TEST: Magnetic Effects (gitarrpedaler)
Pedaler med helt suveränt ljud
TEXT: GUNNAR E OLSSON
FOTO: GUNNAR E OLSSON & MAGNETIC EFFECTS
Gitarrpedaler har blivit ett otroligt hett ämne igen, kanske hetare än någonsin. Ett riktigt hett namn bland pedalälskare är Magnetic Effects från London. Vi testar några av deras pedaler.
Jag är ju faktiskt så pass ålderstigen/till åren kommen att jag minns när de första fuzzboxarna dök upp – på plattor, och i den verklighet som ofta bestod av hembyggda och rätt märkliga tingestar. Mitt eget första försök i den vägen uppstod spontant när jag matade in min elgitarrsignal i en kvaddad transistorradio – jag kopplade helt sonika in mig där ferritantennen anslöt på kretskortet. Signalen tog jag sedan ut via hörlursuttaget. Det lät naturligtvis för jävligt, men nog fick jag fuzz, så det räckte i alla fall.
I dagens test ska vi kika lite extra på alstren från en pedalbyggare i London, som gick vidare från de där första staplande stegen, och idag driver en framgångsrik firma som bygger gitarrpedaler av allra högsta klass – pedaler som ofta har ett mycket eget sound.
MAGNETIC EFFECTS
Christian Livingstone på Magnetic Effects säger själv att han ”vill bygga pedaler som är lätta att använda, som har praktiska funktioner och som fungerar bra med andra pedaler”. Han började bli intresserad av gitarrelektronik för åtta år sedan. Det började med att han moddade sina egna gitarrpedaler för skojs skull, och det var samtidigt en möjlighet att få dem att låta som han ville. Så småningom blev det pedalbyggen ”from scratch” för eget bruk. Ibland sålde han en pedal till någon vän, och därifrån utvecklades byggandet till att bli vad det är idag.
Christian trakterar sedan några år gitarr i den nyazeeländska gruppen The Datsuns.
Han kommer själv från Nya Zeeland, men bor numera i London, där han startade företaget Magnetic Effects. Det som startade som en hobby har nu blivit ett heltidsjobb: ”Det bara blev så”, säger han. Hans första egna pedaldesign var Magentic Effects White Atom. Christian ville med den skapa en fuzz-pedal som var lätt att använda och som fungerade bra även med ”buffrade” effekter. Just detta kan ofta var ett problem med just fuzzar. De kan även fungera mer eller mindre bra med olika nätdelar, eller ha problem med temperaturinstabilitet. Med White Atom löste Christian alla dessa problem och den fungerar följaktligen ypperligt tillsammans med andra pedaler i ett pedal-board.
Idag bygger Christian Livingstone handbyggda pedaler med ypperlig kvalité. Men som om det inte vore nog har man även en begränsad serie där man både hittar limited edition-versioner av exklusiva pedaler från förr, och egna, ibland en smula udda, konstruktioner. Bland de begränsade (och ofta slutsålda) pedalerna hittar vi Buzzer UVB76, som är en replik på Burns Buzzaround, en levande legend bland germaniumtransistorbaserade fuzz-boxar från 60-talet. Christian moderniserade grundkonstruktionen genom att lägga till en mastervolym och en krets som vänder polariteten på spänningen – det är ju annars ett problem med germaniumtransistorer, eftersom de oftast är PNP-trissor och då vill ha positiv jord. Detta kan ju ge problem om man vill ansluta dem tillsammans med andra, mer normala, pedaler som matas av den vanliga spänningsmatningen med minus på mittpinnen.
Genom Magnetic Effects har Christian även byggt ett par specialfuzzar till sin egen grupp The Datsuns: Death Rattle Fuzz och Bad Taste Fuzz. Det var handbyggda pedaler som byggdes enkom för bandet, och som har använts på deras plattor. Den senare, Bad Taste, är en hybridkonstruktion som blandar kisel- och germaniumtransistorer med OPampar. (Låter som en osedvanligt Good Taste i mina öron.)
WHITE ATOM
Men idag skulle vi ju lyssna på några av de ”vanliga” byggena och vi börjar med White Atom. Även den är en hybridkonstruktion. Denna gång mellan en kisel- och germaniumtransistor-fuzz, och som sådan är den mycket mångsidig och användbar. Vi hittar fyra olika kontroller: Volume, Gain, Tone, och Texture. Här kan man ratta fram det mesta från traditionell vintageliknande overdrive till riktigt mättad fuzz.
Texture-kontrollen på White Atom styr biasen hos transistorerna. Det gör att man kan ställa in den elektriska arbetspunkten för transistorerna så de jobbar som bäst. Möjligheten att ställa in helt andra biasvärden gör att man ibland kan få mycket intressanta musikaliska resultat. Det utnyttjas till fullo i White Atom. Den här kontrollen jobbar lite annorlunda mot vad man är van vid från bias-kontroller på andra fuzz-pedaler. Här har Christian Livingstone lyckats ge den ett mer musikaliskt resultat. Genom att använda Texture tillsammans med Tone- och Gainkontrollerna kan man få fram många varianter av fuzz- och overdriveeffekter. White Atom kan åstadkomma allt från ett tajt sound till något som låter som att pedalen storknar totalt. Hur fräckt som helst!
Liksom de flesta av pedalerna från Magnetic Effects har White Atom en hög ingångsimpedans och en låg utgångsimpedans. Det gör att de, till skillnad från många andra fuzz-pedaler, är kompatibla med både pedaler med buffrad bypass och trådlösa sändarsystem. Det innebär även att de funkar väl tillsammans med modulations- och delaypedaler.
KONTROLLER Volume, Gain, Tone och Texture
IMPEDANSER Hög ingångsimpedans och låg utgångsimpedans
SPÄNNINGSMATNING 9 V DC-adapter centernegativ, inbyggd polaritetsomvandlare
TRUE BYPASS SWITCHING Ja
KONTAKTER Chassimonterade tele- och matningskontakter
KOMPONENTER Utvalda och individuellt testade kisel- och germaniumtransistorer
ÖVRIGT Handbyggd, skyddad mot omvänd polaritet på matningen
MÅTT 121 X 66 X 39 mm
PRIS 1 999 kronor
DISTRIBUTÖR Hellberg Musik, Partille, www.hellbergmusik.se
INFORMATION www.magneticeffects.net
SOLAR BENDER V2
Även i Solar Bender v2 har Christian använt konceptet med att pedalen ska vara lättanvänd och fungera bra i ett pedal-board. Här har han, liksom många andra pedalbyggare, hämtat inspiration från den klassiska Tone Bender-fuzzen, men förbättrat den konstruktionen på flera sätt. Solar Bender gjordes temperaturstabil, den trivs utmärkt även med buffrade pedaler, och den har fått en bättre fungerande volym- och tonhantering. Tone Bender kunde tappa volym när man tryckte in den, och den hade även problem med att låta tunt och basfattigt. Solar Bender v2 har ärvt förebildens många bra sidor, som ett mjukt fuzzljud, med massor av sustain, och snygga övertoner, och den har fått ett betydligt fylligare mellanregister.
Precis som hos White Atom jobbar Solar Bender v2 utmärkt med en vanlig standardversion av 9-voltsmatning. Och på samma sätt kan man ratta fram massor av intressanta sound genom att använda alla kontrollerna: Level, Attack, Bias och Tone. Attack är i princip ett reglage för mängden fuzz. Bias är väldigt effektfull för att ändra karaktären på disten. Allt från helt trasig 70-talsfuzz á la sönderskurna högtalarmembran, till mjukt, skönt Jimmy Page-häng.
Germaniumtransistorer vill ju ofta ha omvänd polaritet på matningen, men här har Magnetic Effects byggt in en spänningsmultiplikator som även fungerar som polaritetsomvandlare. Det ger bättre head-room på pedalen, samtidigt som den blir helt kompatibel med alla andra ”normala” pedaler, med nio volt på centerpinnen, som du kanske redan har i din effektkedja.
Precis som syskonmodellerna har Solar Bender v2 hög ingångsimpedans och låg utgångsimpedans. Det gör dem kompatibla med både pedaler med buffrad bypass och trådlösa sändarsystem. De funkar även väl tillsammans med modulations- och delaypedaler.
KONTROLLER Level, Attack, Bias och Tone
KONTAKTER Chassimonterade tele- och matningskontakter
FOOTSWICH True Bypass
BESTYCKNING Utvalda och individuellt testade kisel- och germaniumtransistorer
SPÄNNINGSMATNING 9 V DC-adapter centernegativ, inbyggd polaritetsomvandlare
ÖVRIGT Handbyggd, hög ingångsimpedans och låg utgångsimpedans
MÅTT 121 X 66 X 39 mm
PRIS 1 999 kronor
DISTRIBUTÖR Hellberg Musik, Partille, www.hellbergmusik.se
INFORMATION www.magneticeffects.net
ZOLA
Zola är en boost-pedal med massor av headroom. En inbyggd spänningsmultiplikator omvandlar niovoltsspänningen till 30 V, vilket gör att man kan bygga en oerhört ren, och välljudande booster. Den kan hantera höga insignalnivåer och jobbar helt rent även vid hög förstärkning. Dessutom är den försedd med en tvåbands aktiv eq (±15 dB), vilket gör det lätt att ratta fram ett riktigt snyggt ljud. Zola ger upp till 20 dB förstärkning och det gör den ypperlig till att använda i en effektkedja, för att till exempel hämta upp förlorade signalnivåer på vägen.
Liksom övriga pedaler i serien är Zola oerhört välbyggd, både mekaniskt och elektroniskt. Det gör pedalen oerhört trevlig att ha inkopplad – både på egen hand och tillsammans med andra. Designen på pedalens ovansida andas art deco och den är verkligen ursnygg. Ljudmässigt är detta min favoritpedal trots att den egentligen inte tillför så mycket – i alla fall inte på papperet. I praktiken gav den dock min, i sina svagare stunder, rätt klena Princeton-förstärkare ett helt nytt liv. Riktigt snyggt när man bara ger den några extra db i boost och lyfter diskant och bas ett uns. Vill man istället feta på det ordentligt finns mer än tillräcklig gain för att man ska kunna överstyra den renaste av förstärkare. Där finns förstås även rejält med utrymme i eq-sektionen för att fläska på för allt vad tygeln (eller högtalaren) håller.
Min favoritvariant var att köra den ensam, tillsammans med en Strata med vintagemickar. 4-5 dB upp i boost och, en aning lyft i bas och diskant. Mer behövs inte. Det lät gudomligt.
HEADROOM Ultrahögt
FILTERDEL 2-bands aktiv EQ ±15 dB
SPÄNNINGSMATNING 9 V DC-adapter centernegativ
INGÅNGSIMPEDANS 1 Mohm
UTGÅNGSIMPEDANS 1 Kohm
BASFILTER 90 Hz
DISKANT 10 Khz CUT/BOOST ±15 db
ÖVRIGT Handbyggd, omkopplingsbar mellan ”buffrad” och ”true bypass”, spänningsmultiplikator för ökat headroom
MÅTT 121 X 66 X 39 mm
PRIS 1 999 kronor
DISTRIBUTÖR Hellberg Musik, Partille, www.hellbergmusik.se
INFORMATION www.magneticeffects.net
SÄNDARE (TIDIGARE: SATELLITE)
Det pedalexemplar som vi testat heter Satellite, men den har nu bytt namn till Sändare. Samtidigt som namnbytet passade Christian på att göra några små förändringar på kretskortet för att få fram ett uns bättre sound. Christian berättar att pedalen började sitt liv för cirka fem år sedan, när han behövde en overdrive som även kunde fungera som booster, inför en turné. Han gillar att köra en overdrive-pedal med nerdragen gain och volymen uppdragen för att få lite bättre drag i solona.
Efter lite pyssel var prototypen till Satellite/ Sändare klar. När han sedan beslöt sig för att addera en overdrive/booster till Magnetic Effects uppställning, kändes det väldigt naturligt att plocka fram den prototypen, fixa till den och börja sälja den som en serieprodukt. Eftersom Christian Livingstone älskar allt som har med rymden och science fiction att göra, blev det en satellit, och med den formgivningen som bakgrund fungerar även namnet Sändare alldeles utmärkt. Alldeles utmärkt är också något man kan använda för att beskriva hur Sändare låter.
Det är en dynamisk overdrive med låg till medium förstärkning, och även som booster ser den till att behålla din gitarrs och förstärkares tonala särdrag. För mig känns det som ett bra val när man vill ha lite drive-effekt och pressa förstärkaren en aning, så den spricker upp så där lagom mycket.
Med High- och Low-kontrollerna kan man välja att ge Sändare en rak frekvensgång eller forma återgivningen efter egna önskemål. Båda dessa kontroller fungerar på ett mycket musikaliskt sätt. Och även om pedalen fungerar som overdrive är boosterfunktionen absolut top-notch – till viss del tack vare den inbyggda spänningsdubblaren som höjer de ingående nio volten till 18 volt för internt bruk. Det ger ju så mycket bättre dynamik och headroom. Liksom alla sina syskon från Livingstones lödkolv fungerar Sändare även utmärkt tillsammans med andra pedaler.
Det är dock inte bara namnet Sändare som har svensk anknytning hos Magnetic Effects. Formgivningen till fyra av pedalerna, Double Feature, Sändare, Zola och Solar Bender, är gjord av svenska designern Kristine Leimanis från Stockholm, en vän till Christian. Även designen på White Atom har gjorts av en svensk – nämligen musikern Nicke Andersson.
KONTROLLER Volume, Gain, High och Low
FOOTSWICH True Bypass
KONTAKTER Chassimonterade tele- och matningskontakter
SPÄNNINGSMATNING 9 V DC adapter center-negativ
ÖVRIGT Handbyggd, hög ingångsimpedans och låg utgångsimpedans, spänningsmultiplikator för ökat headroom
MÅTT 121 X 66 X 39 mm
PRIS 1 999 kronor
DISTRIBUTÖR Hellberg Musik, Partille, www.hellbergmusik.se
INFORMATION www.magneticeffects.net
ANDRA PRODUKTER I SERIEN: DOUBLE FEATURE & ELECTROCHOP
Projektet Double Feature började som en pedal som Christian byggde för skojs skull. Han älskar nämligen kombinationen av fuzz och fast wah-wah. Ni som undrar vad det sista är, kan lyssna på någon av Frank Zappas solon. Där ställer han ofta wah-wah-pedalen i ett fast läge, där den fungerar som en snävt ställd tonkontroll. Precis den effekten var Christian ute efter. Så han byggde en sådan och plockade för skojs skull in en enkel fuzz i samma låda. Efter att folk hade hört hans pedal började man tjata på honom om att han skulle bygga en åt dem också. Till sist blev det serietillverkning även av denna pedal. Och ingen är väl ledsen för det. Namnet Double Feature hämtade han från sin ungdoms bioföreställningar, där man ibland visade två skräck- eller sci-fi-filmer för samma pris som för en. Det kallades ”Double Feature”. Eftersom pedalen nu hade två effekter i samma box, passade namnet ypperligt, tyckte Christian.
Här har Christian använt två ryska germaniumtransistorer, som drivs till klippning med hjälp av en OP-amp, i fuzz-delen. Det ger en ruggigt stabil och fokuserad fuzz, med massor av både utsignal och sustain. Här räcker de tre kontrollerna för Volume, Tone och Gain gott och väl till för att forma ett ursnyggt fuzz – i mina öron det snyggaste från någon av pedalerna i serien. Men lyssna själva! Mina öron har inte ensamrätt på vad som låter bra. Wah-wah-delen har en ratt för att välja den frekvens som ska betonas i filterdelen. Fuzz- och filterdelen har en varsin fotomkopplare för att koppla in effekten. Pris: 2 499 kronor.
Electrochop är den mest udda fågeln i den här samlingen. Det är ett slags tremolo som hackar sönder tonen totalt. Det bygger på LFO-delen från en effekt från Vox, som hette Repeat Percussion. Till detta har Christian adderat en ny ljuddel som ger ett fylligare ljud och har fler justeringsmöjligheter. Hastigheten hos ”ljudhackaren” kan ställas dels genom en switch, dels med hjälp av en ratt. Och det är möjligt att justera den från långsamt till hysteriskt snabbt. Ytterligare reglage är Volume och Depth. Det är en kul effekt, men inte den jag själv skulle välja först i laget. Pris: 1 999 kronor.
SAMMANFATTNING
I övrigt har de båda sista effekterna alla de fördelar som syskonen har. Det vill säga: hög
ingångsimpedans och låg utgångsimpedans, true bypass-switch, matas med normal 9-voltmatning, chassimonterade kontakter, väldigt bra störningsvärden, de är handbyggda och oerhört snyggt formgivna. Double Feature skulle jag faktiskt vilja utnämna till en av vår samtids snyggaste pedaler. Genialiskt att låta lysdioderna utgöra ögon i de två ansikten som är vända mot varandra!
Vad säger man annars om pedalerna? Det enda negativa jag kan hitta är att ingen av pedalerna har givits möjlighet att drivas med ett inbyggt niovoltsbatteri. Men vem använder väl sådana idag?
När det gäller fräcka och egna sound får de här pedalerna absolut högsta poäng. Visserligen är jag inte stormförtjust i Electrochop, men det finns det säkert andra som är. Annars hade säkert inte Magnetic Effects fått en så stor efterfrågan på en sådan pedal. Jag kan även tänka mig att inte alla gillar hur en germaniumtransistor låter när biasen är rejält felinställd. Men, nog fan låter det fräckt i alla fall! Jag skulle nästan kunna äta upp min gama halmhatt om det inte visade sig att min förtjusning över de här pedalerna delades av en rätt stor skara nyfikna, vintageälskande gitarrister. Pedaler kan man aldrig få för mycket av, och de här är verkligen värda att man tar sig en stund och lyssnar igenom. Själv hittade jag i alla fall ett par som verkligen skulle kunna platsa bland mina absoluta favoritpedaler just nu.
Måste jag välja enbart en pedal att ta med mig på en öde ö – Gud förbjude – så skulle det vara den minst iöronfallande i den här serien, boostern Zola. Emil och jag skulle kunna ha väldigt roligt i alla gitarrpedalers snickarbod.
PLUS
- Definitivt ett eget sound
- Väldigt låg- brum- och brusnivå
- Handbyggda, oerhört snygga byggen
- Fräcka vintage-sound
- Cool design
MINUS
- Saknar anslutning för batteridrift