DAGENS KLASSIKER: Bob Dylan – Highway 61 Revisited
Sex plattor in i karriären släppte Bob Dylan den 30 augusti sitt då kanske mest kontroversiella verk hittills. Åtminstone musikmässigt. Vi tillägnar därför den här dagen till klassiska Highway 61 Revisited.
Foto: Rowland Scherman, U.S. National Archives and Records Administration
Jag vet inte vad som är mest kontroversiellt: att som artist ha idoliserat Woody Guthrie till en närmast sjuklig nivå (om det nu är möjligt), för att vid 60-talets mitt sedan elektrifiera folkmusiken inför massorna som, förmodligen i sin avsky för den dåvarande popmusiken, funnit en och hänförts av äktheten i de nedskalade protestsångerna, eller att över huvud taget ge sig in i ett så känsligt område som en rankning av Bob Dylans diskografi. Utan att gå in på detaljerna, kan vi nog enas om att Highway 61 Revisited är ett av den Duluth, Minnesota-födde ikonens allra bästa, tillsammans med Blonde on Blonde.
Medan min personliga åsikt om den musikaliska inriktningen på Robert Allen Zimmermans sjätte album, är att den passar honom alldeles utmärkt, samtidigt som textförfattandets sofistikerade nivå fortfarande är i toppklass genom alster som den odödliga klassikern Like a Rolling Stone, Tombstone Blues och Ballad of a Thin Man, svajar några av i min bekantskapskrets mottagande. Trots att de inte är helt skoningslösa som publiken på Newport Folk Festival 1965, är det just det där helt folkinriktade stukets frånvaro som i deras öron lämnar ett ordentligt tomrum.
Slutligen, en Dagens klassiker är inte sig lik utan ett omnämnande av spår som förtjänar lite mer uppmärksamhet – såväl live som i stereoanläggningen: framför allt Queen Jane Approximately och From a Buick 6.
Inspelad i: Columbia Studio A, 799 Seventh Avenue, New York / Producerad av: Bob Johnston, Tom Wilson (Like a Rolling Stone) / Bästa spår: Queen Jane Approximately