TEST: Yamaha Genos

TEST: Yamaha Genos

Ett glädjepaket

Rent krasst är Genos en helt ny generation av Tyros även om inte Yamaha själva vill göra den kopplingen. Den beskrivs kanske bäst som en professionell ”keyboard”. Alltså det som har kommit att bli den svenska betydelsen med autokomp och hela baletten. En potentiell enmansshow. Men Genos har inte mycket gemensamt med de billiga klaviaturer man förknippar med det svenska ordet ”keyboard”. Genos spelar i en helt annan liga med ljud och funktioner i toppkvalitet.

Jag har säkert bara fått med en bråkdel av det Genos kan i det här testet. Man kan inte få med så mycket mer. Det finns så extremt många olika funktioner och möjligheter. Bara ”häftet” med datalistorna på ljud, effektparametrar med mera, är på 117 sidor. Innehållet inkluderar bland annat 1 710 instrumentljud, 550 färdiga bakgrundskomp och 216 olika arpeggion. Det är ett under att Genos är såpass lätt att handskas med som den är. Trots det inser jag att den kan te sig aningen belamrad om man mest är van vid traditionella syntar och stagepianon.

KONSTRUKTION

Jag upplever panelen som renare och mer lättnavigerad än hur det såg ut på exempelvis Tyros 5. Ett myller av likartade knappar har bytts ut mot en mer genomtänkt layout med mer tydliga sektioner. Tyros 5 kändes också så monstruöst stor, speciellt med högtalarna monterade, att man inte hade blivit förvånad om en lapp för bygglov hade följt med bland manualer och stickers.

Genos är bara marginellt mindre är Tyros 5 men känns ändå betydligt mer slimmad och lätthanterlig rent fysiskt. En bantning på fyra kilogram är också en bidragande orsak till detta. Ett omfattande användande av plast som konstuktionsmaterial har dock gjort att Genos ligger på gränsen att ge en plastig helhetskänsla. Speciellt om man ser till vad man kan förvänta sig för känsla av ett instrument i den här prisklassen. Lampknapparna, som används för att styra alla vitala funktioner på panelen, är dock av hög kvalitet och känns riktigt bra.

Genos finns endast med en enda storlek på klaviatur, en rapp och lättspelad synt/orgel-klaviatur på 76 tangenter. Längst ut till vänster hittar man inte två kontrollhjul, som man skulle kunna tro, utan istället en modulationsjoystick av ett snitt som för tankarna till konkurrenten Roland. Joystick är bra på flera sätt men har vissa nackdelar. En av nackdelarna med denna typen av kontroll är att inte bara pitchen utan även modulationen fjädrar tillbaka när man släpper kontrollen. Ett modulationshjul kan man ju släppa på valfritt ställe för bibehållen modulation. Detta har Yamaha finurligt löst med en knapp som kan frysa det aktuella värdet, en ”modulation hold”-knapp bredvid joysticken. Ovanför panelen sitter tre knappar för triggning av ”artikulation”. Detta är ett sorts extraljud och spelvarianter förknippade med det ljud som används. Använder du ett violinljud kan det vara att en pitch-glide, drill på en knapp och att det byts till fingerspel istället för stråke på sista knappen. På en flamenco-gitarr kan det vara glädjerop på spanska, och ljud av slag på gitarrkroppen som låter.

Ute till vänster, längst upp, finns kontroll för mastervolym samt kontroller som används då du kopplat in en mikrofon till Genos. Här finns många rösteffekter. Bland annat kan Genos automatiskt lägga till stämmor till din röst och här finns Vocoder. En knapp märkt Talk ger helt andra alternativ vad gäller effekter. Tanken är att du snabbt ska kunna få fram en normal röst så du kan prata mellan låtarna. Även om det är coolt med vocoder kanske det inte är lika fränt att fråga om publiken mår bra med robotröst.

Nedanför detta sitter kontroller för något som ser ut som en liten dj-anläggning med crossfader och allt. Detta är Song Player. Som namnet antyder används detta för att spela upp låtar. Det kan vara i form av audio, exempelvis en wav- eller mp3-fil. Det kan också vara en midi-fil. Två låtar kan spelas upp samtidigt, där kan högst en vara midi. Ljudfiler kan loopas och du hittar även ett par audiofunktioner såsom Time Stretch, Pitch Shift samt Voice Cancel. Den sistnämnda kan man beskriva som en sorts karaokefunktion. Den reducerar sången på den valda låten så du kan sjunga till själv. Audio kan även loopas och du kan göra playlists.

Under denna sektionen sitter kontrollerna för autokompdelen – Styles. Varje Style består i grunden av nio olika ljud. Rhythm 1&2, Bass, Chord 1&2, Pad, Phrase 1&2 samt ett spår för audio. Du kan själv editera och byta ut enstaka ljud i en färdig Style. Exempelvis byta basljud. Man behöver inte stirra sig alltför blind på beteckningarna. Varje Style erbjuder varianter med olika intensitet av ett komp och även intro, break och olika varianter av slut.

Nere till vänster om huvudskärmen sitter en liten oansenlig knapp märkt Direct Access vilken kan bespara dig en massa tid. Den fungerar som en genväg. Genom att hålla nere den och samtidigt välja önskad funktion på panelen får du direkt upp inställningarna för den valda funktionen på huvudskärmen. Detta gör att du slipper leta i undermenyn efter inställningar. Och inställningar – det är inte något det finns lite av i Genos. Direct Access-knappen fungerar även på exempelvis joysticken och sustain-pedal. Håll ner knappen, stampa på sustain-pedalen och du får direkt upp inställningarna för den. Mycket smidigt.

I mitten sitter en stor och mycket trevlig touch-LCD på 800x480 punkter. Tack vare att det är en pekskärm slipper du allt kluddande med en massa knappar runt om för att välja funktion. Nu kan du ändra värden rakt i displayen. Om du tycker det är enklare finns ett datahjul samt knappar för +/- som du också kan använda. Har du rätt sida uppe kan du även använda live-kontrollerna.

Bredvid huvudskärmen till vänster sitter en sektion för live-kontroll bestående av en rektangulär OLED-display (589x48 punkter), sex stycken rattar samt nio sliders. Varje kontroll har tre stycken sidor där du snabbt kan byta funktion för kontrollerna. Vilken funktion kontrollerna ska ha kan du bestämma själv. Alla de aktuella funktionerna och värdena visas i sub-displayen.

Sektionen för realtidskontroll med tillhörande subdisplay ovanför. Displayen visar de aktuella funktioner som styrs. Något som snabbt byts med assign-knapparna till vänster om potentiometrarna.

Ute till höger hittar vi fyra knappar för kontroll av Multi Pad. Detta är knappar som kan trigga en audio-fil eller midi-filer. Det kan vara både rytmer och one shots. Är autokompet på kommer kompet på multipaden automatiskt stämma med autokompet. En uppsättning Multi Pad består exempelvis av att du har ett komp med akustisk gitarr på första knappen och ett annat komp på nästa knapp. Du kan skapa egna uppsättningar med Multi Pad. Men det finns en mängd olika färdiga från start. Alla fyra Multi Pads kan användas samtidigt.

Ytterligare lite längre ut till höger sitter kontroller för ljuden du själv spelar på klaviaturen (bäst att vara tydlig). Fyra helt olika ljud kan användas till layers och splits. Genos har en sorts automatisk split-funktion som fungerar mycket bra i praktiken. Säg för enkelhetens skull att du har ett basljud i vänster hand och ett pianoljud som är så att säga ”huvudljud”. För pianot behöver du aldrig ställa in några split-punker. När du sätter på basljudet kommer pianot att mutas på det intervallet som basen låter. När du stänger av basen låter pianot istället över hela klaviaturen. Det hela presenteras tydligt och klart på skärmen.

ANSLUTNINGAR

Genos har generöst med anslutningar. Hörlursuttaget sitter på framsidan. Ljudutgångarna på baksidan använder nya 32-bitars DAC:ar som levererar strålande ljudkvalitet. De består av main out (L+R) vilka dubbleras i en coaxial digitalutgång. Dessutom finns ytterligare fyra sub-utgångar.

Utöver det finns även utgångar för högtalare samt sub woofer. Särskilda högtalare (GNS-MS01) kan monteras direkt på bakpanelen. Här finns även ingångar för externt ljud. Ingången för mikrofon har fantommatning (+48V) vilket gör att en kondensatormikrofon kan anslutas. Mikrofoninställningarna inkluderar effekter i form av en 3-bands eq, noise gate, kompressor samt reverb.

Det finns även aux-ingångar (tele L+R) för anslutning av exempelvis en portabel audiospelare. Genos har tre separata anslutningar för USB-minnen. En sitter lättåtkomlig till höger på panelen, en sitter på baksidan och en sitter dold under en lucka på undersidan. Det sistnämnda kan du använda som en sorts halvt permanent minne då det är rätt skyddat. Här finns dubbel uppsättning midi-anslutningar: MIDI A In & Out samt MIDI B In & Out.

 EFFEKTER

I Genos används samma VCM-teknologi (Virtual Circuit Modeling) som används i Yamahas professionella mixerbord. Här finns alla typer av effekter du kan förvänta dig i en professionell synt. Modulationseffekter, reverb, delayer, kompressor och dist med mera. De är snyggt presenterade. Snygga effekter är bättre har jag märkt. Jag vet inte varför men så är det.

Totalt sett har du tillgång till tjugoåtta inserteffekter vilket motsvarar en för varje ljudalstrande del i Genos. Effekterna kan dock disponeras fritt efter önskemål och du kan använda flera helt olika inserteffekter på ett och samma ljud. Utöver detta har varje ljud tillgång till ett resonant lågpassfilter och en eq. Det finns som brukligt även ett globalt reverb och ett Chorus som används gemensamt av samtliga ljud. Benämningen Chorus är lite missvisande eftersom det även kan användas till reverb, delay förutom diverse modulationseffekter. Det finns även en 8 bands master-eq samt en master-kompressor.

LJUD

Det sätt som ljuden genereras på är AWM stereo sampling och är väl beprövat från Yamaha. Ett tillägg som kommer i Genos är AEM-teknologi. AEM står för Articulation Element Modeling och betyder i klarspråk att samplingar automatiskt väljs i realtid utifrån hur och vad du spelar. Attacken på en saxofon låter exempelvis ganska olika om du spelar legato eller inte. AEM kan lägga till glissando eller ett utandningsljud om du spelar soft och håller ut tonen länge. Det finns en rad olika smådetaljer som AEM tillför på olika sätt utifrån ett ganska digert utbud samplingar. Allt för att skapa ett så realistiskt slutresultat som möjligt. Och faktum är att de här ljuden låter fantastiskt bra. De här ljuden känner också av om du spelar en monofonisk eller polyfonisk melodi.

Du kan spela legato och få portamento mellan tonerna men ändå kan du ta ackord. Håll utkik efter ljud märkta med S.Art2. Leta i kategorierna Woodwind, Brass, Accordion (du hittar ett fantastiskt munspel här) samt Strings. Det är bara en del av ljuden. Här finns två nya riktigt bra flyglar, den eleganta Yamaha C7 samt Yamahas värsting, konsertflygeln CFX.

Stråkarna KinoStrings låter också fantastiskt bra. De nya trumseten Revo låter också superbt. Yamaha har lagt ner både entusiasm och energi på trumljuden. Enligt utsago är ljuden till ett av de nya trumseten samplade i Peter Gabriels Real World studio i Bath. Redan där är man ju mer eller mindre såld. Den autentiska känslan i trumljuden förstärks av att det alltid kommer vara olika samplingar som används, även om du spelar på samma tangent två gånger.

SPECIALLJUD

Ensemble Voices är inte nytt men är värt att nämnas igen. Ensemble Voices är en typ av sammansatt ljud där samtliga fyra parter kombineras till ett ljud med multipla röster, exempelvis en stråkkvartett, eller en brassektion bestående av två olika trumpeter, trombon samt saxofon. I normala fall ingår alla fyra instrument i samplingen. Tar du fyra toner har du alltså helt plötsligt en stråkkvartett med sexton musiker. Det speciella med ensemble är att här får kontrabasen spela bastonen, cello och viola tonerna i mitten och violinen topptonen, vilket gör att det låter mer naturligt. Om du vill kan du gå in och editera, och byta ut de enstaka stämmorna valfritt från de speciella voices som är anpassade för ensemble-funktionen. Du kan också, precis som för andra voices, ställa volym, panorering, eq och effekter för varje part. De voices som är anpassade är en rad brassljud, strings, saxofon, träblås samt kör. Det finnas mellan tjugo och trettio ljud i varje kategori. Sätter du på autokomp, men låter sequencern vara avstängd, skapar Genos automatiskt stämmor på monofoniska melodier i högerhanden utifrån vilket ackord du tar i vänsterhanden.

Hur stämmorna ska läggas finns en rad möjligheter. Även inom denna kategorin är några av ljuden extremt imponerande. Orgelflutes är en typ av orgelljud där du kan påverka de olika orgelstämmorna med livekontrollerna likt drawbars. Här finns även inställningar för vibrato, attacken på själva orgeltonen (inte klickljud) och leslie. Orgelflutes är ganska bra men kan inte alls mäta sig med ljudet från en riktig orgelsimulator. Här låter faktiskt de vanliga samplade orgelljuden som finns i Genos bättre. Bland kyrkorglarna hittar man några som låter hissnande bra. Totalt sett finns tio stycken Revo Drums/SFX, 76 Ensemble, 390 Super Articulation, 75 Super Articulation 2, 82 Megavoice, 40 Sweet, 81 Cool 160 Live samt 24 stycken Organflute.

I ANVÄNDNING

Genos är fantastiskt rolig att spela på. Du kan arrangera låtar i realtid. Jag kan tänka mig att den kan vara mycket stor hjälp för låtskrivare som hjälp och inspiration. Där fungerar den som en allt-i-ett-studio där du snabbt kan få ett resultat inspelat med sång och allt. Jag kan också tänka mig att den fungerar ypperligt i sammanhang där man vill kunna spela upp ljudfiler och bakgrunder i en live-situation, shower och teatrar exempelvis. Det kanske känns lite väl lyxigt, men att bara sitta och leka, som ren egenunderhållningsmaskin är Genos väldigt rolig. Det beror på hur man ser det, men korrekt (kanske fel?) använd kan vissa Styles till och med bli ren och skär humor. Att kunna spela upp låten Valborg för sin Håkan Hellström-älskande fru i full musikalisk oktoberfest-mundering skänker en inre glädje av det slag Karl-Bertil Jonsson pratar om på julafton. Men jag har aldrig varit så nära döden. Vad det ändå pekar på, menar jag, är att du blixtsnabbt kan testa låtidéer i helt olika musikaliska arrangemang bara genom att byta Style. Livekontrollerna är ett tillskott som jag gillar. På det hela känns det som att du numera sitter i framsätet och kör själv. I och med att du kan skräddarsy live-kontrollerna kan du påverka ljuden på det sätt du önskar i realtid. Tidigare har jag upplevt det som att, inte bara Tyros-serien, utan överlag på ”keyboards” (svenska betydelsen) att man trycker igång det hela utan att ha någon egentlig kontroll över vad som händer. Genos låter dig ta den kontrollen.

SAMMANFATTNING

Genos levererar både kvantitet och kvalitet vad gäller ljud. Nya ljudomvandlare bidrar också till en övergripande ljudkvalitet som är oklanderlig. För att vara så späckad med funktioner tycker jag att Yamaha lyckats med att ta fram ett stramt, snabbjobbat och lättförståeligt gränssnitt. Med tanke på priset saknar jag på något sätt lite lyxkänsla i själva maskinen. Lyxkänslan finns i ljudet och själva användandet av Genos.

PLUS

  • Strålande ljudkvalitet

  • Jag har haft jätteroligt med den här maskinen

MINUS

  • Något plastig med tanke på priset

TYP Digital Workstation
KLAVIATUR 76 anslagskänsliga tangenter med aftertouch
SYNTES AWM stereo sampling, AEM (Articulation Element Modelling)
ANTAL RÖSTER 256 (128 preset voice + 128 för expansion voice)
LJUDMINNESPLATSER 1652 Voices + 58 Drums/SFX Kits
STYLES 550 (491 Pro, 39 Session, 10 Free Play, 10 DJ)
EFFEKTER Reverb, Chorus, DSP (Variation/Insert), Master kompressor, Master eq, Part Eq, Vocal Harmony, Synth Vocoder, Mic-effekter (Noise gate, Compressor, 3-bands eq, Vocal effect)
LAGRINGSKAPACITET Cirka 58 GB intern hårddisk samt
ANSLUTNINGAR Hörlur, Mic In (XLR/tele combojack med +48V Phantommatning), MIDI A (In, Out, MIDI B (In, Out), Aux In (L(/mono), R), Line Out (Main (L, R), Sub (1, 2, 3(Aux), 4(Aux)), Digital Out (Coaxial, S/Pdif 44,1 kHz/24 bit), 3 st fotpedaler, 3 st USB to Device, 1 st USB to Host, Trådlös LAN
KOMPATIBLA FORMAT GM Level 2, XG, GS, SMF (Format 0, Format 1), XF, SFF, SFF GE, AEM, WAV, MP3
ANNAT Det finns ett flertal appar och program som är kompatibla med Genos
TILLBEHÖR Högtalare GNS-MS01 (2 satelliter som monteras direkt på Genos samt 1 sub)
VIKT 13 kg
PRIS 39 900 kronor
DISTRIBUTÖR Yamaha, www.yamaha.se

PRODUKTNYHET: Harmonisk distortion från Softube

PRODUKTNYHET: Harmonisk distortion från Softube

PRODUKTNYHET: Behöver du en Sändare till gitarriggen?

PRODUKTNYHET: Behöver du en Sändare till gitarriggen?