TEST: Output Analog Brass And Wind

TEST: Output Analog Brass And Wind

SYNTAR AV RENASTE MÄSSING OCH LUFT

Efter att ha släppt det kraftfulla, stråk-orienterade virtuella instrumentet Analog Strings för snart ett år sedan, har det varit lite tyst om Output. Fast uppenbarligen har det inte varit särskilt tyst bakom de stängda dörrarna… snarare tvärtom. Låt mig presentera… trumvirvel… Analog Brass And Wind!

Outputs senaste skapelse tar sig an uppgiften att blanda riktiga klanger av bleck- och träblås med syntar, och sedan modifiera dessa blandningar på en mängd sätt för att skapa helt nya ljud. Idén i sig är inte ny, då till exempel Analog Strings byggde på samma idé fast med stråkar som grundkomponent. Du hittar ett test av den produkten gjord av Gunnar E. Olsson på vår hemsida. Själv så testade jag NOVO från Heavyocity för lite mer än ett år sedan, och där skedde i grova drag samma sak. Jag måste dock erkänna att jag inte använt NOVO i någon större utsträckning sedan testet, medan jag redan använt Analog Brass And Wind i två släppta produktioner. För övrigt har jag redan tröttnat på att skriva Analog Brass And Wind, så från och med nu heter detta mjukvaruinstrument ABAW i denna artikel.

I GROVA DRAG

Alla ljud som görs i ABAW bygger på ett eller två lager av grundsamplingar. Det kan låta som om detta är begränsande och gör att möjligheterna till storslagna ljud är små, men det är faktiskt precis tvärtom. Genom att addera ett flertal olika typer av modifieringsfaktorer (effekter, arpeggio, med mera) som dessutom jobbar individuellt för vart och ett av lagren, blir det ljudmässiga möjligheterna väldigt stora.

ABAW i sitt start up-läge.

När man laddar ABAW i Native Instruments Kontakt, kommer man först till ett huvudfönster (Main). Det är härifrån som du kan ladda något av de många fabriksljuden, vilka för övrigt håller en enormt hög kvalitet rakt igenom. Genom ett genomtänkt filter, där ett stort antal nyckelord (taggar) används, går det att snabbt sortera ner antalet fabriksljud som är intressanta för tillfället. Exempel på dessa ord är Orchestral, Swell, Dirty och Complex… en klart beskrivande terminologi som förenklar vid stressiga ljudletarsituationer.

Störst plats av användarinterfacet i Main-fönstret upptas av de fyra realtids-reglagen, som på ett eller annat sätt funnits med i de flesta av Outputs produkter genom åren. Vilken parameter som helst som du hittar djupare in i ABAW, går att adressera till någon av dessa fyra reglar. Det går också att bestämma vilka minimum- och maxvärden som ska gälla när du flyttar en regel från vänster till höger.

Det är även i huvudfönstret som du ser vilka grundsamplingar som är laddade i de två lagren, vilka också givetvis kan bytas ut genom att klicka på dem. Några grundläggande parametrar för lagren hittas också, som volym, knappar för att spela samplingen baklänges eller loopa den, samt tuning. Det finns även en On/Off-knapp för varje lager för enkel aktivering eller avstängning av dessa.

GRUNDSAMPLINGAR

Output har delat upp grundsamplingarna i tre huvudkategorier: Orchestral, Synths och Creative. Den första består av rena brass- och blåsljud, inspelade i Budapest Music Center med en arton man stark bleckblåssektion, och en lika stor träblåssektion. Allt från traditionella speltekniker till galet experimentella hamnade på band och resulterade i cirka 30 olika grundsamplingar inom Orchestral-kategorin. Var och en av dessa kan dessutom spelas upp i två olika mikrofonlägen – antingen från en direktmikrofon eller från ambiensupptagningen.

Filtrera bland ljuden.

Synths består såklart av olika syntklanger, genererade från både äldre och moderna maskiner. Ljuden i sig blev programmerade med tanken att klangen i någon form ska kunna härledas till olika blåsljud, fast ändå med en karaktär som är omöjlig att uppnå med ”riktiga” instrument.

Creative är sista gruppen och här kan man hitta i princip vad som helst. Namnen avslöjar med stor tydlighet att Output tagit ut svängarna rätt hårt, eller vad sägs om till exempel Radioactive Flute, Vintage Trumpet eller Piano Air. Totalt sett finns det 90 olika grundsamplingar att experimentera med, och efter att ha suttit ett gott antal timmar med ABAW känner jag att dessa räcker långt.

EDITERA MERA

Välj bland 90 olika grundsamplingar…

… och justera dem.

Genom att klicka på Edit-fliken kan valda grundsamplingar påverkas på en mängd olika sätt. Givetvis hittas standardparametrar som ADSR och panorering, men också en ratt för stereo spread, och en flutter-generator som skapar en härlig oreda i ljudet där attacken går att kontrollera med ett fade in-värde. Vidare finns det ett Advance-läge där till exempel en color-parameter hittas, vilken ändrar karaktären på vald grundsampling – ibland med dramatiskt resultat och ibland lite mer subtilt.

Nästa flik innehåller FX-inställningarna. Totalt tre nästan identiska effektkedjor finns att tillgå – två för vart och ett av lagren, samt en global. Först ut är Filter, vilken innehåller klassiska kontroller för Cutoff och Resonance. En mängd olika filtertyper finns att tillgå, samt möjlighet att bestämma hur mycket velocityn ska styra hur filtret beter sig.

Efter Filter kommer en ganska enkel men välljudande EQ, med tre fullparametriska band. Därefter hittar vi en Dist som innehåller tre individuella delar. Tube och Drive ger dig en distorsion i vanlig bemärkelse, fast med lite olika karaktär. Allting från att skapa lite sköna sprickor i ljudet, till att fullständigt trasa sönder rubbet är möjligt med tillgängliga rattar. Som en bonus, så innehåller Dist-delen av effektkedjan även en LoFi-effekt. Här går det att förändra både bit- och sample-rate, för att till exempel lägga till lite härligt digitalbrus eller få allting att närma sig ljudet från en Commodore 64.

Nästa steg i effektkedjan är en kompressor av klassiskt snitt, med precis de parametrar som du kan förvänta dig – inga konstigheter. Därefter kommer ett delay och sedan ett reverb. De två sista erbjuder inga möjligheter att förändra karaktär eller stil, men gör jobbet. Givetvis finns ett wet/dry-ratt för att kunna blanda in lagom mycket effekt till ljudet som du vill påverka.

Den globala effektkedjan är som sagt likadan, fast med några mindre skillnader. Ett block som heter Motion är tillagt, vilket innehåller ett chorus och en phaser. Vi pratar om enkla versioner av de två effekterna, men de låter snyggt. Även reverbet och delayet erbjuder lite fler möjligheter i Global-läget genom att man kan välja mellan olika karaktärer. Jag känner att Output kunde lagt lite extra krut på möjligheterna att påverka dessa effekter i lager-läget, då dessa inte går att påverka med aktuell DAW:s egna effekter. Det är ju däremot enkelt att lägga externa effekter på hela instrumentet på en gång… det hela känns lite felaktigt prioriterat. Samtidigt finns det såklart en poäng i att inte blanda in alltför många kryddor på en gång, och i stället hålla gränssnittet städat och rent.

RYTMER FÖR ALLA

Nu till de två sidorna av användargränssnittet som får ABAW (och flera andra av Outputs produkter) att skilja sig från vad andra tillverkare av VSTi har i sina produktkataloger. När du klickar på Rhythm får du tillgång till totalt fyra modulationsgeneratorer – två per lager. Med dessa kan du styra olika faktorer som påverkar ljudets karaktär, så som volym, panorering, cutoff och drive. Du bestämmer steglöst hur stor påverkan ska vara, och själva rytmens karaktär kan också ställas in på en mängd olika sätt. Svårt att förklara i ord, känner jag, men jag ger mig på ett exempel.

Fyra kraftfulla modulationsgeneratorer…

Första rytmgeneratorn ställer jag in på åttondelar och jag vill att den ska bete sig som en fyrkantsvåg. Denna vill jag sedan ska påverka volymen och drar därför upp den regeln en aning. Andra generatorn för samma lager vill jag ska påverka drive, fast långsamt. Jag ställer därför in den på fjärdedelar och väljer en sinusvåg. Detta resulterar i att volymen kommer förändras väldigt hackigt och snabbt, och samtidigt kommer ljudet få en mer distad karaktär varje fjärdedel.

… och två arpeggio-motorer.

Om man vill kan man i stället för vågformer, använda sig av olika förprogrammerade step sequencer-mönster… eller programmera egna för den delen. Och om inte det räcker för att släcka din törst efter modulationsmöjligheter, så finns även Outputs egna uppfinning Flux Rate Sequencer med som ett alternativ. Denna kräver lite mer tid om man vill programmera egna mönster, men den ger samtidigt nästan obegränsade möjligheter. Dock finns det ett stort gäng fabriksmönster att tillgå.

Slutligen finns det även en arpeggiator per lager, med mängder av inställningsmöjligheter av standardsnitt. Det hänger med en stor mängd fabriksmönster, och det går såklart även att programmera egna. I och med att de fyra realtidsreglagen som hittas på Main-sidan kan styra vilka dataparametrar som helst i ett ljud, så kan man till exempel välja att ett av dem styr hur många oktaver som ett arpeggio ska jobba över. Med den typen av trick blir ljuden väldigt levande och ostatiska… och aldrig tråkiga. Kreativt inspirerande i kvadrat, för att utrycka sig försiktigt.

OUTRO

Ända sedan mitt första test av Outputs produkter, så har jag varit ett fan. Jag vet inte hur många produktioner som inte innehåller ett eller flera element från deras olika produkter, men jag är säker på att de inte är särskilt många. ABAW har jag som sagt redan nu använt flitigt, och jag vet att det är ett ljudbibliotek som jag snart kommer öppna igen – antingen för ren inspiration, eller för att vet att jag kommer kunna skapa det där ljudet som jag söker.

Det finns väldigt mycket som går att påverka i ABAW… så pass mycket att det antagligen kan skrämma en del användare till att i stort sett bara använda fabriksljuden. Därför har Output lagt in en trevlig assistent. Det finns en liten frågeteckensymbol långt uppe i gränssnittet, och klickar man på den visas ett grafiklager med text och pilar som visar vad de olika parametrarna egentligen påverkar. Smidigt och genomtänkt… och sådant gillar man ju.

Vill du utöka ditt ljudbibliotek med något som låter unikt, användbart, lagom utflippat, inspirerande och fräscht, så tycker jag att du ska kolla in ABAW. Gillar du dessutom blåsinstrument, skulle det i princip vara ett generalfel att inte ha Outputs senaste skapelse i din Kontakt.

PLUS

  • Fabriksljuden är enormt inspirerande

  • Unika ljudbilder

  • Stora möjligheter till ljudskapande

MINUS

  • Lite olika reverb- och delay-varianter i lagerläget hade suttit fint

TYP Plugin/VSTi
TILLVERKARE Output
SYSTEMKRAV OSX 10.10 eller högre, Windows 7 eller högre, 4 GB RAM (8 GB rekommenderat), 17 GB fritt hårddiskutrymme, Kontakt Player 5.7.1 eller högre, internetanslutning för auktorisering
PRIS 199 dollar
DISTRIBUTÖR Output, www.output.com

INTERVJU: Donny McCaslin

INTERVJU: Donny McCaslin

PRODUKTNYHET: Chandler och Abbey Road visar upp TG Microphone

PRODUKTNYHET: Chandler och Abbey Road visar upp TG Microphone