TEST: Korg Gadget för Mac
Gott och blandat
Publicerades ursprungligen i nr 10-17
Korg Gadget har funnits för iOS sedan 2014 men tidigare i år släpptes en version för stationära Mac-datorer. Vi tar en nämnare titt och ser hur denna version interagerar med såväl iOS-versionen och andra mjukvaror.
Samtidigt som version tre av Korg Gadget för iOS släpptes i slutet av februari var det premiär för Mac-versionen, som vi idag har vårt fokus riktat emot. I samma veva lades två nya så kallade Gadgets till i samlingen och idag finns totalt dryga trettiotalet att välja mellan. En skillnad mellan den mobila och den stationära versionen av mjukvaran är att man i datorversionen får med allt, medan man med iOS-varianten får betala extra för de lite ballare modulerna. Inte helt konstigt då det ju är helt olika prislappar vi talar om. Om du alltså vill ha en helt sömlös integrering mellan de två operativsystemen blir det alltså till att köpa dubbelt, vilket jag känner mig lite småavig emot. Det vore kul om det åtminstone fanns ett delux-erbjudande där man fick hela klabbet på ett och samma bräde, utan att behöva härja loss med extrainköpt från Apple Store.
KONCEPT
Gadget är ett DAW med ett eget, avgränsat ekosystem. Istället för att släppa in kreti och pleti när det gäller instrument- och effektmoduler är man låst till att använda olika så kallade Gadgets som Korg erbjuder. Var och en av dessa är i sig tydligt nischade, samtidigt som de också ofta är väldigt tydliga avseende såväl funktion som eventuella förlagor från den klassiska syntfloran. Hela kalaset sequencas därefter på ett ickelinjärt sätt som påminner om det upplägg som våra tyska vänner på Ableton gjort sig kända för i Session-mode i mjukvaran Live. Även i Korg Gadgets fall kan hela scener triggas, men det finns idag inget som motsvarar Arrange. Därmed blir det till att kopiera scenes och labba med looplängder för att få till en låt, snarare än en massa staplade loopar. Jag får vissa flashbacks till när jag, för läskigt många år sedan, använde mig av Notator/Creator på Atari. En mjukvara som sedan utvecklades till ett smått bekant program med namnet Logic.
KORG + ABLETON + PROPELLERHEAD = SANT
Samtidigt som man kan lockas till gnäll rörande avsaknaden av ett mer linjärt arrangemangsfönster medför detta en distinktion och enkelhet i programmet som gör det oerhört smidigt och lättbegripligt. Istället för att krångla till det har Korg valt att erbjuda riktigt jäkla överdådiga möjligheter att exportera sina Gadget-projekt till Ableton Live. Tidigare, när Gadget endast var en iOS-angelägenhet, rörde det sig om att programmet renderade ner så kallade Clips i rent ljudformat och skapade ett Abletonprojekt med dessa. Nu när Korg flyttat över produkten till de stationära datorernas värld har de samtidigt också sett till att göra VST- och AU-versioner av de medföljande Gadget-arna. Detta innebär dels att instrumenten och effekterna kan laddas i vilket värdprogram som helst men även att exportmöjligheterna till Ableton Live nu också kan göras som MIDI och tillhörande modul. Denna strategi innebär för mig personligen att jag, på allvar, kan/vågar skissa låtidéer på min iPad eftersom jag vet att det jag gör kommer gå att öppnas utan allvarligare migränanfall i min studio. Ja, visst finns till exempel Garageband och Cubasis, men ingen av dessa har varit helt klockrena i drift när det kommer till att flytta över låtskeletten från plattan till Logic respektive Cubase Pro. Bra jobbat, Korg!
Vill man, som jag, blanda Mac och PC i sin studio har Gadget också stöd för Abletons Link så i mitt fall kör jag Ableton Suite 9 på en stationär Windows 10-maskin, som via Link synkar upp min MacBook Pro där Korg Gadget huserar. Outputen från laptopen trattas sedan över optiskt till min studios ljudinterface.
Korg har inte bara valt att vara kompis med Berlin utan de har dessutom också lagt till stöd för blågula Propellerheads musikaliska sociala nätverk Allihopa.
INSTALLATION
Korg Gadget köps via webben och efter köp får man ett mail innehållande bland annat en nedladdningslänk för programmet. Efter att man kört denna installationsfil är det bara att öppna mjukvaran och låta den logga in på det användarkonto som behövs för att hantera registreringen. Du behöver alltså ha en internetanslutning men anno 2017 känns det som till och med de flesta studiopuritaner vågar ha det i sin musikmaskin. Vid uppstart kollar också Korg Gadget om det finns några uppdateringar och låter användaren själv välja om de ska tankas ned eller ej. I skrivande stund har nyligen version 1.2.0 kommit och bland nyheterna där hittar vi bland annat nya preset-banker för nio av instrumenten samt möjligheten att routa ljud till olika outputs på sitt ljudinterface. Det senare var en välkommen nyhet och en sak som jag annars tänkt anmärka på. Tackar.
RUNDVANDRING
Eftersom man ofta har avsevärt mycket mer skärmyta att tillgå på en traditionell dator erbjuder Mac-versionen av Gadget lite fler varianter av hur denna ska delas in jämfört med iPad och iPhone-versionerna. Man kan välja att bara ha en av de olika delarna synlig eller visa samtliga, och allt däremellan. Dessutom går det också att köra hederlig resize på de olika fälten för att få till det exakt så man vill ha det. Den enda del jag inte lyckats blåsa upp till bauta-läge är själva Gadget-interfacen, vilket jag tycker är lite trist då de kan fås i fullskärm på iOS genom ett dubbelklick. Lägg gärna till den funktionen. I programmet funkar förvisso zoom med hjälp av command + och command -, men det blir liksom lite knöligt att trixa med det och dessutom lätt att irra bort sig i arbetsytan.
De olika delarna i programmet utgörs av Mixer View, Gadget Editor, Left Pane (Session-varianten), Right Pane (MIDI-editor för valt klipp), Both Pane (visar både Left och Right).
MÅNGA GAGDETS BLIR DET
I datorversionen får vi alltså tillgång till hela samlingen med Gadgets och att gå igenom var och en av dessa i detalj skulle bli en väldigt lång och repetitiv historia. Överlag andas de lekfullhet och charm, med kopplingar till såväl klassiska Korg-syntar som arkad- och tv-spel. Något man eventuellt kan sakna är multi-out på exempelvis trummoduler för mer detaljerad mix. Inte heller den interna mixern medger några vilda routing-orgier, vilket gör det tämligen oundvikligt att exportera till Ableton Live-format när man vill mix-trixa på lite mer nördig nivå. Samtidigt är det också befriande att inte kunna göra detta i Gadget då det håller fokus på ett kreativt flöde samtidigt som det gör mjukvaran fullt kompatibel med sina iOS-kusiner. Det går att via iCloud sömlöst jobba på samma projekt utan att vara rädd för att det ena eller andra stället ska skapa en fil som inte den andra begriper.
De olika Gadget-varianterna är indelade i Synth, Drum, Keyboard och Audio Track. Den sistnämnda är alltså till för att ladda eller spela in ljud på klassiskt bandspelarmanér i programmet. Inte helt olikt det sätt som Propellerhead implementerar audio-spår i Reason. Som extra hjälp för att hitta rätt Gadget i stridens hetta används också ett enkelt, men fullt adekvat, taggningssystem.
SLIMMAT MED NANO
Korg Gadget är, föga oväntat, väl sammansvetsat med de små MIDI-kontrollenheterna NanoKEY Studio och NanoKONTROL Studio. Jag har personligen haft tillgång till KEY-varianten under testperioden, vilket i sig har varit en väldigt angenäm upplevelse. Dessa tämligen sparsamt prissatta små portabla klaviaturer- och kontrollytor erbjuder MIDI via både USB och Bluetooth vilket gör dem väldigt smidiga tillsammans med både Macen, iPaden och iPhonen. Allt är färdigmappat och klart så det är bara att blåsa på, utan att trixa med CC-värden. För de som vill anpassa någon annan hårdvara gör inte Korg någon hemlighet när det gäller vilka CC-nummer som kontrollerar vad. Det är bara att klicka på MIDI-ikonen längst ned till höger i programfönstret. En reservation dock. Av någon anledning finns inte denna tillgänglig för de två Audio Track-modulerna Rosario och Zurich (som tillverkaren valt att stava med vanligt u och inte med ü, så att inte redaktör korrigerar).
MIXERN
En central del i varje DAW är mixern och i detta fall är den, som jag tidigare antytt, något begränsad – åtminstone när man jämför med dator-diton. Här märks att mjukvaran från början är tänkt till mobila enheter men icke desto mindre går det att lösa det mesta för att få till hyfsad mix.
Om vi börjar med Master-reglaget, som i Gadgets värld finns längst till vänster, har den reglage för volym men inget för panorering. Istället får vi två reglage där det första styr djupet på den inbyggda limitern (som givetvis kan vara helt avstängd) och ett annat vred för att styra längden på det globala reverb som finns som send på alla spår. Det jag skulle önska mig här är en egen returkanal och lite bättre möjligheter att finjustera detta reverb. Det låter i sig väldigt bra men man sitter låst med en inställning där det enda som kan styras är hur mycket av respektive spårs signal som ska blötas ned och därefter hur länge det får på sig att klinga ut. Längst ned på Master finns en knapp som övergripande kan avaktivera eventuella Solo- och Mute-aktiveringar på projektets spår.
Om vi kilar vidare till ”vanliga” spår så har de fler möjligheter än Master-regeln. Här finns Solo- och Mute-funktioner, panorering och reverb-send. Vidare, gömt under IFX, hittar vi inserteffekter och varje kanal kan husera upp till fem sådana. Det man har att välja på är: Compressor, Sidechain, EQ (trebands), Filter (ställbart i olika steg mellan Low Pass, Band Pass och High Pass), Auto Wah, Phaser, Flanger, Decimator, Delay och Reverb. Det mesta man behöver för att ratta in önskat ljud.
SEQUENCERN
Sequencern är logisk och utgår från klassisk pianorulle-visning på alla instrument utom trumvarianter och Audio Track. Visningen kan också justeras så att pianorullen antingen anpassas efter aktuell skala eller endast de pitch-värden som används i den aktuella sekvensen.
Trumspår har istället en visning som är låst till antalet pads aktuellt instrument har och med tydlig visning om vad var och en av dessa innehåller för typ av ljud.
Audio Track visar givetvis en vågform och här kan också ljud importeras. Vill man inte gå omvägen via denna funktion funkar det också att släppa ljudfiler direkt i programfönstret.
Ljudstödet är väldigt basalt, med möjlighet att ställa in looplängd eller om filen ska spelas som one-shot. Inga timestretch-möjligheter eller beatslice-finesser finns. (Däremot finns Gadgets som kan hugga sönder ljudfiler på bästa sätt.)
BEHÖVER DU GADGET?
Om man nu redan sitter på ett par olika DAW-lösningar i datorn, behöver man då egentligen lägga till Korg Gadget om man redan köpt det för iOS och hostat upp alla extraslantar för att ha alla moduler? Visst, du kan snåla och välja att redan vid klivet från exempelvis iPad till dator se till att exportera till Ableton-projekt och fortsätta den vägen. Problemet blir då att du då får leva med att göra om alla sekvenser och sköna slingor till ljud. Om du istället låter bli den sista pilsnern på krogen en tid framåt och köper till Mac-versionen får du vips både en väldigt rolig skapar-kanvas i form av själva programpaketet men samtidigt också möjlighet att exportera till Ableton Live med MIDI och Gadgets som följer med över gränsen. Behöver jag ens nämna att du får ett trettiotal jäkligt roliga och välljudande instrument att leka med i dina andra DAW-varianter i burken?
Är allt bara guld och gröna skogar? Njae, visst har jag stött på ett par smågrejor som jag irriterar mig på. Att inte kunna byta namn på kanaler är lite knöligt. I synnerhet när det är fullt möjligt på spåren i Session-delen. Mitt tips är att hårdare länka samman kanalerna i mixern med spåren i sequencern så att man på så vis undviker förvirring. Alltså, om man ändrar på ena stället så byts de även på det andra. I nuläget är namnet på aktuell Gadget det som styr vad aktuell kanal heter i mixern. Om så ska vara fallet bör det följa med in i sequencerdelen också. Ordning och reda, ni vet...
Som ni märker är dessa smågrejor inget som egentligen tar bort det faktum att Korg inte bara har lyckats med konststycket att blåsa upp en app till datorprogram, de har också implementerat funktioner som i praktiken innebär att Korg Gadget eventuellt gör det överflödigt för Ableton att bry sig om att själva skapa en app. Jag ser gärna att de framöver släpper en PC-version och eftersom plugin-varianterna av de olika Gadget-modulerna finns som både AU och VST redan, och låter användare själv välja vilket format som ska användas vid export till Ableton Live, misstänker jag att det kanske redan är på gång.
PLUS
Definitivt en av de mest lyckade kopplingarna mellan tablet- och datorvärlden
MINUS
Varken kanaler eller scenes kan döpas om
Inga returkanaler för sendbussarna
TESTMILJÖER
MacBook Pro, OSX 10.12.4 Sierra, 2,3 GHz Inte Core i7, 16 GB/RAM
Ableton Live-kompatibilitet testades med samt VST- och AU-versioner av Gadget-plugins Ableton Suite 9.7.3 (64-bit), AU-versionerna av plugins testades också med Apple Logic Pro X 10.3.1
iCloud-utbyte med Gadget-projekt testades även med iOS på en iPad Air samt en iPhone 5S.
FAKTA
TYP DAW med tillhörande mjukvaruinstrument och effekter
SYSTEMKRAV Mac OSX 10.10 Yosemite eller nyare, Intel Core 2 Duo eller bättre, 4 GB RAM (8 eller mer rekommenderas), 7 GB ledigt hårddiskutrymme (SSD rekommenderas), internetuppkoppling
PRIS 299 dollar
DISTRIBUTÖR EM Nordic, www.emnordic.se