TEST: D16 Toraverb 2 Space Modulated Reverb
Ett reverb med mycket extra på plåten
Text: Gunnar E Olsson
Det går numera närmare 14 utmärkta reverbpluggar på ett dussin. Det är därför med extra stor förtjusning vi tar sig an ett reverb som verkar ha några extra intressanta funktioner. Gör plats i racken för D16 Toraverb 2!
Toraverb 2 kommer från något så ovanligt som ett polskt mjukvaruföretag. Nåja, så rasande ovanligt är det kanske inte. De mer pålästa i vår läsarskara minns säkert företaget PSP Audioware som håller till i Jozefoslaw, en förort till Warszawa, och som är kända för en mängd olika ljudpluggar, bland annat den magnifikt mångsidiga Vintage Warmer.
D16 GROUP AUDIO SOFTWARE
Men nu var det inte PSP vi skulle behandla i dag. Istället ska vi fokusera på ett företag som heter D16 och har sitt säte i Katowice i en provins som bär det mondäna namnet Śląsk i södra delen av Polen. Staden är även känd för att man höll VM i ishockey där 1976.
D16 har funnits sedan 2006 och man har en rad intressanta mjukvaror i sin portfölj. Där hittar vi massor av mjukvaruinstrument i form av bas- och trummaskiner, reverb, delayer, limitrar, en flanger, ett chorus, och en phaser – alla till riktigt vettiga priser. Detsamma kan sägas om dagens testobjekt Toraverb 2, som ingår i D16:s SilverLine effektserie, och vars ordinarie pris landar på blygsamma 69 euro, men som när detta skrives nyårsreas för futtiga 48 euro.
Toraverb 2 släpptes sent i höstas och är en uppgraderad version av Toraverb Space Modulated Reverb version 1, som nu tas bort ur sortimentet. Toraverb 2 är ett algoritmbaserat reverb – det försöker med andra ord inte efterlikna någon speciell plåt, hall eller liknande. Något vi känner igen och har lärt oss älska från de tidiga digitalreverben från bland andra AMS och Lexicon.
TORAVERB 2
I dessa dagar, kan man få två convolving-reverb på köpet när man köper en kostym på Dressman (nåja, vi överdriver kanske där). Därför känns det väldigt befriande att D16 istället väljer att skapa ett algoritmbaserat reverb. Toraverb 2 kan tack vare detta erbjuda långt mycket fler justerbara parametrar och inställningsmöjligheter, än vad som är normalt för en reverbplugg i dag. Man har också valt att dela upp gränssnittet – och effekterna – så man har separerade kontrolldelar för tidiga (early) och sena (late) reflektioner. Till detta adderar man både möjligheter att styra pre-delayen och ytterligare några intressanta funktioner.
Toraverb 2 har i och med uppgraderingen fått en hel nya finesser och funktioner, och en del av de gamla funktionerna har fått sig en välkommen uppdatering. Det gör en redan tidigare kapabel reverbplugin ännu mer kraftfull.
Den tidigare nämnda pre-delayen kan regleras i området mellan 0 och 500 millisekunder, och den kan även synkas till värdprogrammets tempo. Då kan man välja taktindelningen: 1 takt, ½, ¼ … och så vidare upp till 1/64. Dessutom finns rytmiska modifieringsmöjligheter i form av 3 lägen: Full, Tri och Dot, där Full ger det värde vi valt enligt ovan, Tri är en triolvariant där det effektiva värdet är 2/3 av inställt värde, samt Dot som ger 1½ gånger det inställda värdet.
Toraverb 2 har nu också separat modulation för diffusionen av tidiga och sena reflektioner. Ytterligare en funktion som kommit till är Crosstalk (överhörning) mellan vänster och höger signal, bland inställningarna för de tidiga reflektionerna. Och både tidiga och sena reflektioner har fått tre olika filterkurvor att välja på i den parametriska eq-delen.
Börjar det bli snårigt? Då tror jag att vi får ta en mer noggrann titt på det grafiska gränssnittet.
ETT KONCEPT-ALGORITMREVERB
Nåja, säger det inte så mycket? Det är i alla fall vad utvecklaren D16 valt att kalla Toraverb 2. Jag har fått för mig att det innebär att man kan skapa sina egna reverb, sina helt egna akustiska miljöer. Det innebär i alla fall att man har en hel hord av olika rattar att vrida på, men det innebär samtidigt att Toraverb 2 inte är det minsta krånglig att jobba med. Låt oss börja med att kika på vilka funktioner som erbjuds.
Det grafiska gränssnittet ser ut som en klassisk rackmodul från 1970-talet, i kromat utförande och tre enheter hög. Längst till vänster har vi inställningarna för pre-delayen, till höger om dessa kommer kontroller för de tidiga reflektionerna: Size, Bass Cut, Crosstalk, Attenuation (dämpning), Diffusion, samt Modulation. Med de fyra sista kontrollerna har man stora möjligheter att påverka hur reverbets tidiga reflektioner låter, speciellt i utklingningsskedet. Feedback ska återge hur mycket av effektens energi som absorberas i det virtuella rummet. Ett lågt feedbackvärde innebär att inte så mycket av effekten reflekteras.
Attenuation (dämpningen) återger de reflekterande ytornas dämpningsförmåga. Diffusion hanterar hur de reflekterande ytornas förmåga att sprida de enskilda ekona. Läget Sharp anger en helt slät yta, och Smooth anger en yta som är bättre på att skapa en diffusare signal. Modulation gör precis detta, alltså modulerar signalen och ger en chorusliknande effekt, fast i rätt så blygsam skala.
Till det adderar vi en bra eq-del med tre olika filterkurvor, och rattar för Gain, Frekvens samt Bandbredd.
Om vi istället klickar på rutan för sena reflektioner (Late) har vi i princip samma första sex kontroller, bortsett från att Crosstalk är utbytt mot en funktion för Feedback. Dessutom har vi en Pan- och en Gain-ratt för Early respektive Late Reflections. Sedan har vi Masterkontrollerna som erbjuder en FX-kontroll (från Dry till Wet), en ratt för FX Curve, vilket reglerar hur de tidiga reflektionerna tonas över i de sena reflektionerna. Sedan har vi en rolig nykomling: en Ducking-funktion. Ducking är en slags kompression som komprimerar reverbsignalen. Och det som styr hur mycket effektdelen ska komprimeras är den torra signalen. Det gör att reverbet hålls tillbaka så länge en vokalist eller instrumentalist utför sitt värv, och istället släpps reverbet fram när ljudkällan tystnar – till exempel mellan sångfraserna. Det här gör att inte sång-/instrumentalfraserna grötar ihop sig på samma sätt som hos ett traditionellt reverb. Ducking-kontrollen reglerar hur mycket av den här effekten man vill ha, och Att/Rel-ratten reglerar duckingens attack- och release-tider. Från 2 ms attack och 50 ms release i minimiläget, upp till 16 ms attack och 400 ms release som max.
Den sista ratten reglerar utsignalen och den har sällskap av två LED-staplar som fungerar som nivåmätare.
Ovanför alla rattar finns ett teckenfönster som visar namnet på den valda reverbinställningen. Du har även tre knappar för att ladda, spara, och redigera egna presets. Dessutom döljer sig under About-knappen en alternativfunktion som innehåller val av effektkvalitet; fyra nivåer från Draft till Ultra, inställningar för MIDI-styrning och MIDI-learn, samt lite andra småfinesser. Och apropå gränssnittet kan man här välja att visa Toraverb 2 i en av två olika storlekar. Det är ju inte alltid det finns behov av fri skalbarhet på pluggar.
HANTERING
Installationen är i princip så enkel den kan bli. Man laddar ner en fil på knappa 24 MB och installerar den. Kopieringsskyddet består av en nedladdningsbar så kallad key-file, en fil som du placerar på ett säkert ställe. Första gången du startar Toraverb 2 frågar pluggen efter den här key-filen, du berättar var den är, och sen är det bara att köra. Inga USB-donglar eller liknande lort.
Tidigare versioner av Toraverb har varit lite resurskrävande vad gäller processorn, men det verkar som Toraverb 2 är betydligt mildare vad gäller sina krav på datakraft. Jag hade inga problem med att köra flera instanser av Toraverb 2 med allra högsta ljudkvalitén, utan att min halvgamla MacBook Pro visade några som helst tendenser att gå på knäna.
När man väl kommit igång med Toraverb 2 slås man av ett par saker. Dels att det låter väldigt bra – såväl på korta som längre inställningar – och dels att det finns ganska få färdiga fabriksinställningar. Det sista är dock inget som helst problem. De presets som finns är först och främst alldeles utmärkta indikationer på vad Toraverb 2 är kapabel till att erbjuda. Det är dessutom mycket lätt att redigera de färdiga inställningarna och spara dem som User Presets. Och det första … det faktum att det låter så bra, är ju verkligen inget problem.
LJUDET, LJUDET, LJUDET
Egentligen spelar det förstås ingen som helst roll om ett reverb erbjuder tusentals olika parametrar, om det ändå inte låter bra, eller hur? Som tur är har man inte riktigt så många rattar att leka med i Toraverb 2. Och som tur är låter det dessutom riktigt bra … om man vill att det ska göra det. Det finns en utmärkt, varm och fyllig grundkaraktär hos reverbet, och tack vare de många, och väl valda funktionerna, kan man både skapa små trevliga, mycket realistiska rum, och gigantiska hallar, med väääääldigt lång utklingningstid. Och det mesta låter både ruskigt bra och realistiskt. Dessutom går det att med hjälp av filterdelarna, ducking, och allt det andra, skapa reverbeffekter som är riktigt underliga och udd … men framför allt är det enkelt att skapa sig egna, ytterst användbara akustiska rum.
SAMMANFATTNING
Med alla underbart realistiska convolving-baserade reverb som har kommit fram de senaste åren, är det lätt att glömma bort vilket enormt kreativt verktyg ett bra algoritmbaserat, det vill säga ett klassiskt digitalt reverb, kan vara. Med de filterdelar, modulationsmöjligheterna, ducking-funktionen, och möjligheterna hos Toraverb 2 att påverka och forma de tidiga och de sena reflektionerna var och en för sig, kan man verkligen spinna loss med reverbeffekterna. Speciellt om man gör elektroniskt baserad musik, eller i de fall man bara vill skruva till en effekt, fungerar Toraverb 2 alldeles förträffligt. Men även om man bara vill lägga på ett vanligt enkelt ”bonn-reverb” är det inga problem att hitta en fungerande inställning.
Jag har testat och gillat en mängd olika convolving-reverb ända sedan den första versionen av Audio Ease Altiverb såg dagens ljud för många år sedan, och visst är de flesta av den typen av reverb oerhört realistiska på alla sätt och vis, men efter ett tag har de en tendens att bli väldigt tråkiga. Och säga vad man vill, men algoritmbaserade reverb i den klass som D16 levererar med Toraverb 2 blir väldigt sällan tråkiga.
Just nu har jag två algoritmbaserade reverb allra högts upp på den lista av de reverb jag tar till, när jag vill lägga på ett läckert rum på någon av mina inspelningar. Det ena är min gamla favorit ValhallaDSP Plate, och det andra är Toraverb 2. Med dessa två klarar man det mesta i reverbväg.
Valhalla Plate kostar 50 dollar och Toraverb 69 dollar. Visst kan livet vara underbart ibland?
Toraverb 2 har varit en väldigt positiv överraskning för mig, och jag märker att just flexibiliteten och mångsidigheten hos denna effekt gör att jag använder den alltmer. D16 Toraverb 2 har kommit för att stanna, i alla fall i min virtuella effektrack.
PLUS
- Låter svinbra
- Oerhört prisvärd
- Enkelt och lättarbetat gränssnitt med massor av funktioner
- Pre-delay med valbar tempo-synk
- Separata eq-delar för tidiga och sena reflektioner
- Styrbar överhörning mellan vänster och höger kanal
- Inbyggd ducking-funktion
- Valbar kvalitetsinställning
- 64-bitars intern signalhantering
MINUS
- Inget – med den här prislappen
SYSTEMKRAV / FAKTA
MAC OS OS X 10.7 eller senare; CPU: Intelbaserad processor 2,5 GHz (2,8 GHz rekommenderas); RAM: minst 4 GB (8 GB rekommenderas); Värdprogram: AU-, VST-, eller AAX-kompatibelt DAW-program (32 eller 64 bitar)
WINDOWS Win 7, 8, eller 10; CPU 2,5 GHz med SSE (Multicore system på 2,8 GHz rekommenderas); RAM: 4 GB (8 GB rekommenderas);
Värdprogram: VST-, eller AAX-kompatibelt DAW-program (32 eller 64 bitar)
TYP Algoritmbaserat Reverb
FORMATS SOM STÖDS VST, AU, AAX 32/64-bit
ÖVRIGT d16 erbjuder även en demoversion, för den som inte vill köpa grisen i säcken.
PRIS 69 euro (inklusice VAT)
INFORMATION www.d16.pl