emellan. Och lineutgången dubblerar som hörlursutgång, så vi börjar med den varianten. Alltså gitarr via en overdrive-pedal till line in, och hörlurar till line-utgången. Jag får dock lägga ner den varianten ganska snart. Nivåerna blir helt enkelt för låga. Jag provar med både olika gitarrer och olika hörlurar, men ljudet blir för svagt för att man skulle kunna göra en rättvis bedömning av de olika högtalaremuleringarna – även med nivåswitchen i högsta läget. Ett separat hörlursuttag med tillhörande hörlursförstärkare hade inte suttit fel här.
Den andra varianten är att mata line-ingången med en något kraftigare signal. Jag plockar därför fram min 16 år gamla Yamaha DG-Stomp. Den kan lämna ifrån sig en linesignal som är lite hetare än en overdrive-pedal i bypass-läge. Med mina allra mest lättdrivna lurar får jag då ett ljud som börjar närma sig acceptabel nivå. Det är tillräckligt för att höra att de olika högtalarsimuleringarna i BluBOX har en karaktär som i mångt och mycket påminner om de lådor man har samplat, men inte på långt när tillräckligt för att riktigt känna igen vintagekaraktären hos dessa lådor. Nåja…
Återstår den tredje varianten. Fram med den gamla Fender-kombon (BluBOX kan hantera förstärkare med uteffekter upp till 100 W). Jag får låna en högtalarkabel av min vänlige granne, gitarrfixaren Åke Björnstad (tack, Åke!), och kopplar den mellan förstärkarens utgång och BluBox, och till Thru-utgången ansluter jag kombons inbyggda högtalare med den fasta sladden. Viktigt: här ska ni inte förledas att testa med en vanlig gitarrsladd i någon av dessa kontakter. Det ska vara en högtalarkabel!
Efter att ha kopplat en mickkabel från den balanserade utgången till mitt ljudkort, blir det dags att spela. Nu får vi en helt annan upplevelse. Nu låter det riktigt bra. När jag lyssnar i lurar via ljudkortet hör jag ett gitarrljud som låter mycket likt en bra uppmickad gitarrförstärkare/-låda. Jag kan nu även uppleva en tydlig skillnad mellan de olika högtalarinställningarna på BluBOX. Jag hör skillnad på en 4x10- och en 2x12-låda, och jag upplever även en viss skillnad mellan de olika 4x12-lådorna. Men jag skulle ljuga om jag påstod att jag skulle kunna plocka de olika Marshall-lådorna i ett blindtest. No way!
En bidragande orsak till detta är förstås att jag har en hel del läckage från min Fender-kombo som står och väsnas alldeles intill. För att komma undan det skulle jag endera behöva två aslånga högtalarkablar, för att kunna placera kombon en bit bort, eller allra helst i ett annat rum, men då tillkommer problemet med att jag ska kunna justera förstärkaren också, utan en massa spring. Även om jag hade haft ett par långa högtalarkablar går det alltså helt bort. Det fungerar inte i praktiken. Nästa variant är att man införskaffar en så kallad power-soak, eller attenuator. Det är en låda med komponenter som reagerar, och lastar förstärkaren, på samma sätt som en högtalare. Med en sådan kan man vrida ner högtalarljudet i kombon till en vettig nivå, eller näst intill helt.
Men då uppstår naturligtvis frågan: är det värt det? En power-soak eller attenuator kan kosta från ett par tusen till nästan hur mycket som helst. Och detta enbart för att kunna använda BluBOX på ett vettigt sätt? Nej, jag tror inte det.
Om man från BluGuitars sida istället för att lägga krutet på att inkludera sexton olika högtalarlådor, hade konstruerat en billig och fungerande inbyggd power-soak, eller högtalarlast, hade mycket varit vunnet. Det hade definitivt
räckt med några få olika högtalaremuleringar. Det här problemet uppstår ju oavsett om man har en rörkombo eller en rigg med separata rörsteg och högtalarlådor. Det enda sammanhang där det skulle kunna kännas befogat att använda en BluBOX, är för mig i ett större livesammanhang där man vill kunna ha en kombo eller rigg bakom sig som back-line, och samtidigt kunna skicka en snygg signal till PA:t. Då är BluBOX idealisk. Eller… om man redan äger en Amp 1 eller någon annan förstärkare som inte behöver någon utgångslast. Men att behöva köpa en Amp 1 för att använda en BluBOX i en mindre studio eller hemstudio känns inte vettigt. Då lägger jag hellre den pengen på en hyfsat bra mick, eller något annat.
LJUDUPPLEVELSER
Jag har en teori… Om man vill höra hur en förstärkare låter kan det vara en bra idé att låta den jobba på ordentligt. Om man hör hur förstärkaren klipper och överstyrs, kan det vara lättare att veta hur den funkar. Men om man ska få en bra bild av hur en högtalare låter, känns det inte lika meningsfullt att bara elda på för glatta livet. En förstärkare som går rent och starkt kan berätta mer om hur högtalaren låter. Åtminstone är det så i min värld. I Tyskland kanske det funkar på ett annat sätt.
Thomas Blug visar i en video upp sin BluBOX tillsammans med förstärkaren AMP 1, med en massa olika distade ljud. Han växlar gitarr för varje högtalarlåda, och ändrar även inställning på sin AMP 1, så det är princip omöjligt att veta vilken påverkan högtalarsimuleringen har för ljudet. Man kan liksom inte ändra samtliga parametrar, och samtidigt tro att man kan få en vettig jämförelse. Okej, Blug spelar med ett hyfsat rent ”Fenderljud” också, men det mesta handlar om hi-gain-inställningar. Och inte är det lätt att höra skillnad på tre olika Marshallstackar i det läget. Man hör att det låter bra, men hur bra?
SAMMANFATTNING
På papperet ser det väldigt bra ut. För den eldrivne gitarristen som vill ha uppmickade högtalare/förstärkare finns det nu ett enkelt alternativ, både live och i studion. En liten låda som kopplas till förstärkaren och vidare till PA eller inspelningsmedium, och som erbjuder 16 olika högtalaruppsättningar snyggt uppmickade. Men om man ändå måste dras med att ha högtalaren till sin rörförstärkare inkopplad, kan man väl lika gärna micka upp den som vanligt, eller? BluGuitar skriver i sin säljtext att ”allt detta fungerar med BluBOX direkt, och till och med utan högtalare!” Men om man nu måste ha högtalaren inkopplad för att inte paja förstärkaren? Vad ska man då med BluBOX till?
Tillsammans med en BluGuitar AMP 1 eller en annan förstärkare som inte behöver en last – här får vi räkna bort alla traditionella rörförstärkare – fungerar BluBOX suveränt. Och hade varianten med att koppla in gitarren via stompbox och lineingången fungerat bättre hade allt varit frid och fröjd. Men nu var nivåerna alldeles för låga där, så…
Jag kan se användningsområden för BluBOX för scenbruk, där man snabbt vill få fram ett bra uppmickat högtalarljud, men för oss andra som inte jobbar så ofta på stora scener? Vi som bara har en liten (eller större) hemstudio? Har du redan en power-soak eller en BluGuitar Amp 1? Då kan BluBOX definitivt vara ett alternativ för dig.
Vad jag lyckats utröna under den här testen är att BluBox låter riktigt bra, men jag har svårt att se de vidare användningsområdena för den. Jag har också svårt att hitta den målgrupp som behöver så många olika Marshall-lådor. Jag är övertygad om att herr Blug hade fått en större succé, om han presenterat BluBOX enbart i mjukvaruform. En app med de här vintagelådorna skulle fungera så mycket bättre i de flesta studiosammanhang. Och den hade säkert blivit en storsäljare, men det är ju inte för sent ännu. Mjukvaran finns ju i BluBOX. Det är bara att anpassa den för våra vanliga pluginformat. ”Piece of Cake”, eller säger man kanske ”Stück Kuchen” (”Kinderleicht”, ska det vara, red:s anm.)?
Okej, jag är grinig nu. Det är jag ofta. Det är ju därför jag sitter här och skärskådar allehanda produkter. Men det finns en anledning. Om jag inte tycker att en produkt är sådär väldigt väl genomtänkt, vill jag gärna bespara våra läsare besvikelsen att upptäcka detta själva.
PLUS
Låter riktigt bra
Övertygande högtalarsimuleringar
Bra anslutningsmöjligheter
Utmärkt byggkvalitet
MINUS
Varianten med lineingång-/-utgång fungerar rätt illa
Rörförstärkare kräver så gott som alltid att högtalare ansluts, vilket gör hela konceptet en aning tveksamt
FAKTA
ANSLUTNINGAR Line In, Line Out, Speaker In, Speaker Through (tele), Transformatorbalanserad XLR mick ut
MATNINGSSPÄNNING 9 – 18 V DC 200 mA
MÅTT 120 x 95 x 38 mm (4,72 x 3,74 x 1,49 tum)
VIKT 350 g / 12,35 oz
LATENCY Ultralåg latency ~1 ms – motsvarar ett avstånd på 30 cm till högtalaren
ÖVRIGT Hanterar förstärkare på upp till 100 W uteffekt
PRIS 2 495 kronor
DISTRIBUTÖR EM Nordic, www.emnordic.se