TEST: sE Electronics sE8
Liten mick med stort ljud
Text: Gunnar E Olsson
Många som har en liten hemstudio äger en hyfsad kondensatormick av stormembranstyp, men vore det inte käckt att komplettera den med en, eller ett par, småmembransmickar? Jomenvisst! Sån tur då att sE Electronics presenterat en ny mick av just den typen. Vi testar deras sE8.
Samtidigt passar vi på att kolla vad man kan använda ett par sådana till.
Ni som varit med ett tag har förstås redan fattat finessen med att ha ett par bra småmembransmickar i mikrofonkabinettet. De fungerar alldeles utmärkt för att närmicka allehanda instrument, såsom de flesta akustiska varianter av gitarrer, fioler, mandoliner, trummor, och till och med pianon. Och de fungerar ofta utmärkt även som överhäng för att spela in trummor, eller till sångkörer. Ja, ni inser förstås… De fungerar till det mesta.
Och en fördel med små, och lätta mikrofonmembran är att de reagerar snabbare, och blir bättre på att ta upp diskant och snabba transienter. En annan fördel är förstås att det är lättare att komma åt där det är trångt, med en liten mick än en stor klumpig historia.
SE ELECTRONICS
Företaget sE Electronics grundades av Siwei Zou, musiker, kompositör, och dirigent, år 2000, men redan efter tre år insåg han att man måste ha en egen tillverkning om man ska kunna hålla en jämn och hög kvalitet. Sedan dess har företaget utvecklat en hel hoper av egna produkter, framför allt mikrofoner, men även till exempel deras Reflexion Filters har blivit en enorm succé, som kopierats av mängder av företag. Första gången MM kikade på deras produkter fick jag omedelbart en favorit i deras sE2200. Vi blev även mycket imponerade av den kvalitet man fick för en ytterst rimlig penning. Just den inställningen har visat sig vara ett vinnande koncept som företaget arbetar efter än idag. Sedan en tid är Zous dotter Ling ansvarig för mikrofontillverkningen, och hon fortsätter på den väg Siwei Zou slog sig in på för nästan 15 år sedan. Nästan allt utvecklas och tillverkas i sE Electronics fabrik i Shanghai, och mycket är handbyggt, även tämligen billiga mikrofoner.
SE8
Som namnet antyder är sE8 inte den första småmembransmicken från företaget. Det är en i en rätt lång rad av riktigt intressanta mickar i det lilla formatet. Redan sE5 fick lysande recensioner av musikpressen, och nu har alltså företaget förbättrat mikrofonkonstruktionen ytterligare, med ännu bättre specar som resultat. Mikrofonkapseln byggs för hand och hela konstruktionen visar prov på riktigt gediget hantverk.
Det ultratunna (3 µm), guldbelagda, membranet ger sE8 utsökta transientegenskaper, och frånvaron av IC-kretsar i den korta signalvägen gör mikrofonen till en av de tystaste, och mest lågbrusiga, småmembransmickarna på marknaden, och definitivt den tystaste i sin prisklass. Även vad beträffar hanteringen av höga ljudtryck ligger sE8 i det absoluta toppskiktet. Det inbyggda, transformatorlösa klass A-steget medverkar förstås till att ge sE8 utmärkta dynamikegenskaper, bra transientsvar, och ett transparent och ofärgat ljud.
För att ytterligare kunna hantera olika ljudtryck har mikrofonen försetts med en switch där man kan koppla in en inbyggd dämpsats och välja mellan -10 eller -20 dB. sE8 erbjuder också ett basavskärningsfilter som skär vid 80 Hz eller 160 Hz. Det är ett utmärkt verktyg för att hantera överdriven bas på grund av proximitetseffekten (när du placerar micken nära signalkällan), för att dämpa buller som förts över via mickstativet, eller för att skära bort den värsta bumligheten hos till exempel en akustisk gitarr, om micken råkat hamna för nära ljudhålet.
TESTOBJEKTEN
Vi valde att provlyssna en uppsättning av två matchade sE8, idealiskt paketerade med en liten ”stereo-mikrofonbom”, två mickar med puffskydd, och två mickhållare, med gängadapter. Allt paketerat i ett stadigt metall-case.
De båda mickarna är inte två slumpmässigt plockade exemplar. De är uppmätta så de matchar varandra så nära det bara går, och utvalda bland ett hundratal exemplar av sE8. Detta är förstås viktigt om man ska använda mickarna som ett stereopar, för att stereobilden ska kännas så naturlig som möjligt.
Känslan av utmärkt hantverk går igen i hela mikrofonkonstruktionen. Båda mickarna har en utmärkt ytfinish och en tyngd, som gör att de känns mycket dyrare än vad prislappen anger. (Känslan påminner om den jag hade när jag sist hade ett par Neumann KM 84 i handen – fast glöm alla andra jämförelser.) XLR-kontakterna är guldpläterade och den gedigna metallkonstruktionen gör förstås också sitt till för att skydda mot yttre störelement.
LJUD OCH INTRYCK
Jag valde att prova mikrofonerna till några olika akustiska instrument. Jag testade även hur de lät med mänsklig röst – nåja, min egen röst. Mina förväntningar sedan förra testen av mikrofoner från sE Electronics kom verkligen inte på skam. Jag hade väntat mig att de skulle klara det mesta, och det gjorde de – med bravur! Rösten lät så naturlig man kan förvänta sig, utan några märkliga färgningar. Om något hade den kanske mer värme än jag hade förväntat mig. Det kan också bero på att sE8 inte har något av den typiskt överdrivna diskanten som man oftast hittar hos kinatillverkade kondensatormickar. Det blir liksom mer utrymme för det nedre mellanregistret, när diskanten inte är lika betonad. Jag testade också att spela in ett par olika akustiska gitarrer, ett munspel och en mandolin – dock inte på samma gång. Jag provade att placera mickarna i en klassisk XY-stereouppställning, och dels mer traditionell uppmickning av gitarrerna, med en mick ovanför greppbrädan riktad mot 12:e band, och en närmare stallet. Jag provade mig även fram med de båda basavskärningsfiltren, och jag tyckte nog att den äldre av mina gitarrer lät bättre när man skar den något vid 160 Hz. Det beror ju vad gitarren ska användas till. Handlar det om ett ensamt instrument kan man gott låta den utnyttja sitt fulla register, men ska den stoppas in i en mix blir det inte fel om man skär bort en del av basen. Och nu har man ju utmärkta verktyg för det inbyggt i de här mickarna.
Dagen (eller mikrofonen) till ära plockade jag också fram mitt allra bästa ljudkort, den Black Lion Audio-konverterade Digi 002-rackmodulen. Och det mesta lät riktigt bra. Naturligt, transparent och väldigt nära verkligheten, med en värme som aldrig blev till luddigt mellanregister.
Och en del lät faktiskt dessutom riktigt bra! Jag blev faktiskt smått överväldigad över hur bra min gamla Levin-mandolin kunde låta. Den har aldrig varit i närheten av något liknande välljud.
SAMMANFATTNING
De måste ju sägas, även om ni säkert har förstått detta redan: De här mikrofonerna ger ett ytterst solitt intryck! Och det intrycket gäller även hur de återger olika instrument som man kan stöta på i verkligheten. En fast, och samtidigt varm, botten, ett stadigt och samtidigt transparent mellanregister. Och allra överst: en diskant som aldrig blir stickig och irriterande. Inget av den där typiskt kinesiska, ”über-crispa” diskanten, som kommer sig av att man på konstgjord väg lyfter en diskant, som egentligen inte finns där. Ett lyft som dessutom ofta resulterar i mer brus – utöver de vassa s-ljuden, och annat otyg.
Allt sådant slipper man, och det är rätt och slätt underbart! Tack för det sE Electronics! Allt blir så mycket enklare när man inte ständigt behöver korrigera och parera en överdriven diskant med filter i mixern.
Jag har genom åren lyssnat på många andra småmembransmickar, både byggen från västvärlden och mickar från fjärran Östern. För den som kanske inte har plånbok för att köpa ett par Neumann KM 184 (för Guds skull, ett par av dessa dyrgripar kostar ju drygt 12 tusen), och för den som föredrar den inte fullt så vässade återgivningen hos de klassiska KM 84 (där kan du få ge 12 lakan eller mer, för en mick i hyfsat skick) skulle jag varmt rekommendera att åtminstone försöka få prova ett par sE Electronics sE8. Och har man inte råd att köpa två av dessa småmembransmikar, vill jag ändå rekommendera inköpet av åtminstone en mikrofon av modell sE8.
I mina öron låter de mer än en smula som mikrofoner gjorde förr i världen, när man byggde mickar i Tyskland och andra delar av i Europa, och – för all del – även i USA. Att en fabrik i Shanghai i hjärtat av Kina lyckas med detta är beundransvärt, och manar verkligen till efterföljd.
Personligen skulle jag gärna slippa skicka tillbaka det här mickparet till generalagenten. Det känns som om de trivs hemma hos mig. Jag kan i alla fall garantera att jag trivts med dem, den korta stund jag fick den äran.
PLUS
Mycket neutralt, ofärgat ljud
Ingen tendens till överdriven ”kina-diskant”
Utmärkta dynamikvärden
Mycket välljudande
Extremt låg brusnivå
Gediget bygge
Utmärkt pris/prestanda-förhållande
MINUS
Kommer inte på något
FAKTA
TYP Småmembransmikrofon
KAPSELTYP Handbyggda kapslar med litet membran
RIKTNINGSKARAKTERISTIK Njure
FREKVENSOMFÅNG 20 Hz–20 kHz
KÄNSLIGHET 25 mV/Pa (-32 dBV)
MAX LJUDTRYCK 139 / 149 / 159 dB SPL (0/10/20 dB pad) (0,5 % THD @ 1 kHz)
EGENBRUS 13 dB(A)
DYNAMIKOMFÅNG 126 / 136 / 146 dB (0/10/20 dB m. dämpsatsen)
SIGNAL/BRUSFÖRHÅLLANDE 81 dB
Högpassfilter 80 / 160 Hz, 6 dB/Okt, omkopplingsbart
DÄMPSATS 10 / 20 dB, omkopplingsbart
SPÄNNINGSMATNING 48 Volt i enlighet med IEC 61938
IMPEDANS 110 Ohm
REKOMMENDERAD INGÅNSIMPEDANS >1 kOhm
STRÖMFÖRBRUKNING 2,7 mA
ANSLUTNING 3-pinnars XLR-hane
MÅTT Diameter: 23 mm, längd: 120mm
VIKT 141 g
PRIS 1 999 kronor för en mick, 3 799 kronor för ett matchat par med case och tillbehör
INFORMATION www.seelectronics.com
DISTRIBUTÖR Luthman SMTTS AB, www.luthman.se