TEST: Spectrasonics Keyscape

TEST: Spectrasonics Keyscape

Minutiöst samplings-arbete

Text: Mattias Hjelm

Få saker har gjort mig mer förväntansfull än när jag fick klartecken att skriva om Spectrasonics senaste baby – Keyscape. Jag hade sett lite videor om detta mjukvaruinstrument, och jag var på det klara att innehållet var helt klart intressant – det lät ju hur bra som helst. Det visade sig dock snabbt, att det jag hört och sett bara var toppen på ett isberg.

Den Los Angeles-baserade mjukvaruutvecklaren Spectrasonics är inte direkt kända för att spruta ur sig nya produkter… snarare tvärtom. De har i nuläget fyra produkter i sin katalog: Stylus RMX, Omnisphere 2, Trillian samt nya Keyscape. Företaget har varit aktivt sedan 1994 och i stället för att bara fylla på katalogen med nya titlar, har fokus varit på att vidareutveckla de som redan släppts. Fast i och med Keyscape har man lagt till något fullständigt nytt.

Vi bjuds inte på en mängd olika flyglar i Keyscape, bara en enda. Men det räcker mer än väl, för den är synnerligen välljudande.

Idén med Keyscape var att samla stora delar av alla mekaniska klaviaturinstrument som finns och har funnits, i ett och samma ljudbibliotek. Man har samplat instrumenten med en noggrannhet som överstiger det mesta, och man har inte rensat bort ljuden som själva mekaniken i instrumenten ger. Man har med andra ord haft som mål att uppnå riktigt autentiska återgivningar. Detta har såklart medfört att biblioteket är av en ansenlig storlek. Den okomprimerade datamängden är över 200 GB, vilket sedan förlustfritt bantats ner till 77 GB för att göra det mer hanterbart hos slutanvändaren. Det ingår även en lättare version på cirka 30 GB som främst är tänkt för live-bruk. Klangerna i denna installation är färre till antalet, men känns korrekt valda för sammanhanget.

KLAVIATURINSTRUMENT I MÄNGDER

Det är en minst sagt ansenlig mängd instrument som samplats och justerats till perfektion i Keyscape… hela 36 stycken faktiskt. Testa dig själv om du kan komma på 36 olika klaviaturinstrument där klangbilderna skiljer sig ganska radikalt. Inte så lätt, eller hur? Jag tar och ger dig några exempel på vad som bjuds… några av mina favoritklanger.

LA CUSTOM C7 GRAND PIANO

Vi bjuds inte på en mängd olika flyglar i Keyscape, bara en enda. Men det räcker mer än väl, för den är synnerligen välljudande. I grund och botten handlar det om en Yamaha C7 som blivit modifierad av en guru bland flygeltekniker… i alla fall om man får tro Spectrasonics själva. Bland annat så har originalklubborna bytts ut till en Renner-modell som kallas för Blue Point. Dessutom är filtmaterialet av en typ som användes innan Kalla Kriget, och som tydligen var en av orsakerna till Steinway-flyglarnas unika klang på den tiden. Vidare så har densiteten på filten modifierats i hyperdetalj för att uppnå största möjliga dynamiska omfång. Jag kanske inte är rätt man att avgöra om de lyckats med att återge en klang från gångna tider, men jag kan lova att instrumentet låter fantastiskt bra. Klangbilden är väldigt klar och dynamiskt sett är det nog det bästa jag upplevt bland virtuella flyglar.

RHODES LA CUSTOM

Detta är något alldeles unikt, tror jag. Jag har i alla fall aldrig stött på det tidigare i ett samplingsbibliotek. Under 70-talet fanns det en kille i LA (Eddy Reynolds) som på något magiskt sätt lyckades modifiera ett vanligt Rhodes Mark One, till något betydligt bättre. Klangbilden över klaviaturen blev helt jämn efter hans trolleri. Ljudet blev dessutom mycket briljantare och samtidigt fetare i mellanregistret. Detta var något som inte gick att reproducera med effekter, utan ville man ha LA-soundet, så var man tvungen att använda ett Reynolds-modifierat Rhodes. Dessvärre var det inte många exemplar som fick denna behandling. Då känns det extra kul att Spectrasonics lyckats få tag på ett exemplar och noggrant samplat det. Om det låter bra? Ja… sjukt bra!

WING UPRIGHT PIANO

Detta är mer än ett vanligt upright piano, då modellen innehåller mekanik som inte går att hitta någon annanstans. För det första så har originalinstrumentet fyra pedaler istället för två eller tre som man vanligtvis ser på ett piano. Den första kallas för Tremolo, vilken nedtryckt släpper loss små metallkulor som är fästa på en fjäder. Dessa kulor studsar på spelad sträng vilket medför att tonen liksom upprepas i hög hastighet efter att den blivit anslagen med den vanliga hammaren. Andra pedalen kallas för Orchestra, vilken när den används tillåter en metallring att slå an strängen en extra gång. Ljudet blir ungefär som på ett spikpiano. Alla de olika preset som baseras på Wing Upright Piano känns väldigt filmiska och retar kreativitetsmuskeln något fantastiskt.

WURLITZER 140B

De tunna blad av metall som skapar det karaktäristiska soundet hos ett Wurlitzer-piano, är ett av de mest använda och älskade ljuden som finns bland klaviaturspelare. Just 140B-modellen anses av många vara den som låter bäst… fast det där låter jag vara osagt. 140B var dock den första modellen som inte var utrustad med en rörförstärkare, utan istället använde transistorteknik. I Keyscape låter modellen precis som jag förväntar mig. Hårda anslag får tonen att kräkas lite, för att sedan snabbt landa. Bastonerna är precis så där odefinierade och spruckna som man vill att de ska vara. De många fabriks-preset som baseras på 140B, är främst variationer när det gäller förstärkarinställningarna. Allt från mjuka, souliga ljud, till betydligt mer aggressiva hittas i listan.

CLAVINET C

Inget klaviaturljudsbibliotek är ju komplett utan en clavinet. Hur ska man annars kunna spela Superstition med Stevie Wonder? Faktum är att Clavinet C är just den modell som Wonder använde under inspelningen av mega-hiten från 1972. I Keyscape låter modellen precis så funkigt och attackigt som man vill att det ska göra. Det viktiga tangentsläppsljudet har såklart sitt eget reglage bland parametrarna. Man kan med andra ord få ljudet att bli riktigt stökigt och klickigt, om så önskas. Bland fabriksljuden, finns en stor mängd varianter där klassiska clavinet-effekter som till exempel wah-wah och phaser används. Få instrument är roligare att sitta och leka med än just en clavinet… särskilt om den låter så här bra och inspirerande.

MINI STUDENT BUTTERFLY PIANO

Denna miniflygel har i sitt original endast 44 tangenter. Modellen är ursprungligen från 30-talet, då Wurlitzer ville skapa en flygelvariant som inte tog så mycket plats i anspråk. Den kallas för Butterfly på grund av att locket öppnas som vingarna på en fjäril. Främst var den tänkt som ett barns första piano. Det satt dock en riktig hammarmekanik i instrumentet, och det var riktiga pianosträngar som användes – så någon leksak var det egentligen inte. Soundet är ganska tunt och skirt, men också väldigt användbart då klangen enkelt bryter igenom en tjockare mix med till exempel många stråkar och andra frekvenstunga ljud. Spectrasonics själva beskriver ljudet väldigt träffande, då de jämför Butterfly-pianot mot ett piano, som en mandolin mot en akustisk gitarr.

CHIMEATRON

Här har vi något väldigt speciellt. Detta minipiano hade inte strängar, utan små metallstavar som hammarna slog an. Det hade inbyggda högtalare och en rörförstärkare, och Spectrasonics lyckades hitta ett av få instrument som fortfarande var i fungerande skick inför produktionen av Keyscape. Det jag framförallt gillar med Chimeatron är de mjukare varianterna bland fabriksljuden. Ta till exempel Pluck Space… extremt vackert och mjukt, fast ändå med en tydlig klockkaraktär. Det känns kyrkligt och andäktigt, och framför allt kreativt stimulerande.

TOY PIANO

Kanske inte det mest användbara ljudet i samlingen, men nog så viktigt ändå. Här pratar vi mekanikljud i mängder, precis som det låter från ett leksakspiano. Klangen saknar såklart många av musklerna som ett större instrument har, men precis som med Butterfly-flygeln så går klangen enkelt igenom en tät ljudbild. Modellen som användes vid samplingen är från 30-talet, och då användes stavar av glas istället för metall. Om det nu finns några läsare där ute som prompt bara gillar leksakspianon med metallstavar, så finns det en sådan modell också bland alla ljud i Keyscape. Vilken tur, va?

HARMOCHORD

Gillar du ljudet från ett dragspel, men vill sitta och spela som när du spelar piano, samt slippa dra en bälg fram och tillbaka? Då kan det vara idé att scouta fram ett gammalt harmochord på nätet. Var dock beredd på att få betala en bra slant för det. Instrumentet skapades på 60-talet och har en mjuk och fin klang som passar utmärkt för långa, långsamt svepande ackordföljder. Långt ner i basen går det att få fram fina borduntoner som passar perfekt i nästan vilken stämningsfylld filmmusik som helst.

ÖVRIGA LJUD

Förutom de ovan nämnda instrumenten hittar du även till exempel tunna och fina pianetter, kraftiga klaviaturförsedda basinstrument och även några klassiska syntljud i form av elpianoljud från den tidiga digitala eran. För att göra innehållet än mer intressant finns det ett stort gäng kombinationsljud redo att användas. Dessa kan innebära att flygelljudet blandats med ett leksakspiano, eller att ett elpianoljud blandas med ett riktigt Wurlitzer. Bland kontrollerna för dessa preset hittar man en blend-parameter för att kunna justera mixen mellan de två klangerna.

SAMMANFATTNING

Jag fattar att det finns en ekonomisk plan i bakgrunden, men det Spectrasonics har gjort i och med Keyscape, är inget annat än en enormt stor tjänst till mänskligheten. De måste ha lagt ned en fantastisk mängd tid och pengar på att leta upp unika klaviaturinstrument (vissa så unika att bara ett fåtal kända exemplar finns bevarade), renoverat dem till perfektion och sedan samplat dem med en ojämförbar noggrannhet. För en högst modest summa pengar kan sedan musiker och producenter få använda dessa ljud hur mycket som helst. Jag tycker verkligen det är beundransvärt.

Allting låter enormt bra, och dessutom är ljuden användbara i mängder av olika situationer. Jobbar du med filmiska produktioner är Keyscape en fullständig no brainer. Likaså om du vill addera en extra dimension av äkthet i dina låtar, trots att du inte har möjlighet att spela in den äkta varan. Vill du ha en uppsjö klaviaturinstrument av högsta kvalitet i din ljudarsenal, finns det ingen tvekan. Keyscape is the way to go!

Plus

  • Fullständigt fantastiska ljud
  • Smart och lättnavigerat interface
  • Sparsam på processorkraften trots det ”dyra” resultatet

Minus

  • Inget

FAKTA

TYP Plugin/VSTi
TILLVERKARE Spectrasonics
SYSTEMKRAV 2,2 GHz Dual Core, 8 GB RAM, 80 GB hårddiskyta (full installation) – 30 GB (lite installation), OSX 10.9 eller högre, Windows 7 eller högre. Keyscape stöds endast i 64-bits system.
TILLGÄNGLIGA FORMAT VST, AU & AAX
PRIS 399 dollar
DISTRIBUTÖR Luthman SMTTS, www.luthman.se

TC Electronic krymper HyperGravity Compressor och Mimiq Doubler

TC Electronic krymper HyperGravity Compressor och Mimiq Doubler

Äntligen: Propellerhead introducerar VST-stöd till Reason [VIDEO]

Äntligen: Propellerhead introducerar VST-stöd till Reason [VIDEO]