TEST: Supro 1305 Drive och Supro 1310 Harmonic Tremolo

TEST: Supro 1305 Drive och Supro 1310 Harmonic Tremolo

Vintageljud i modern pedaltappning

Text & foto: Gunnar E Olsson

Supro seglade upp som den förstärkare som alla gitarrister ville testa, och många blev otroligt nöjda med vad de hörde. Nu finns sedan en tid även en serie pedaler från samma tillverkare. Ska även dessa få vår testpanels lovord? Ja, vi får väl se…

Ja, panel och panel… Det låter ju förstås fräckt, men det är ju bara jag som kikar, testar, kollar och lyssnar igen. Som jag gjort i många, många år nu. Nåja, det var ju Supro-pedaler det skulle handla om, inte mig. Jag hade ju den stora äran att testa en av de första Supro-förstärkarna för MM:s räkning. Både jag och Peter O Ekberg – som kom på besök för en intervju samtidigt som Supron testades – blev ju väldigt imponerade av vad vi hörde. Och nu har sedan en tid Supro även några olika gitarrpedaler i sitt sortiment. Dessa pedaler bygger lite på de idéer som även låg bakom förstärkarbygget. Tanken var att man skulle bygga pedalerna som en miniförstärkare, med försteg, slutsteg och utgångstransformator. Ja, just det. Båda pedalerna i dagens test har en form av utgångstransformator.

SUPRO TREMOLOPEDAL

Supro 1310 Harmonic Tremolo är en tremolopedal som är designad för att kunna återskapa två av de mest åtråvärda rörbaserade tremoloeffekterna från gamla tiders rörförstärkare. De vanliga Depth- och Speed-rattarna kompletteras här av en Gain-ratt och en omkopplare mellan Amplitude- och Harmonic-lägena. Dessa lägen representerar två olika varianter av tremolo, som fanns hos vintageförstärkare från Fender och Supro med flera. Amplitude är den traditionella varianten (Supro kallar den ”swampy”), där man genom att modulera biasen på slutrören styr förstärkningen, och därmed tremolot. Den effekten finns också i många av de nya Supro-förstärkarna. Harmonic-varianten hittade vi i de gamla blonda, ”brown-face” Fender-förstärkarna från tidigt 60-tal, och den ger ett mer phaserliknande tremolo. Fender hade faktiskt ytterligare en tremolovariant, men den hoppar vi över idag.

Tremolopedalen, och även Drivepedalen, är alltså byggda för att efterlikna upplägget hos en klassisk rörförstärkare, och trafon ska här återskapa den effekt som man får i form av färgning och magnetisk mättnad av signalen hos en rörförstärkare. Här kommer även Gain-ratten in. Med den kan man överstyra signalen in i pedalens ”slutsteg”. Den styr mängden överstyrning hos försteget, och kan på så sätt gradvis få slutsteget att överstyras. Det här öppnar naturligtvis många ljudmässiga möjligheter. Det blir därmed möjligt att åstadkomma alla sorters ljud med tremolopedalen. Allt från helt rent, till riktigt fett och skitigt, rörliknande överstyrt ljud. Gain-funktionen har också en inbyggd kompensation, som gör att nivån inte påverkas när man vrider upp Gainen. Mättat rörljud utan att det samtidigt blir vräkhögt. Mycket smidigt!

Speed och Depth är som sagt standardrattarna för att påverka tremolot, men här har man dessutom möjlighet att ansluta en vanlig Expression-pedal för att styra hastigheten/frekvensen hos tremolot. När en sådan pedal är ansluten bestämmer Speed-ratten maximal speed. Lysdioden på pedalen talar hela tiden om frekvensen på effekten.

Hela bygget (monterad i Port Jefferson, New York, liksom övriga Supro-pedaler) huserar i en rejäl låda i borstad aluminium, och den har ett batterifack som gör att man kan byta batteri utan att behöva öppna lådan, eller lossa några skruvar. Och pedalen kan även drivas av en extern nätadapter som lämnar 9–18 volt likström, med plus på mittpinnen. Pedalerna har även en klickfri fotomkopplare (true bypass).

Supro Tremolo – en av de bästa tremolopedalerna vi testat.

INTRYCK

Den volymkompenserade Gain-funktionen fungerar ypperligt för att ge ett något mulligare sound på tremolot. Låter riktigt fett och bra.

Med rätt mycket Gain och inställd på Harmonic-läget kan man få pedalen att låta som en Coral elsitar, om man spelar i takt med tremoloeffekten.

Tyvärr är både rattarna och texten på pedalen en aning svåra att avläsa – speciellt vid sämre ljusförhållanden – vilket blir en liten plump i ett annars prickfritt protokoll.

Det är ett väldigt solitt och rejält bygge, både elektroniskt och mekaniskt. Kretskortet (designat av Thomas Elliott) med många ytmonterade komponenter gör att det inte precis uppmuntrar till modifieringar av kretsen (vissa är ju fullkomligt besatta av sådant), men det är ju inte därför man i första hand köper en pedal. Det är ju för att den låter bra, och tillför något till ditt sound och din spelstil. Och det är precis vad Supro Tremolo gör.

Det kanske tar lite tid att vänja sig vid att fotomkopplaren inte har det där distinkta motståndet och klicket, som man är van vid från Switchcraft-omkopplare. När man väl vant sig vid det, är det dock lättare att hantera pedalen, och den är så tyst i studion. Det är ju effekten man vill höra, inte klicket. Och där kan vi också tillägga att pedalen är föredömligt tyst, och brus- och brumfri, även på höga gain-inställningar.

PLUS

Rejält och stabilt bygge
Lyckas emulera ett övertygande rörsound
Väldigt låg brum- och brusnivå
Mycket välljudande tremoloeffekter
Gain-funktionen är mycket användbar
Mycket praktisk batterilucka

MINUS

En aning svårlästa rattar och text

FAKTA – Supro 1310 Harmonic Tremolo

MODES Omkopplingsbar mellan Amplitude och Harmonic
KONTROLLER Depth, Speed, Gain, samt omkopplare för tremolotyp
FOOTSWICH True Bypass, klickfri
KONTAKTER Chassimonterade tele- och matningskontakter SPÄNNINGSMATNING 9-volts batteri, eller 9–18 V DC 2,1 mm adapter center-negativ
STRÖMFÖRBRUKNING <30 mA
MÅTT 12 X 6,5 X 6,5 cm
ÖVRIGT Gain-kontroll med automatisk nivåkompensation, Expression-pedal kan styra Speed, Emulerar ett klass-A rörsteg
PRIS 2 490 kronor
DISTRIBUTÖR Fitzpatrick AB, www.fitzpatrick.se


SUPRO OVERDRIVEPEDAL

Supro 1305 Drive är något så ovanligt som en overdrivepedal med inbyggd utgångstransformator. Pedalen har volym-, gain- och tonkontroll, samt en omkopplare mellan lägena Bold och Rich för transformatorn. På samma sätt som hos Tremolo-pedalen har man här försökt efterlikna det sätt en rörförstärkare jobbar, och hos en overdrivepedal kan man ju känna att det är ännu mer motiverat att vandra på den stigen. Supro har ju fått idel lovord för sina moderna förstärkarbyggen med vintagesound, så det finns ju definitivt sämre förebilder att ha när man designar en overdrivepedal.

Själva hävdar Supro att man har en helt unik konstruktion både hos ”phase-invertern”, klass A-slutsteget, och hos utgångstrafon sätt att mätta ljudet. Det må vara hur det vill med detta – andra hävdar att det inte finns några särskilt unika sätt att bygga rörförstärkare – det är däremot ställt bortom allt tvivel att man lyckas bygga en overdrivepedal som beter sig skrämmande likt en riktig rörkombo, och detta ska man nog tacka konstruktören Thomas Elliott, som ligger bakom båda dagens testobjekt, för. Istället för att använda konventionella overdrivepedalkonstruktioner och bygga ännu en Klon- eller Tube Screamer-klon har Elliot satsat på (och lyckats) att bygga en miniatyrversion av en riktig Supro-förstärkare, och dessutom fått den att låta som en sådan. Det gör förstås Supro Drive till en tämligen unik och mycket välljudande overdrivepedal, speciellt lämplig för den som är ute efter ett autentiskt bluessound, men med hjälp av de två lägena på transformatorkretsen är Supro Drive kapabel att skapa ett brett spektrum av skitiga och överstyrda gitarrljud. Bold-läget på trafon ger ett visst mått av distorsion, fast fortfarande med rätt mycket head-room. Rich-läget ger betydligt mer kompression, och ett skitigare, något vassare Jimmy Page-aktigt ljud. Hela spektrumet av olika överstyrningar kan också regleras ”under färd” med hjälp av en Expression-pedal, som reglerar mängden Gain, om man ansluter en sådan. Det finns dessutom en liten trimpot inuti apparaten, för den som är ivrig att ytterligare kunna justera mängden gain.

Båda pedalerna har en lätt åtkomlig batterilucka, och batteri ingår.

INTRYCK

”Ingen annan pedal låter mer likt en Supro-förstärkare än Supro Drive”, säger marknadsavdelningen hos Supro. Och efter att ha haft möjlighet att jämföra både med många andra overdrive-pedaler och med en riktig Supro-förstärkare är jag faktiskt böjd att hålla med om detta. Det låter riktigt likt en dylik, och följaktligen riktigt jäkla bra, med andra ord.

Drive representerar ett lika rejält bygge som Tremolo-pedalen, och naturligtvis påminner de mycket om varandra, både exteriört och interiört. Faktum är ju att Drive-pedalen liksom Tremolot har en transformator som hjälper till att skapa ljudet. Interiört hittar vi samma snygga design (av Thomas Elliott) med rätt många ytmonterade komponenter på kretskortet. Och det separata batterifacket som öppnas utifrån bidrar förstås även till att hålla hela upplägget rent och snyggt.

Personligen skulle jag kanske vilja att tonkontrollen tog ännu mer diskant i basigaste läget, speciellt känner jag det behovet när man kör trafon i Rich-läget.

Ljudmässigt kommer man med Supro Drive mycket nära soundet hos en bra rörförstärkare. Med Gain-ratten en gnutta uppskruvad får man det där lagom spruckna soundet som är så typiskt för en aningen överstyrd rörförstärkare. Sedan ”tjocknar” ljudet så sakteliga vid mera Gain. Mellan klockan fyra och fem på ratten kommer sen ett jäkla gainpåslag. Med ratten ungefär vid klocka fyra låter min Tele med Lundgren pickups som om den gick genom en halvtrasig rörförstärkare, ungefär som Daniel Lanois tidiga soloplattor. När vi sedan närmar oss ändstationen – klockan fem på Gain-ratten – blir det heltrasigt, på ett underbart analogt, varmt sätt. Har vi dessutom valt Rich-inställningen på transformatoromkopplaren får vi ett så härligt skitigt ljud, så man nästan blir tårögd av glädje. Och samtidigt ger den ökade gainen en riktigt fet komprimering av ljudet. Lycka är mitt mellannamn!

Bold-läget ger ett inte fullt så ”hi-gainigt” ljud, mer som en liten överstyrd kombostärkare, typ: Fender Champ. Båda lägena är med andra ord ytterst användbara.

SAMMANFATTNING

Båda pedalerna lyckas med konststycket att efterlikna det sätt som en rörförstärkare jobbar och hur den påverkar ljudet. För mig är detta ett sound som för tankarna till både producenten/gitarristen Daniel Lanois tidiga inspelningar och hans kollega T Bone Burnett (för övrigt född exakt 15 dagar före mig, så än hinner jag skaffa en karriär, om jag lägger på ett kol), som bland annat producerade Alison Krauss och Robert Plants fina duettalbum Raising Sands från 2007. Halvskitigt ”Texas Swamp”-sound, skulle man kunna kalla det.

Detta om själva grundljudet. Nåja, om grundljudet är så pass lyckat, har eventuella effekter mindre betydelse. Så passande och lyckosamt då att effekterna hos båda pedalerna faktiskt är absolut top-notch.

Som ni säkert förstår vi det här laget gillar jag verkligen de här pedalerna. Tremolo-effekterna är mycket lyckade, ytterst autentiska återblickar mot de gamla vintageförstärkarnas sätt att skapa just denna effekt. När man sedan adderar den fyllighet (eller ska vi säga fetma?) som gainratten adderar, kan man inte annat än bara smälta av lycka.

På samma sätt erbjuder Drive-pedalen ett brett spektrum av olika grad av mättnad, distorsion, grisfett ljud, styggedist … ja, det är bara att välja de superlativ som känns bäst i munnen för tillfället. Jag är mer än nöjd med vad jag hört idag. Om övriga exponenter i Supros nya pedalserie har lika mycket att erbjuda som dess två stickprov, kan de andra gitarrpedaltillverkarna verkligen få det lite hett om öronen. Det kan bli en svettig period. Men ingen är väl lyckligare än vi gitarrister om det skulle visa sig att även andra tillverkare tog sig i kragen och spottade ur sig såna här monsterpedaler. Man kan ju bara inte få för många pedaler, eller hur?

Det ska vara en blå pedal i år.

PLUS

Rejält och stabilt bygge
Lyckas emulera ett övertygande rörsound
Väldigt låg brum- och brusnivå
Mycket användbara overdrivesound
Trafon gör verkligen nytta
Mycket praktisk batterilucka

MINUS

En aning svårlästa rattar och text

FAKTA – Supro 1305 Drive

MODES Omkopplingsbar mellan Bold och Rich
KONTROLLER Volume, Tone, Gain, samt omkopplare för transformatorlindningen
FOOTSWICH True Bypass, klickfri
KONTAKTER Chassimonterade tele- och matningskontakter SPÄNNINGSMATNING 9-volts batteri, eller 9–18 V DC 2,1 mm adapter center-negativ
STRÖMFÖRBRUKNING <20 mA
MÅTT 12 X 6,5 X 6,5 cm
ÖVRIGT Expression-pedal kan styra Gain, Emulerar ett klass-A rörsteg
PRIS 2 095 kronor

BRANSCHNYHET: Cakewalk Sonar återuppstår

BRANSCHNYHET: Cakewalk Sonar återuppstår

PRODUKTNYHET:  DDMF Plugindoctor

PRODUKTNYHET: DDMF Plugindoctor