TEST: Yamaha BB

TEST: Yamaha BB

MM-rek_trans.png

Någonting för alla

Text: Gustav Linder

BB-serien har funnits i fyrtio år, och använts av basister som Nathan East, Michael Anthony, Abraham Laboriel och Glenn Hughes. Nu har Yamaha uppdaterat sin klassiska elbas-serie. Vi kollar in.

BBP34 – KONSTRUKTION

BBP34 är den exklusivaste basen i serien, och är byggd i Japan.

BBP34 är den exklusivaste basen i serien, och är byggd i Japan. Utseendemässigt är det uppenbart att den har mycket gemensamt med äldre BB-basar, men det finns även en del som skiljer. Plektrumskyddet har fått en ny design, metalldetaljerna runt mickarna, samt kontrollplattan i metall som ibland har funnits, är borta.

Går man lite mer på djupet finns det flera nya detaljer. Kroppen är byggd i ett trelagers laminat bestående av två lager al med lönn i mitten. Halsen i sin tur är tillverkad i ett femlagers laminat av lönn och mahogny. Halsen är skruvad i kroppen på klassiskt manér, men infästningen är lite speciell.  Fyra skruvar sitter i konventionell position, en det finns även två skruvar som går in i halsen i vinkel mot kroppen. Detta ska ge bättre överföring av vibrationerna mellan halsen och kroppen, och förbättra resonans och sustain.

Stallet är till synes en sedvanlig Fender-liknande konstruktion, men med ett par finurliga finesser. Dels kan man välja om man vill dra strängarna genom kroppen eller om man vill fästa dem i stallet. Sedan går det även att positionera själva stallsadlarna så att anläggningsytan mot strängen antingen är rundad eller vinklad. Yamaha menar att stallsadlarna i den vinklade positionen ger ett lite tajtare ljud.

Halsen har en greppbräda i rosenträ som är utrustad med 21 mediumband. Stämskruvarna är lättviktsvarianter med traditionella klövervred.

Mickarna är J- och P-basvarianter bestyckade med alnicomagneter, och är kopplade till varsin volymkontroll och en gemensam tonkontroll.

Sist men inte minst är basen behandlad enligt en metod som Yamaha kallar I.R.A, Initial Response Acceleration. Det innebär att den färdigbyggda basen har utsatts för särskilda vibrationer, vilket ska lätta på eventuella spänningar i träet och ge en mer ”inspelad” känsla.

I ANVÄNDNING

Akustiskt har basen ett mjukt fint ljud utan att det för den skull saknas pondus. När jag pluggar in basen blir jag inte besviken. Ljudet är fortfarande mjukt och varmt, men utan att det blir det minsta luddigt. P-micken levererar det klassiska, lite burkiga ljudet man förväntar sig. Jazzmicken är som väntat lite spinkigare i ljudbilden, men med lite extra botten på förstärkaren får man ett perfekt ljud för stötig funk.

Halsen är mattlackad, vilket ger en väldigt behaglig känsla. Detta tillsammans med det ”mogna” ljudet gör att basen känns inspelad. Det är svårt att säga ifall Yamahas vibrationsbehandlig har bidragit till detta, men känslan och ljudet i basen gör åtminstone det svårt att avskriva det helt och hållet.

Drar man på både diskant och bas på förstärkaren så får man ett väldigt bra slapljud, som kanske saknar den allra översta briljansen, men i gengäld har både tyngd och elegans. Även plektrumspel låter mycket bra, även om det inte riktigt blir det allra rockigaste ljudet.

Bandningen är bra, utan utstickande ändar. Stämskruvarna löper smidigt, och lättviktskonstruktionen hjälper till att göra BBP mycket välbalanserad, vare sig man sitter eller står.

FAKTA – Yamaha BBP34

TYP Solid fyrsträngad elbas
KROPP Trelagers laminat: al, lönn, al
HALS Femlagers laminat av lönn och mahogny
GREPPBRÄDA Rosenträ, 10” radie
ANTAL BAND 21
MENSUR 34”
MEKANIK Lightweight open gear
STALL Vintage plus
MIKROFONER VSP7n (halsläge), VSC7b (stalläge)
ELEKTRONIK 2x volym, mastertonkontroll
FINISH Midnight Blue
ÖVRIGT Finns även som femsträngad
PRIS 17 500 kronor inkl. hardcase
DISTRIBUTÖR Yamaha, www.se.yamaha.com


BB735 – KONSTRUKTION

Mycket av konstruktionen i BB735 känns igen från storasyskonet.

Mycket av konstruktionen känns igen från storasyskonet. Det som givetvis skiljer är att vi här har att göra med fem strängar, och aktiv elektronik. Kontrollerna består av eq för bas, mellanregister och diskant, samt mickbalans, mastervolym och en switch för att koppla mellan aktivt och passivt läge. Eq-kontrollerna och mickbalansratten är försedda med mittklick.

I ANVÄNDNING

Mitt intryck är att många femsträngade basar har ett lite burkigare ljud än motsvarande fyrsträngade, såväl akustiskt som elektiskt. Det visar sig stämma även med BB735. Detta gör att P-micken i mitt tycke kommer väldigt väl till sin rätt. Lite ”P-bas på steroider” om man så vill. Med den aktiva preampen går det såklart att knuffa ljudkaraktären i en mängd olika riktningar. Det finns väldigt mycket bas att ta av, och i kombination med B-strängen går det att få fönstren att skaka ordentligt. B-strängen i sig låter alldeles utmärkt, men i mitt tycke kan det behövas lite mellanregister från preampen för att stadga upp ljudet om man spelar mycket i låga positioner. Med lite extra bas och diskant går det att få till riktigt mustigt slapljud som har både rejäl botten och briljans på toppen. Kör man stallmicken för sig själv kan det gott behövas lite extra bas. Resultatet blir ett trevligt, knorrigt ljud, och vill man sen dyka ner ännu djupare i åttiotalet ljudideal så är det inte fel att dra på lite mellanregister också.

Även i passivt läge låter basen alldeles utmärkt. Ljudkaraktären skiljer sig egentligen inte mycket från det aktiva läget. Jag ser det som en stor fördel att det går att koppla in och ur preampen. Dels är det såklart praktiskt ifall batteriet skulle ta slut, men också för möjligheten till ett förinställt ljud med preampen som man kan slå på för exempelvis ett solo.

FAKTA – Yamaha BB735

TYP Solid femsträngad elbas
KROPP Trelagers laminat: al, lönn, al
HALS Femlagers laminat av lönn och mahogny
GREPPBRÄDA Rosenträ, 23 58 ” radie
ANTAL BAND 21
MENSUR 34”
MEKANIK Lightweight
STALL Vintage plus light
ELEKTRONIK Mastervolymkontroll, mickbalans, 3bands eq, aktiv/passiv-switch
FINISH Dark Coffee sunburst
MIKROFONER VSP5n (halsläge), VSC5b (stalläge)
ÖVRIGT Finns även som fyrsträngad
PRIS 9 600 kronor inkl. gigbag


BB434M – KONSTRUKTION

BB434M har följaktligen en femlagers laminerad hals som är skruvad i kroppen med sex skruvar.

Även denna bas delar många konstruktionsdetaljer med sina storasyskon. BB434M har följaktligen en femlagers laminerad hals som är skruvad i kroppen med sex skruvar. Här är dock kroppen tillverkad helt i al, och testexemplaret har greppbräda i lönn. I likhet med de andra BB-basarna återfinns här en J-basmick och en P-basmick som har varsin volymkontroll och en gemensam tonkontroll.

I ANVÄNDNING

Det går att diskutera träslagens inverkan på basljud tills man blir blå i ansiktet, men jag vill hävda att lönngreppbrädor ger ett något toppigare och snärtigare ljud än rosenträgreppbrädor. Jag tycker nog också att BB434M har ett lite aggressivare ljud än sina syskon, något som passar väldigt bra till lite skitigare slapspel, eller distat plektrumharvande.

Basen är inte särskilt tung, och balanserar bra vid sittande och stående spel. Stämskruvarna känns stabila, och är även här av en lättviktsmodell. P-micken är som sig bör för från brus och brum, men inte heller J-micken för något onödigt oväsen.

FAKTA – Yamaha BB434M

TYP Solid fyrsträngad elbas
KROPP Al
HALS Femlagers laminat av lönn och mahogny
GREPPBRÄDA Lönn, 10 ” radie
ANTAL BAND 21
MENSUR 34”
MEKANIK Lightweight open gear
STALL Vintage plus light
ELEKTRONIK 2xvolym, mastertonkontroll
FINISH Tobacco brown sunburst
MIKROFONER VSP3n (halsläge), VSC3b (stalläge)
ÖVRIGT Finns också med greppbräda i rosenträ samt som femsträngad
PRIS 6 400 kronor


BB234 ­– KONSTRUKTION

Jämfört med de dyrare basarna så är bandningen på BB234 något sämre, med lite fler ojämna bandändar.

Här har flera av de mer avancerade konstruktionsdetaljerna fått stryka på foten, vilket inte är så konstigt med tanke på prisbilden. Halsen är skruvad i kroppen med fyra traditionellt placerade skruvar. Stallet är av den typiska konstruktionen med en bottenplatta i bockad plåt, utan möjlighet att dra strängarna genom kroppen eller justera vinkeln på stallsadlarna.

I ANVÄNDNING

Då mickbestyckningen är densamma som på de övriga BB-basarna så är det kanske ingen överraskning att ljudet i BB234 påminner mycket om syskonen. P-micken är härligt varm och fläskig, men jag tycker nog att J-micken känns lite klenare än hos de andra basarna.

Det är dock inga problem att få fram ljud som sträcker sig från fet reggaebas, via rivigt plektrumklös till tajt sextondelsfunk.

Jämfört med de dyrare basarna så var bandningen på BB234 något sämre, med lite fler ojämna bandändar. Med tanke på priset var bandjobbet dock helt ok.

Stämskruvarna och stallet är enkla men fullt funktionsdugliga.

FAKTA – Yamaha BB234

TYP Solid fyrsträngad elbas
KROPP Al
HALS Lönn
GREPPBRÄDA Rosenträ, 10 ” radie
ANTAL BAND 21
MENSUR 34”
MEKANIK Lightweight open gear
STALL Vintage style
ELEKTRONIK 2xvolym, mastertonkontroll
FINISH Raspberry red
MIKROFONER VSP3n (halsläge), VSC3b (stalläge)
ÖVRIGT Finns även som femsträngad
PRIS 3 700 kronor

SAMMANFATTNING

Basarna i BB-serien rör sig över ett brett prisspann. Jag tycker dock att samtliga av testbasarna levererar bra kvalitet och ljud i förhållande till sina respektive priser.

Ska jag utse några vinnare i testet så får det bli BBP34 som levererar ett stort mjukt ljud och mycket god spelbarhet, samt BB434M som trots sitt relativt låga pris behåller många av storasyskonens påkostade konstruktionsdetaljer.

Är man ute efter en välbyggd femma med bra B-sträng och flexibel elektronik är BB735 ett utmärkt val, och BB234 är en budgetbas som absolut inte skäms för sig. Kort sagt, oavsett budget kan nog de flesta hitta något intressant bland de här basarna.

PLUS

Samtliga basarna levererar mycket för pengarna i respektive prisklass

MINUS

Ingenting

PRODUKTNYHET: Helios uppdateras för UAD-plattformen

PRODUKTNYHET: Helios uppdateras för UAD-plattformen

PRODUKTNYHET: Vaultec HLF-3C – Fransk Pultec-klon med internationellt påbrå

PRODUKTNYHET: Vaultec HLF-3C – Fransk Pultec-klon med internationellt påbrå